Purre Purre skrev:
Spontant så är enklaste sättet att lösa detta på genom att asfaltera längre in på tomten. Vad det ev skulle kunna innebära för dig är dock svårt att se på de här bilderna. En annan lösning är att sänka GC-banan precis vid din in/utfart.
Ja, det skulle man kunna göra, men jag tycker inte att jag ska behöva bekosta det i så fall. Sen kan det ställa till det en bit in på infarten, då mina grannar lånar min infart och har sin bil stående på sin tomt en bit in. Men det är en annan fråga. Dock är kommunen inte det minsta intresserade av en dialog, utan de säger att avtalet är utfyllt, att allt är precis som innan.

• Gilla
Elter
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om kommunen ansvarar för gatan med GC-väg som huvudman för allmän platsmark hur kommer då Trafikverket in i bilden? Varför har du skrivit ett avtal med Trafikverket?
Det behöver inte vara konstigare än att en länsväg är omledd och på omledningen krävdes även en busshållplats.

Tycker det låter som om TS har koll.

• Gilla
Mörner och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag söker klarhet p g a är det kommunen som är huvudman för gatan eller alternativt vägen ligger där med vägrätt så är helt olika förvaltningsjuridiska lagrum som styr. Är det kommunen som är huvudman för allmän plats gata är det PBL som är lagrummet. Är det Trafikverket är det istället väglagen som är lagrummet. Sen har vi ju det där civilrättsliga avtalet vid sidan av också som styr vad som ska utföras på TS enskilda tomtmark (som eventuellt omfattas av en vägrätt om väglagen är lagrummet).

• Gilla
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
Om kommunen ansvarar för gatan med GC-väg som huvudman för allmän platsmark hur kommer då Trafikverket in i bilden? Varför har du skrivit ett avtal med Trafikverket? Har du kollat på NVDB-kartan att det verkligen är kommunen och inte Trafikverket som är ansvarig?

[länk]

Klicka i boxen "Väghållare" till vänster så dyker det upp en färgkod på kartan vem som ansvarar för vägen:

[bild]
Såhär skriver Trafikverket i mejl från november.

"Trafikverket hänvisar till tidigare svar i ärendet samt kommunens svar.
Kommunen är väghållare för ......gatan."

Sen hur kommunen och Trafikverket delat upp arbetet är inget jag lägger mig i. Jag fick en förfrågan från Trafikverket om att ingå avtal med dem, och det verkade ok så jag skrev under.

Jag söker klarhet p g a är det kommunen som är huvudman för gatan eller alternativt vägen ligger där med vägrätt så är helt olika förvaltningsjuridiska lagrum som styr. Är det kommunen som är huvudman för allmän plats gata är det PBL som är lagrummet. Är det Trafikverket är det istället väglagen som är lagrummet. Sen har vi ju det där civilrättsliga avtalet vid sidan av också som styr vad som ska utföras på TS enskilda tomtmark (som eventuellt omfattas av en vägrätt om väglagen är lagrummet).
Ja du, det där är väl anledningen till att man vill ha en advokat vid sin sida. Hur ska man kunna hålla reda på allt det där, och kunna använda sig av det i en tvist utan hjälp av nån som är ordentligt insatt i lagar och regler?
Vad gäller ansvaret så säger, som jag skrev i ett tidigare svar, Trafikverket självt att det är kommunen som är väghållare, om det är till nån hjälp för dig?

Claes Sörmland
Ok, om vi då räknar med att det kommunen som är huvudman för gatan så är den din motpart kommunen vad gäller allmän plats utanför din fastighet. Deras förvaltning/underhåll av gatan sker enligt PBLs lagrum. Vill du verka för att sänka gatan med trottoar är din motpart kommunen.

Det betyder också att kommunen inte är motpart vad gäller asfalteringen på din tomtmark. Där är istället Trafikverket som är din motpart och du ska vända dig till. Vill du t ex ha mer asfalt på din tomtmark ska du pressa Trafikverket för den delen. Den delen är ju civilrättsligt avtalad.

• Gilla
Syringa29
  • Laddar…
Ok, om vi då räknar med att det kommunen som är huvudman för gatan så är den din motpart kommunen vad gäller allmän plats utanför din fastighet. Deras förvaltning/underhåll av gatan sker enligt PBLs lagrum. Vill du verka för att sänka gatan med trottoar är din motpart kommunen.

Det betyder också att kommunen inte är motpart vad gäller asfalteringen på din tomtmark. Där är istället Trafikverket som är din motpart och du ska vända dig till. Vill du t ex ha mer asfalt på din tomtmark ska du pressa Trafikverket för den delen. Den delen är ju civilrättsligt avtalad.
Tack! Det var en ny infallsvinkel. Alla såna är bra! 👍

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Utifrån bilderna funderar man ju på om TS gamla utfart officiellt/planmässigt varit en utfartsväg, som "bryter" gångbanan, eller en utfart över gångbanan?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vill du t ex ha mer asfalt på din tomtmark ska du pressa Trafikverket för den delen. Den delen är ju civilrättsligt avtalad.
Det låter som en meningslös återvändsgränd. Är busshållplatsen som delvis låg på TS fastighet borttagen och återställd kan näppeligen Trafikverket lastas för att kommunen därefter gjort en för brant slänt vid gatuanslutningen.

Trafikverket har bara med saken att göra om saken är beroende av borttagandet av busshållplatsen, vilket det inte ser ut som.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Utifrån bilderna funderar man ju på om TS gamla utfart officiellt/planmässigt varit en utfartsväg, som "bryter" gångbanan, eller en utfart över gångbanan?
Jag har bott här i många år, och förut var det bara en vanlig, låg trottoar, långt innan det blev en GC-väg. Så troligen har det nog betraktats som en utfartsväg.

Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det låter som en meningslös återvändsgränd. Är busshållplatsen som delvis låg på TS fastighet borttagen och återställd kan näppeligen Trafikverket lastas för att kommunen därefter gjort en för brant slänt vid gatuanslutningen.

Trafikverket har bara med saken att göra om saken är beroende av borttagandet av busshållplatsen, vilket det inte ser ut som.
Håller med, jag tror denna blir svår.

Jag hittar heller inget i PBL som hindrar en kommun från att justera en gatas höjd några cm som den är huvudman för. Den allmänna platsen ska följa detaljplanen i sin utformning med endast liten avvikelse men sen finns det svängrum vad gäller t ex asfalteringar, refuger o s v.

Vi har ju haft en mängd trådar här genom åren där man särskilt i nyexploaterade områden har asfalterat gatan i ett sent skede och därmed höjt den 5-10 cm till tidiga byggares förtret - deras fina plattsättningar har ju då hamnat under gatans nivå. Slutsatsen brukar ju bli att man får leva med det som tomtägare och lägga om din utfart.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
C
S Syringa29 skrev:
Jag har bott här i många år, och förut var det bara en vanlig, låg trottoar, långt innan det blev en GC-väg. Så troligen har det nog betraktats som en utfartsväg.
Kan vara värt att kolla upp hur det formellt är beskrivet i detaljplan m.m.
Om det skall vara en utfartsväg som bryter gångbanan (vilket det ju i praktiken har varit) har de ju uppenbart inte återställt det till en sådan.

Om inte kan det nog bli en uppförsbacke (i dubbel bemärkelse). Idag ställs det säkerligen större formella krav på gångbanans utformning som har prioritet över utfartsfunktionen.

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Kan vara värt att kolla upp hur det formellt är beskrivet i detaljplan m.m.
Om det skall vara en utfartsväg som bryter gångbanan (vilket det ju i praktiken har varit) har de ju uppenbart inte återställt det till en sådan.
Oftast regleras inte utfarter från tomtmark i detaljplan. Den regelmöjlighet som främst finns är att förbjuda utfart mot allmän plats längs vissa gränser mot allmän plats. Men min uppfattning är att det inte är så vanligt att man gör det om det inte finns särskilda skäl.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Purre
S Syringa29 skrev:
men jag tycker inte att jag ska behöva bekosta det i så fall.
Tänkte självklart att den kostnaden inte skulle hamna på dig utan det får de ansvariga stå för.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag har jobbat lite med vägprojektering och oavsett vad avtalet säger så har jag svårt att tro att det där är korrekt utfört. Det ser ut som dom asfalterat direkt på vägens bankslänt och därmed skapat en skarp vinkel. Man behöver ta upp höjdskillnaden längre sträcka än så.

• Gilla
Åboen1 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.