Fotografen Fotografen skrev:
Med tanke på att vi östgötar delar landskap med en sopförbränningsanläggning som hör till världens modernaste gör de nog nytta som fjärrvärme, och besparar oss eldandet av något importerat.
OT: Men om Linköpingsborna sorterar tandkräms tuben som plastförpackning skapar den ju mer jobb innom transportsektorn innan den eldas på Gärstad
 
  • Älska
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
de får ju betalt när dom eldar importerat
Får inte Tekniska verken i LKPG betalt när de eldar utsorterad plast från Svensk plaståtervinning?
 
T tergo skrev:
Det ska vi där jag bor (skåne) så du gör nog rätt
Jag säger inte att jag slänger tandkräms tuben i restavfall;)
 
T tergo skrev:
verkar inte som att de får betalt

[länk]
Får man slänga tandkräms tuben i restavfall om och när man har FNI?
 
T tergo skrev:
verkar inte som att de får betalt

[länk]
Om du frågar mig istället så hävdar jag att alla anläggningar som eldar avfall tar betalt av dem som tippar avfall där.
 
F fribygg skrev:
Får man slänga tandkräms tuben i restavfall om och när man har FNI?
Man får nog inte, men tandkrämstuben är fullt möjlig att förbränna med gott resultat, den ställer inte till något i processen. Ska man sortera fel är det bättre att lägga sitt osorterade avfall i restavfall än i matavfall, där kan felsorterat avfall ställa till det.
 
De bränner allt som inte kostar något.😀
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Man får nog inte, men tandkrämstuben är fullt möjlig att förbränna med gott resultat, den ställer inte till något i processen. Ska man sortera fel är det bättre att lägga sitt osorterade avfall i restavfall än i matavfall, där kan felsorterat avfall ställa till det.
Är man tvungen att sortera vanliga sopor som tandkrämstuber eller är det valfritt att lägga den i plastförpackning eller restavfall?
 
A AndersS skrev:
De bränner allt som inte kostar något.😀
De bränner inte snö;)
 
F fribygg skrev:
Är man tvungen att sortera vanliga sopor som tandkrämstuber eller är det valfritt att lägga den i plastförpackning eller restavfall?
Du ska lägga tandkrämstuben i plastförpackningar. Men om du lägger den i restavfallet kommer den brinna bra ändå.
 
F fribygg skrev:
Är det inte fastighetsägaren som förväntas lösa problemen med snövallar?
Jo, det är fastighetsägaren oftast, men det vekar som vissa vill att sopgubbarna och tjejerna ska ta både sopor och snö.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S S N Jörgen Magnusson skrev:
Jo, det är fastighetsägaren oftast, men det vekar som vissa vill att sopgubbarna och tjejerna ska ta både sopor och snö.
Det finns rim och reson i allt. Om det är uppenbart att fastighetsägaren har skottat, eller om det fortsatt att snöa under dagen, då får nog sopåkarna se lite mellan fingrarna också...
 
F fribygg skrev:
OT: Är man ens "tvungen" att sortera när man får FNI eller får man fortsätta att slänga både tandkräms tuben och den begagnade tandborsten i restavfallet?
Tanborsten skall i restavfallet, det är ingen förpackning.
 
S S N Jörgen Magnusson skrev:
Jo, det är fastighetsägaren oftast, men det vekar som vissa vill att sopgubbarna och tjejerna ska ta både sopor och snö.
Det vore ju praktiskt;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.