35 604 läst ·
97 svar
36k läst
97 svar
Kommunen (?) tippar snö på min mark/staket
Här i Stockholm plogade de först sönder staketet, och när jag sen påtalade det skickade de ut entreprenören för att besiktiga skadorna, varvid entreprenören konkluderade det inte var deras fel och ersättning nekades. Det var 2010, och efter det har det blivit bättre men inte bra.
Nästa höst ska jag jag fota tomtgränsen på hösten och skicka in fotona till kommunen, så vi har en referens.
Nästa höst ska jag jag fota tomtgränsen på hösten och skicka in fotona till kommunen, så vi har en referens.
Förstår att det anses OK att parkera längs vägen sommartid, men vintertid ser det juh bara korkat ut att parkera så! Men det är väl norrlänningen i mig som tänker logiskt?!baabwaf skrev:I just fallet vi diskuterar, så är det ok att parkera bilarna var som helst. Inga regler eller paragrafer hindrar någon av möjliga sätt att parkera. Det som inte är ok, är att på alla tänkbara vis fylla med långt över 100 kubikmeter snö.
Det är alltid lämpligt att kunna parkera bil på egen uppfart, tomt, eller liknande. Bortsett från vad Du eller Jag "anser", så gör de som röjer vägen fel och utvecklar det istället till ett direkt övergrepp.
När all typ av parkering hindras av snömassor, trots många påpekanden, som det inte finns en möjlighet att röja undan för hand eller ens med större snöslunga av typen som säljs för privat bruk (exempel: [länk], så är sådan olägenhet uppnådd att det är en absolut skyldighet av väghållaren att åtgärda den olägenhet som de orsakar.
Med exempel eller teori att ingen plogade något, så hade inget problem funnits. Allt orsakas uteslutande av dem som plogar. Det snöfall som faller på det sätt som snö faller eller driver orsakar inte några problem. Om snön ändå kommit i sådan mängd att djupet blivit till exempel 75 centimeter, så hade det fortfarande inte varit något problem att hysa denna snö. Endast skyffel hade räckt för att sköta detta..
Skulle även vilja se att du var helnöjd om de slutade ploga vägen helt, hade nog blivit en diskussion om det istället.. Tur att folk inte tänker som du här uppe där vi har massvis med snö över halva tiden av året!
Medlem
· jämtland
· 36 inlägg
Enligt den absurda lagen har "vägverket" rätt att ploga in snö på vår mark och det är rättsligt prövat i bla härjedalen av en som fick sitt staket pajat mm.
Motiveringen är att det skulle vara omöjligt att snöröja vägnätet om aldrig snö fick kastas åt sidan och det kan vara sant.
Men var går gränsen för deras intrång? Jag har bråkat efter att jag fått bil o husvagn fastskottade och sedan får jag översvämning på våren i garaget. Som en rabiessmittad bråkstake visste ansvariga att det var lika bra att ploga försiktigt i framtiden så nu har jag inga problem mer av snön. Däremot smältvattnet tyckte en va nisse på kommun att "de bare o koppla bränering på dagvatten trumman här in under" Detta gjorde jag flera år senare men då ville de ha en anslutningsavgift på 13000:- för att ledabort deras förbannade smältvatten. Men de gav upp när jag bjöd på motstånd men jag har dokumenterat hur VA idioterna jobbar och inför kommande val ska jag offentligt släpa dom i skiten i media. Kul ska de bli och kommunen heter KROKOM "där inget funkar"
Ställ upp några gamla bilar mm längs tomtgränsen som dom får ersätta skadorna på varje vår.
Motiveringen är att det skulle vara omöjligt att snöröja vägnätet om aldrig snö fick kastas åt sidan och det kan vara sant.
Men var går gränsen för deras intrång? Jag har bråkat efter att jag fått bil o husvagn fastskottade och sedan får jag översvämning på våren i garaget. Som en rabiessmittad bråkstake visste ansvariga att det var lika bra att ploga försiktigt i framtiden så nu har jag inga problem mer av snön. Däremot smältvattnet tyckte en va nisse på kommun att "de bare o koppla bränering på dagvatten trumman här in under" Detta gjorde jag flera år senare men då ville de ha en anslutningsavgift på 13000:- för att ledabort deras förbannade smältvatten. Men de gav upp när jag bjöd på motstånd men jag har dokumenterat hur VA idioterna jobbar och inför kommande val ska jag offentligt släpa dom i skiten i media. Kul ska de bli och kommunen heter KROKOM "där inget funkar"
Ställ upp några gamla bilar mm längs tomtgränsen som dom får ersätta skadorna på varje vår.
Medlem
· jämtland
· 36 inlägg
Om dom djävlarna bogserar bort mina bilar som står på min sida tomtgräns, ja då kommer inte plogbilen ha någon oljeplugg o givare vid nästa start tillfälle. Fullt krig
Hehe här vart det liv i luckan 
Bilden på garageinfarten var snygg - hur fan orkar du hålla på med det där? Jag hade slutat använda det på vintern om det skulle se ut så där...
Jag har i alla fall inte gjort något annat än annat än att iakta, det verkar som det är 2 killar som turas om med snöröjningen, en kör klockrent och tippar snön på andra sidan vägen där det finns en stor plan som inte används, och dessutom tar en runda runt åt andra hållet och svänger över min infart så jag knappt får någon plogvall alls. Medans den andra kör in på hörnet och mosar in snön där, och sen rakt förbi min infart och lämnar vall där. Vallen gnäller jag dock inte på, det kan man räkna med. Men å andra sidan verkar det inte vara så svårt för den andra killen som plockar med sig plogvallen också...
Bilden på garageinfarten var snygg - hur fan orkar du hålla på med det där? Jag hade slutat använda det på vintern om det skulle se ut så där...
Jag har i alla fall inte gjort något annat än annat än att iakta, det verkar som det är 2 killar som turas om med snöröjningen, en kör klockrent och tippar snön på andra sidan vägen där det finns en stor plan som inte används, och dessutom tar en runda runt åt andra hållet och svänger över min infart så jag knappt får någon plogvall alls. Medans den andra kör in på hörnet och mosar in snön där, och sen rakt förbi min infart och lämnar vall där. Vallen gnäller jag dock inte på, det kan man räkna med. Men å andra sidan verkar det inte vara så svårt för den andra killen som plockar med sig plogvallen också...
Ett tips är att testa gå ut och prata vänligt med honom, typ som du skrev nu. Han är säkert inte omöjlig!NinjaSatan skrev:Hehe här vart det liv i luckan
Jag har i alla fall inte gjort något annat än annat än att iakta, det verkar som det är 2 killar som turas om med snöröjningen, en kör klockrent och tippar snön på andra sidan vägen där det finns en stor plan som inte används, och dessutom tar en runda runt åt andra hållet och svänger över min infart så jag knappt får någon plogvall alls. Medans den andra kör in på hörnet och mosar in snön där, och sen rakt förbi min infart och lämnar vall där. Vallen gnäller jag dock inte på, det kan man räkna med. Men å andra sidan verkar det inte vara så svårt för den andra killen som plockar med sig plogvallen också...![]()
Stockholms stad skriver t ex: "På vintern när det har snöat måste vi alla hjälpa till att hålla staden framkomlig. Det innebär att var och en får öppna upp vallen framför sitt hus. "nissenhj skrev:
Men som det har tillämpats den här och förra vintern, i alla fall på vår gata, tycker jag att det är rimligt. I samband med snöfall, när de behöver jobba snabbt för att få gatorna framkomliga inom rimlig tid, så plogar de bara rakt av med plogen ställd likadant hela vägen och det blir en lika stor snövall hela vägen som man får ta bort bäst man vill/behöver. Senare, på röjningsdagar, kommer de och tar bort från plogvallarna för att det ska gå att mötas igen på gatan (den är rätt smal), och då kör de mer noggrannt så att de inte plogar för infarterna.
Bestämmelsen används m a o för att det ska kunna gå fort när det behövs men inte för att jäklas i onödan.
För ett par år sedan hade vi däremot en snöröjare som gärna gjorde en liten extra sväng in på infarterna för att lämpa av snö där det gick. Det kändes inte okej. Det syntes tydligt på spåren att han gjorde så och ju bättre man hade röjt sin uppfart, desto mer passade han på att lämpa av där. Men då tror jag att folk klagade för det bruket upphörde efter ett tag.
Hmm jag tänkte wow detta var en tråd för mig för jag har samma problem. Men det har jag inte!
När man tittar på bilderna handlar det om hur mycket snö som helst! Här nere i småland har vi mycket snö när det är 15 cm så egentligen ska jag hålla tyst!
Men det kan jag inte!
Vi fick alla dessa 10 cm (det var ganska lite förra året) snö uppkörda mot vår häck och det hämtades bort av kommunen efter påringning. Nästa gång det skulle skottas satte jag ut soptunnorna på det ställe där de körde upp snön och kommunen var inte intresserade av att köra över dem och jag slapp snön.
Om jag nu ska sätta en slutklämm på detta då skulle det kunna vara att sätt något i vägen som är kommunens egna för de sakerna är de rädda om!
När man tittar på bilderna handlar det om hur mycket snö som helst! Här nere i småland har vi mycket snö när det är 15 cm så egentligen ska jag hålla tyst!
Men det kan jag inte!
Vi fick alla dessa 10 cm (det var ganska lite förra året) snö uppkörda mot vår häck och det hämtades bort av kommunen efter påringning. Nästa gång det skulle skottas satte jag ut soptunnorna på det ställe där de körde upp snön och kommunen var inte intresserade av att köra över dem och jag slapp snön.
Om jag nu ska sätta en slutklämm på detta då skulle det kunna vara att sätt något i vägen som är kommunens egna för de sakerna är de rädda om!