cillan skrev:
Jag förstår inte riktigt problemet. Att det blir snövallar utanför tomten och framför ens garageinfart drabbar väl alla villaägare som har en tomt mot en väg.

Sluta gnäll och gå ut och skotta som alla vi andra får göra.
Goddag yxskaft (inkl Erik_X, lorens, Herr_JT, Göran W, nissehj, perkaby)! Har du ens läst tråden? Har du någonsin skottat? Förstår du vilka snömängder det handlar om? Skotta 100 kubikmeter snö med en snövall på 1,5 meter och upp emot 3 meter vissa gånger!

Klart komunen ska ploga, men de har ingen rättighet att dumpa på någon annans tomt eller förstöra ens bilar! Läs #18 och #27.

Skärp er!

Redigerat:
Ni sörlänningar har nog större problem med snön än vi här uppe i norr då vi är mer van vid lång vinter och införskaffat utrustning för snöröjning. När ni får sk snökaos så kommer det lika mycke snö som vi men vi är bättre preparerade då vi har rejäla snöfall "sk kaos" flera gånge per år. Jag som har stor infart o mycke att skotta sliter bara igång slungan och då är det inte mycke mer jobb att slunga bort 40cm jämfört med 10 cm så länge inte någon plogbil packat ihop det. Men mina bekanta här med en liten sk lättskottad infart till radhuset sitter i skiten för att de har inte brytt sig om att köpa en slunga.

För någon vinter sedan sålde jag 2 slungor till Skövde o Kalmar mitt i snökaoset och nyheterna rapporterade om slutsålda snöslungor och att det helt plötsligt började stjälas slungor runtomkring.

En bra slunga är inte fel och underlättar otroligt. Tänk om ni kunde gå ihop och köpa en slunga som alla på gatan kan samsas om när ni inte vill köpa en egen. Eller du kan köpa en som du sätter en tidräknare på avsedd för motocross(195:-) och sedan hyr ut den billigt till era grannar på minuttaxa när det kniper. Slunga spar tid så att ni får tid till att fortsätta bråka mot kommun. Franska bönder tömmer koskit på torg och vi får väl skotta för rådhus entre eller politikers uppfarter. Jag har skottat igen mina fiender och sen dess har jag va ifred.

Jag har på kul modifierat mina slungor så att de kastar extra långt och skickar iväg snön upp på en punkt på gräsmattan tillräckligt för att det blev en igloo (bild) där vi satt 18 pers o fika i jul runt en kamin. Då blir det lite roligare att skotta men hela gatans barn får du stå ut med resten av vintern. PC270046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PC260018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
matsa79 och 2 till
  • Laddar…
Snyggt! Själv kan jag tack vare snöslunga skotta själv utan att ens bli svettig. Har ca 15 meters sträcka med plogvall och en funktionsnedsättning efter en trafikolycka och jag blir glad då traktorn kör förbi med snö åt mig. :-) Senaste gången snöröjde jag åt 7 grannar.

Hur har du modifierat slungorna?

Och nu var det min tur att råka ut för detta.
Dock en vägsamfällighet som har skottat in sten och snö på vår tomt(kört in och dumpat det några meter in på vår infart). De tog även med sig kantstenar och sånt på vägen. . .

Inte första gången de gör det men det har aldrig gått sönder något, bara att man får skyffla lite sten/grus på våren men det är ju inga problem.

SUCK!

Mell skrev:
Snyggt! Själv kan jag tack vare snöslunga skotta själv utan att ens bli svettig. Har ca 15 meters sträcka med plogvall och en funktionsnedsättning efter en trafikolycka och jag blir glad då traktorn kör förbi med snö åt mig. :-) Senaste gången snöröjde jag åt 7 grannar.

Hur har du modifierat slungorna?
För att få den att kasta långt måste fläkthuset tajtas till så att det är minimalt spel mellan fläktvingar o fläkthus. En 8hk slunga ska kasta 15m om det är fixat.
Först tar du av utkastet och riktar de krokiga vingarna med spett, rörtång skiftnyckel. Resterande spel täpper du till genom att bulta fast 8-10mm gummiduk på vingarnas baksida med vagnsbult o plattjärn så att gummit når ut till fläkthuset o släpar det i gär de inge för det sliter till sig. Efter detta klarar den klabbsnö ochså
Låt höra kastlängden o passa grannens fönster

• Gilla
charta77
  • Laddar…
Nu vet jag vem det är som kört sönder mina stenar;)

Tur att han säljer nya, ska dit imorgon och prata med honom. Tur för mig att han är trevlig som få! Känns allt lite bättre...

bobas skrev:
Goddag yxskaft (inkl Erik_X, lorens, Herr_JT, Göran W, nissehj, perkaby)! Har du ens läst tråden? Har du någonsin skottat? Förstår du vilka snömängder det handlar om? Skotta 100 kubikmeter snö med en snövall på 1,5 meter och upp emot 3 meter vissa gånger!

Klart komunen ska ploga, men de har ingen rättighet att dumpa på någon annans tomt eller förstöra ens bilar! Läs #18 och #27.

Skärp er!
Goddag yxskafft på dig själv! Jag har aldrig påstått att baabwaf har fel. Självklart ska kommunen inte skotta in snö på någons mark eller ta sönder egendom. Jag har själv "problem" med snöröjarna plogar upp stora vallar framför min garageuppfart.

Det jag invände mot var sättet som Baabwaf tog över tråden från trådskaparen och den istället blev fokuserad på honom.

Läs själv innan du gör påhopp!

• Gilla
Erik_X och 1 till
  • Laddar…
Förträfflig idé tidigare att prata med killen, har iofs inte haft problem med att de dumpat plogsnö på min mark men väl ganska höga snövallar vid infarten så jag pratade med killen så nu backar han istället upp hos mig och plogar iaf drygt hälften av min uppfart åt mig :thumbup:

• Gilla
lorens
  • Laddar…
RoTe
Snuslisa skrev:
Förträfflig idé tidigare att prata med killen, har iofs inte haft problem med att de dumpat plogsnö på min mark men väl ganska höga snövallar vid infarten så jag pratade med killen så nu backar han istället upp hos mig och plogar iaf drygt hälften av min uppfart åt mig :thumbup:
I såna fall hjälper det nog att vara en vacker flicka/kvinna. Om en man skulle göra samma sak tror jag det krävs mutor. ;)

• Gilla
Snuslisa
  • Laddar…
Kanske... eller inte... Låter konstigt (speciellt på detta forum där det är så många som är så arga på så mycket skit de råkat ut för) men det finns faktiskt (jaa, på riktigt!) trevliga, vänliga och hjälpsamma människor som bara är födda så! :wow: Och som inte har något emot att bara vara lite snälla. Bara för att. Eller så tar man med sig en kopp kaffe innan man traskar ut och stoppar killen :beer:

ullberg
Även hos mig dumpar de (snarare bara tömmer plogbladet, men med årets snöfall blir det ju ganska mycket) på min tomt, utan att först ha frågat mig. Dock trycker de bara in snön i ett nyponbusksnår som jag mest är irriterad på när det fastnar i kläder eller drar längs billacken, så det gör inte så mycket (och nån stans måste ju snön ta vägen)

Dock har jag varit förvånad över att det blir så lite plogsträng över uppfarten som är precis innan dumpplatsen. Häromdagen såg jag för första gången när de tryckte in snö, precis innan infarten vinklade han bladet lite rakare (mer eller mindre helt rakt), och tryckte upp vallen, men det lämnade ändå en ganska rejäl sträng. Sen backade han ut, men istället för att svänga direkt ut på vägen igen tog han ett omtag till, längre in på min uppfart, enbart för att ta bort plogsträngen (för att till sist backa en gång till och svänga ut på vägen igen). Mycket vänligt och uppskattat, inte direkt vad jag tycker man kan förvänta sig, men det förenklar för mig. Kanske ser de det som ett utbyte, i ersättning mot att de lämnar snö på min tomt ser de till att jag får en väldigt liten plogsträng, bra lösning för alla tycker jag! (Speciellt då det inte finns någon som helst risk för materiella skador i detta fall)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi bor vid en vändplan, på vändplanen blir det en stor hög, högen kör dom senare bort. Längs gatan blir det bara små vallar, dom har plogbladet som ett V och samlar på sig snön, inga av oss fyra som har garageuppfarterna mot vändplanen får några direkta plogvallar.

RoTe skrev:
I såna fall hjälper det nog att vara en vacker flicka/kvinna. Om en man skulle göra samma sak tror jag det krävs mutor. ;)
Som man får du slita ner brallerna vid tomtgränsen o puta med läpparna :wow:just när plogbilen kommer så kör han i 85% av fallen inte nära din gräsmatta på ett tag, Men har du missflyt så kommer han in på fika.:x

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Edit- felpostad .

Redigerat:
bejje skrev:
känner igen problem med snöröjjning. måste handskotta denna snö över snöhögen för hand... 3 garageportar & en förådsdörr. inge kul[bild]
Med sånna snömängder så hade jag köpt en redig snöslunga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.