35 604 läst ·
97 svar
36k läst
97 svar
Kommunen (?) tippar snö på min mark/staket
Nu var det ju egentligen inte ursprungsinlägget från baabwaf som jag menade, utan mer att det spårade ur om vart baabwaf ska parkera och bildstölder från Göran vilket inte tillför så mycket till TS situation. Men nu ska vi inte hamna i ytligare en OT diskussion...tio_Pepe skrev:
Jag drar mig tillbaka eftersom jag inte har något att tillföra!
Det är faktiskt så att det även här nere kan komma stora mängder snö. Ofta förvärras det av att det är öppet och blåser lång väg innan mycket blir liggandes på samma ställe.Henri skrev:
Kan kanske vara svårt att förstå om man inte har sett det i verkligheten.
Det positiva är att det töar oftast bort lite fortare här än i Norrland.
Redigerat:
Jag förstår inte riktigt problemet. Att det blir snövallar utanför tomten och framför ens garageinfart drabbar väl alla villaägare som har en tomt mot en väg.
Sluta gnäll och gå ut och skotta som alla vi andra får göra.
Sluta gnäll och gå ut och skotta som alla vi andra får göra.
@baabwaf: Hur är det tänkt att du/ni ska parkera era bilar egentligen? Jag anser att inga bilar ska parkeras på eller längs med gatorna i villaområden på vintern. Vissa gör det ändå här i byn och det ser förjävligt ut då när snöröjarna inte kommer fram. Man ska parkera på en egen infart som man själv ansvarar för att röja bort plogvallen vid.
I de flesta kommuner är det bara att påvisa att snön skadat staketet, så får man ersättning. Normalt sett är de då försiktigare året efter. Det är därför viktigt att anmäla skadan omedelbart. Utan att vara otrevlig och från början förutsätta att de ska bråka.
Vad gäller den andra frågan, så förstår jag inte varför man börjar första året med att "vara snäll" och inte anmäla skadan? Hur ska kommunen kunna veta att det färeligger ett problem om man inte berättar för dem att deras snöröjare uppför sig på detr där viset.
På vår gata har vi i samfälligheten (trots att det är en parksamfällighet och inte en gatusamfällighet) belsutat att det råder P-förbud på gatan året runt. När snön närmars sig påminner vi altlid om detta, och att det är viktigt för att snöröjning, sopbil och utryckningsfordon ska komma fram. Det är en lokalgata utan nån som helst genomfartstrafik.
Givetvis måste man om man bor vid en trafikerad väg som ser ut så här (eller vid en väg överhuvudtaget, se hur det ser ut i torstäderna när snön kommer, pga alla parkerade bilar) vara tillmötesgående och se till att inga bilar är parkerade längs vägen när snöröjaren kommer.
Vad gäller den andra frågan, så förstår jag inte varför man börjar första året med att "vara snäll" och inte anmäla skadan? Hur ska kommunen kunna veta att det färeligger ett problem om man inte berättar för dem att deras snöröjare uppför sig på detr där viset.
På vår gata har vi i samfälligheten (trots att det är en parksamfällighet och inte en gatusamfällighet) belsutat att det råder P-förbud på gatan året runt. När snön närmars sig påminner vi altlid om detta, och att det är viktigt för att snöröjning, sopbil och utryckningsfordon ska komma fram. Det är en lokalgata utan nån som helst genomfartstrafik.
Givetvis måste man om man bor vid en trafikerad väg som ser ut så här (eller vid en väg överhuvudtaget, se hur det ser ut i torstäderna när snön kommer, pga alla parkerade bilar) vara tillmötesgående och se till att inga bilar är parkerade längs vägen när snöröjaren kommer.
I just fallet vi diskuterar, så är det ok att parkera bilarna var som helst. Inga regler eller paragrafer hindrar någon av möjliga sätt att parkera. Det som inte är ok, är att på alla tänkbara vis fylla med långt över 100 kubikmeter snö.RoTe skrev:@baabwaf: Hur är det tänkt att du/ni ska parkera era bilar egentligen? Jag anser att inga bilar ska parkeras på eller längs med gatorna i villaområden på vintern. Vissa gör det ändå här i byn och det ser förjävligt ut då när snöröjarna inte kommer fram. Man ska parkera på en egen infart som man själv ansvarar för att röja bort plogvallen vid.
Det är alltid lämpligt att kunna parkera bil på egen uppfart, tomt, eller liknande. Bortsett från vad Du eller Jag "anser", så gör de som röjer vägen fel och utvecklar det istället till ett direkt övergrepp.
När all typ av parkering hindras av snömassor, trots många påpekanden, som det inte finns en möjlighet att röja undan för hand eller ens med större snöslunga av typen som säljs för privat bruk (exempel: http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Vinter/Snoslunga-ST-11001-17368/), så är sådan olägenhet uppnådd att det är en absolut skyldighet av väghållaren att åtgärda den olägenhet som de orsakar.
Med exempel eller teori att ingen plogade något, så hade inget problem funnits. Allt orsakas uteslutande av dem som plogar. Det snöfall som faller på det sätt som snö faller eller driver orsakar inte några problem. Om snön ändå kommit i sådan mängd att djupet blivit till exempel 75 centimeter, så hade det fortfarande inte varit något problem att hysa denna snö. Endast skyffel hade räckt för att sköta detta.
Problematiken ligger i sig inte var eller hur bilar önskas parkera, utan att alla sätt att parkera, vistas, använda hindras och omöjliggörs genom att alltid och av dumhet trycka in snö på all röjd yta i sådan omfattning att det inte finns möjlighet att utan entreprenad eller lantbruksmaskiner få bort snön eller skapa utrymme. Skapas utrymme, så bökas det in ännu mer snö på den röjda ytan.
Eget ansvar/skyldighet etc. är absolut inget problem. Ett "hot" har varit att "då slutar de ploga vägen" (just där jag avser). Jag hade absolut tackat och varit mer än nöjd om ett sådant hot uppfylldes, för då hade det endast handlat om 10-20 kubikmeter snö totalt (hela vintern), istället för att (hela vintern) skotta flera hundra kubikmeter.
Det finns fler sätt att undvika denna olägenhet, än att skapa den. Plats finns i överflöd att placera snö på, plats är dessutom erbjuden på mindre lämplig plats om all annan plats på flera hundra kvadratmeter inte önskas användas.
För väghållaren är det en i tid och engagemang flera gånger större ansträngning att skapa dessa problem, än att lösa dem.
Skillnaden är vill/vill inte från väghållarens/snöröjarnas sida.
Parkerar du på din egen mark då? Tänker på det där med belysningsstolparna som ser ut att stå i din trädgård... Dessa brukar stå på kommunal mark. Parkerar du på kommunal mark får du väl skylla dig själv anser jag. Men öser dom in snön på din tomt ska dom såklart upphöra med detta.
De flesta kommuner har skapat sig tillåtelse att från väg ploga snön in på enskild utfart, där de lägger över ansvaret på den enskilde att själv få det undanröjt. Jag är ingen lagexpert och kan därför inte utrycka mig på korrekt byråkratiskt vis men googla tex. Snöröjning skyldighet rättighet så finner ni säker många olika kommunal exempel.
Hänsyn och ömsesidig respekt är alltid utgångspunkten.Anna_H skrev:I de flesta kommuner är det bara att påvisa att snön skadat staketet, så får man ersättning. Normalt sett är de då försiktigare året efter. Det är därför viktigt att anmäla skadan omedelbart. Utan att vara otrevlig och från början förutsätta att de ska bråka.
.
Orsaken att jag inte anmälde skadan, var för att jag känner till hur jargongen är. Om inte annat fick jag det väldigt klart för mig när jag höll på att skotta fram en av de överplogade bilarna.
Jag hade nästan fått loss bilen när plogbilen kom ett par hundra meter bort med snöbladet uppe. Jag står vid vägen där det ligger ca 3-5 kubikmeter snö på sidan av bilen. Jag är mellan bilen och snön. Det är fullt dagsljus, jag är helt synlig, har ögonkontakt med den som kör plogbilen, när plogen sänks och all snö plogas över MIG och bilen igen. Jag trycks in i snödrivan och tappar balansen. Skulle jag anmäla detta så blir föraren onekligen av med sitt körkort, får betala böter och skadestånd till mig.
Självklart är det fel att inte anmäla en sådan sak och det kommer inte hända igen att jag avstår detta vid liknande situation. Trots att det påpekas, anmäls, skrivs, telefonsamtal, besök på platsen och att flera är engagerade, så händer inget i alla fall. Det blir snarare värre.
Jag hade aldrig tagit upp detta eller ens diskuterat det om saken handlade om att "få skotta lite extra" med snöskyffeln. Det är ytterst allvarligt det jag tar upp och det är regelrätta övergrepp. Absolut inget att "vifta bort" eller att hålla på med ordvrängerier som varit i inlägget tidigare för att "någon tycker". Ytterst allvarligt i sin helhet.
Jag förstår din reflektion och hur du menar. JAg kan närmast jämföra med hur "allmänheten tycker" vid exempelvis inbrott i fastighet eller bil. Om bilen är olåst, så får jag skylla mig själv. är fastigheten olåst, så får jag skylla mig själv. Samma sak gäller om jag ställer bilen "på fel ställe". Även då får jag "skylla mig själv".RoTe skrev:
Det finns ingen som helst anledning att någon skall "skylla sig själv" i något av fallen. Om någon har sönder, tar, använder eller på annat vis får för sig att de fritt kan nyttja annans egendom utan lov, så har de fel. Samma sak gäller vid vandalism, etc.
Det jag vill uppnå med jämförelsen är att det inte finns något utrymme i lagar eller regler som legitimerar att ploga sönder någons egendom, oavsett var denna befinner sig om det finns möjlighet att undvika. Vid katastrof och undantagstillstånd gäller andra regler. Försäkringarna gäller endast i undantagsfall och inte allt för sällan åberopas force majeure.
Något katastrof eller undantagstillstånd har inte varit i något av fallen. Oavbsett om jag parkerar på kommunal mark, egen mark, privat mark, etc, så legitimerar det inte att någon avsiktligt eller av oaktsamhet förstör andras saker.
Det är nog ingen som känner mig som skulle "hata mig". Tvärt om, tror jag. Att de som röjer snö gör som de gör, är för att de alltid har kunnat göra och de är absolut störda av att någon tycker att de gör fel. Helt utan att någon alls vet vem jag är, så var beteendet likadant men inte så utstuderat och fokuserat.RoTe skrev:
Skadegörelsen är förstås inte ok. Dock får du självklart räkna med en massa snö runt bilen om du står på gatan. Snösvängen kan ju inte sluta ploga för att din bil står där, de kör runt den. Om du ställde bilen på din mark skulle du ju i teorin bara behöva ta hand om en bilbredd av plogad vall. Precis som alla villaägare.
Snälla baabwaf, du har kapat en tråd o gråtit över att det för några år sedan kom en massa snö som plogades upp i en hög. Du har fått en masa kloka synpunkter. Det kanske räcker så länge så kan du kanske återkomma i ärendet om några år om(när) det skulle hända igen.