12 742 läst ·
136 svar
13k läst
136 svar
Kommunen tömmer inte soporna
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Så du saknar helt och hållet praktisk erfarenhet av hantering av soptunnor i snö. Men de som faktiskt har denna erfarenhet är klenisar med kronisk sms-tumme. Tänka sig.L lbgu skrev:
Förstår inte vad som är så konstigt.SågspånPappspikEternit skrev:
Det är väl helt självklart att en person som är van vid tungt kroppsarbete har lättare att forcera snövallen (om det nu är rätt namn, inte så mycket till vall enligt bilden) än en som aldrig i hela sitt liv sysslat med tungt kroppsarbete.
Jag såg någon nyhet från USA efter något snöoväder de haft. Tydligen var det väldigt många som skadat sig när de skottat snö, typ överansträngningsskador. Samma sak där, idag använder en väldigt stor del av befolkningen egentligen inte sina muskler särskilt mycket. Så när det kommer något ovanligt läge där de t.ex. tvingas skotta snö så pallar inte lederna med det.
Att påstå att rulla hjulburna tunnor på hårdgjord yta är tungt kroppsarbete är lite väl magstarkt.L lbgu skrev:Förstår inte vad som är så konstigt.
Det är väl helt självklart att en person som är van vid tungt kroppsarbete har lättare att forcera snövallen (om det nu är rätt namn, inte så mycket till vall enligt bilden) än en som aldrig i hela sitt liv sysslat med tungt kroppsarbete.
Jag såg någon nyhet från USA efter något snöoväder de haft. Tydligen var det väldigt många som skadat sig när de skottat snö, typ överansträngningsskador. Samma sak där, idag använder en väldigt stor del av befolkningen egentligen inte sina muskler särskilt mycket. Så när det kommer något ovanligt läge där de t.ex. tvingas skotta snö så pallar inte lederna med det.
Det syns kanske inte så tydligt på bilden, men ”vallen” är knappt över trottoarkanten så totalt är den max 15 cm hög. Det går fint att rulla även de största kärlen där.SågspånPappspikEternit skrev:
Jag jobbade som sophämtare på 80-talet och kan meddela att det var lättare förr när allt bars... Nu är det små ynkliga hjul på kärlen som man ska försöka ta sig fram till bilen med... Till alla som för övrigt gnäller, prova med att dra kärlet till tömningsplatsen och sedan skjuta tillbaka kärlet till uppställningsplatsen, kärlet ska inte dras i båda riktningarna... Går det lätt så är allt perfekt, gör det INTE det så får ni börja fundera på vad som kan förbättras...L lbgu skrev:En stor del beror nog på att "gubbarna" idag inte är av samma virke som "gubbarna" förr. När jag var liten så var sopgubbarna grova karlar som aldrig skulle klaga på att de fick bära kanske 20 kg några meter extra, de var vana att bära 90-kilos säckar ner från loftet när de var små.
Idag körs sopbilar ofta av folk vars enda tidigare erfarenhet av kroppsarbete är att slita ut tummen när de SMSar.
Du kanske skulle sätta dig in i hela historien istället för att bara "cherrypicka"... Det handlade om att företaget ville sänka sophämtarnas löner med 5-10 000 kronor i månaden, hade du varit tjänstvillig i det fallet så är du ett unikum....Farstatjej90 skrev:
Helt rätt, då det troligen är ditt ansvar att ta bort snövallen och du får inte lägga snön på gatan.E Ekliptikan skrev:
Eller att "förbättra" sopkärl så de fungerar att dra utifrån våra förutsättningar då vi har en vinterperiod, kanske lite större hjul så de blir mera lätta att dra.😉Säger som uppfinnaren i Sundbyberg "tänkte inte på det".Finnpucko skrev:
Eller så kanske dom skulle ha byggt dom med eldrift så hade det varit ännu enklare... Det KAN vara så att det är en kostnadsfråga, eller....A AndersS skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Dom betedde sig som förvuxna barn och det är därför dom fick sparken och arbetsgivaren fick rätt.Finnpucko skrev:
OT: Laddat med inbyggda solceller då? Verkar orimligt att fastighetsägaren eller kommunen skulle ha el framdraget till varje soptunna. Om sophämtaren behöver hjälpmedel för att utföra sitt jobb är det nog bättre att hjälpmedlet medförs till hämtnings platsen...Finnpucko skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Det där var mer skrivet som ett skämt eftersom sophämtarna tydligen förväntas lösa alla problem som möjligen kan tänkas uppstå...F fribygg skrev: