Fairlane
L lbgu skrev:
Suck. Jag har pratat om regler för sopsortering. Typ att inte en sak ska till plastförpackning på ett ställe men till pappersförpackning på ett annat ställe. Hur sopbilarna ser ut i olika kommuner bryr jag mig inte om.
Då blir det klarare varför det är krångligt. Jag har bara bott i kommuner där man sorterar plast i en låda där det står plast och papper i en låda där det står papper. Om sen lådorna sitter i samma ordning spelar ingen roll för mig, det blir inte krångligt, men jag kan förstå att det blir krångligt med en kommun där det står plast på en låda så ska man sortera metall där. Jag har inte sett detta, men det kanske var vanligt där du bodde för 20 år sen när någon väntade sopor hos dig sist...
 
L lbgu skrev:
Fast med lite produktutveckling kan jag se en teleskopisk lyftarm som kan greppa soptunnor flera meter bort. Känns inte jätteavancerat.
Fast ska lyftarmen först låsa upp soprumsdörren innan denna smyger in i soprummet för att hämta kärlet börjar det bli lite småkomplicerat. 😉😂
 
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast ska lyftarmen först låsa upp soprumsdörren innan denna smyger in i soprummet för att hämta kärlet börjar det bli lite småkomplicerat. 😉😂
Det löser Musks AI robbot gallant....
( aningen sarkastisk )
 
Fairlane Fairlane skrev:
Då blir det klarare varför det är krångligt. Jag har bara bott i kommuner där man sorterar plast i en låda där det står plast och papper i en låda där det står papper. Om sen lådorna sitter i samma ordning spelar ingen roll för mig, det blir inte krångligt, men jag kan förstå att det blir krångligt med en kommun där det står plast på en låda så ska man sortera metall där. Jag har inte sett detta, men det kanske var vanligt där du bodde för 20 år sen när någon väntade sopor hos dig sist...
Det handlar ofta om saker som t.ex. innehåller både papper och plast. kan vara lite metall i också. I olika kommuner ska de då placeras på olika ställen.

Det problem som kan uppstå är att särskilt bostadsrättsföreningar/hyresvärdar får böta när sophämtaren hittar något felsorterat. Eller så vägrar de tömma. Tyvärr tjänar sophämtningsbolaget pengar på dessa upptäckta felsorteringar vilket gör dem väldigt nitiska.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Notera dock att du skall lösa återvinningen och där är det manuella steget en viktig del av kvalitetskontrollen på sorteringen
Den biten är löst med kameror uppe i bilen, då hjälper det inte med att gömma under översta lagret... ☺
 
pacman42 pacman42 skrev:
Notera dock att du skall lösa återvinningen och där är det manuella steget en viktig del av kvalitetskontrollen på sorteringen
Vore återvinning och förutsägbar kvalitetssäkrad sortering det viktiga skulle ju sopsorteringen ske centralt (med maskin?) Nu har/ inför vi ju ett system som bygger på att sånna som du och jag kan, vill och bryr oss om att sortera rätt.
 
Finnpucko Finnpucko skrev:
Eller så kanske dom skulle ha byggt dom med eldrift så hade det varit ännu enklare... Det KAN vara så att det är en kostnadsfråga, eller....
Hum, är det inte lite mera skillnad på "lite" större hjul och eldrivna sopkärl i kostnad, så det var nog ingen bra jämförelse...
Se möjlighet till förbättring😉
På Öland får man märka om kärlen för att numren var satt på öppningssidan av lock och inget vid handtaget så hämtaren kunde se att det var rätt tunna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...len-i-borgholm-34000-tunnor-maste-numreras-om
 
Redigerat:
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vet flera kommuner där alla tunnor måste dras ut till vägkanten och ställas så att de kan behandlas en och en med mekanisk lyft. Det är en person i bilen och denna kliver normalt inte ens ur densamma.

I min kommun kör en bilen och en sätter tunnorna i lyften. Det går faktiskt snabbare, men då krävs det två personer också. Så en avvägning av en persons tid/lön och mer maskineri vs två personers lön och mindre maskineri (och enklare för oss kunder).
Här började man med lyftarm men det tog för lång tid, idag är man två personer.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vore återvinning och förutsägbar kvalitetssäkrad sortering det viktiga skulle ju sopsorteringen ske centralt (med maskin?) Nu har/ inför vi ju ett system som bygger på att sånna som du och jag kan, vill och bryr oss om att sortera rätt.
Visserligen, men hos oss tömmer man inte kärlen om det är felsorterat.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Är inte tömmaren-kommunen skyldig att ta med sig skiten, hur det än ser ut?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Är inte tömmaren-kommunen skyldig att ta med sig skiten, hur det än ser ut?
Nope. Jag såg om ett fall där en icke-svenskspråkig person hade sorterat rätt - sånär som på att personen missförstod färgat och vitt glas. Jag har full förståelse för et, man kan läsa symbolerna på bägge sätt beroende på. Är man färgblind så är omkastat definitivt mer logiskt.
 
  • Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Visserligen, men hos oss tömmer man inte kärlen om det är felsorterat.
OT: Är man ens "tvungen" att sortera när man får FNI eller får man fortsätta att slänga både tandkräms tuben och den begagnade tandborsten i restavfallet?
 
F fribygg skrev:
eller får man fortsätta att slänga både tandkräms tuben och den begagnade tandborsten i restavfallet?
Det ska vi där jag bor (skåne) så du gör nog rätt
 
F fribygg skrev:
OT: Är man ens "tvungen" att sortera när man får FNI eller får man fortsätta att slänga både tandkräms tuben och den begagnade tandborsten i restavfallet?
Med tanke på att vi östgötar delar landskap med en sopförbränningsanläggning som hör till världens modernaste gör de nog nytta som fjärrvärme, och besparar oss eldandet av något importerat.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
besparar oss eldandet av något importerat.
de får ju betalt när dom eldar importerat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.