24 346 läst ·
296 svar
24k läst
296 svar
kommer vi få problem med elektrikern? förberett.
Om du begär in pris från dina lokala elektriker mha ett seriöst förfrågningsunderlag så tror jag knappast att det är något problem att hitta någon som är villig.
Så vida du inte köpt material som ej går att använda. Flex-slang/dosor osv på Jula eller liknande..
Så vida du inte köpt material som ej går att använda. Flex-slang/dosor osv på Jula eller liknande..
Kan inte låta bli att lägga mig ielmont skrev:Mr_bygg, jag har normalt "mina" kunder inom ett område av 1 km till 10 mil. Så för alla som inte verkar inom ett mycket begränsat område skulle ett timpåslag bli mycket orättvist. Man kan knappast sätta timpenning efter hur långt bort kunden bor. Ärligast mot kunderna är att debitera bilkostnaderna per km då är det upp till kunden att välja. Jag tycker att det ska vara transparens i prissättningen så kunden ser vart dom olika sakerna kosta.
Ingen såvitt jag vet som motsatt sig km-ersättning.
Tycker man får skilja på det och servicebilstillägg.
Imponerande att denna tråden får leva vidare
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, jag vet inte om Hempularn är bortrest eller något.. 
//Patrik
//Patrik
Borde inte vara svårt att få tag på elis som gör som du säger jag skulle nog dra öronen åt mig om jag va o tittade hos dig om du har den attityden som du visar här
Vissa har svårt att tro att hantverkare är människor som går på magkänsla men så är det o jag tackar bara nej till jobb om magkänslan säger det
mvh Tille
Vissa har svårt att tro att hantverkare är människor som går på magkänsla men så är det o jag tackar bara nej till jobb om magkänslan säger det
mvh Tille
Frågan väcktes i #159, och jag kan inte se skillnaden på vilken bil man har och vad man kallar den, kostnaderna för en firmabil är ju den samma oavsett vad man kallar den. Alla firmabilar är ju på ett eller annat vis servicebilar, eller är det hur mycket och vad man har som avgör om det är en serviebil och om man åker på service hela dagarna eller var annan dag. Var går i så fall gränsen mellan servicebil och "vanlig" firmabil?
Hej själv
Tråkigt om jag ger dig ont i magen...men om du fick en ritning kopplingsschema och kartonger med matriel och ett ETS program...
Skulle inte det räcka för dig att ge mig ett fast pris på monteringen?
Jag har all förståelse för att tacka nej till ett jobb men att en människa inte ska kunna få sina inköpta saker monterade verkar ju konstigt?
På vilket sätt tycker du att jag har en tuff attityd?
Jag har respekt för hederliga elektriker som gör ett bra jobb och som säger ifrån när något inte är så att dom kan stå för det.
Jag tycker inte att det är juste att man som privatperson inte kan köpa saker på marknaden..dels så säljs sakerna inte direkt till privatperson dels så skiljer priserna på ett helt ohederligt sätt.
På rörsidan är det påslag högre än knark!
Tråkigt om jag ger dig ont i magen...men om du fick en ritning kopplingsschema och kartonger med matriel och ett ETS program...
Skulle inte det räcka för dig att ge mig ett fast pris på monteringen?
Jag har all förståelse för att tacka nej till ett jobb men att en människa inte ska kunna få sina inköpta saker monterade verkar ju konstigt?
På vilket sätt tycker du att jag har en tuff attityd?
Jag har respekt för hederliga elektriker som gör ett bra jobb och som säger ifrån när något inte är så att dom kan stå för det.
Jag tycker inte att det är juste att man som privatperson inte kan köpa saker på marknaden..dels så säljs sakerna inte direkt till privatperson dels så skiljer priserna på ett helt ohederligt sätt.
På rörsidan är det påslag högre än knark!
Varför jag inte gillar din attityd
citat
Ok då ska jag ta det enkelt.
1.Att köpa samma typ som elektrikerna av el matriel går inte för privatpersoner.
2.Om jag har el-matriel så får jag inte tag i en elektriker som installerar det.
3.Alla konstiga extrakostnader och annat tjafs se andra trådar på detta forum om rena felaktigheter av elektriker.
Att blanda 2.5 och 1.5 i samma rör olika grupper..är inte fackmannamässigt.
4.Om man är lite drabbad av elektriker så blir man besvärlig kund (praxis i byggbranschen) Gosse det kommer att kosta!!!!
Tråkigt att du inte håller med mig alla trådar om elektriker berättar om olika infallsvinklar på hur det upplevs att vara kund till elektriker..och min upplevelse skiljer sig inte kan jag säga.
Ingen är gladare än jag om du fått det jobb du ville ha utfört till ett juste pris och med rätt brytare och rätt kvalitet på säkringar och installationsmaterial.
slut citat
Verkar det som du gillar elektriker ? Minmagkänsla säger mig att det inte blir lätt att sammarbeta med dig vilket i mina ögon krävs för ett bra jobb
Mvh Tille
citat
Ok då ska jag ta det enkelt.
1.Att köpa samma typ som elektrikerna av el matriel går inte för privatpersoner.
2.Om jag har el-matriel så får jag inte tag i en elektriker som installerar det.
3.Alla konstiga extrakostnader och annat tjafs se andra trådar på detta forum om rena felaktigheter av elektriker.
Att blanda 2.5 och 1.5 i samma rör olika grupper..är inte fackmannamässigt.
4.Om man är lite drabbad av elektriker så blir man besvärlig kund (praxis i byggbranschen) Gosse det kommer att kosta!!!!
Tråkigt att du inte håller med mig alla trådar om elektriker berättar om olika infallsvinklar på hur det upplevs att vara kund till elektriker..och min upplevelse skiljer sig inte kan jag säga.
Ingen är gladare än jag om du fått det jobb du ville ha utfört till ett juste pris och med rätt brytare och rätt kvalitet på säkringar och installationsmaterial.
slut citat
Verkar det som du gillar elektriker ? Minmagkänsla säger mig att det inte blir lätt att sammarbeta med dig vilket i mina ögon krävs för ett bra jobb
Mvh Tille
Ok vad är det som gör att du tycker att det verkar knepigt?
Är jag omständig?
För krävande?
Kan fel saker?
Krånglar till det hela?
Hindrar dig göra som du vill?
Som sagt jag har inga problem med mina hantverkare tvärtom men elektriker och min nuvarande elanläggning går inte bra ihop.
Är jag omständig?
För krävande?
Kan fel saker?
Krånglar till det hela?
Hindrar dig göra som du vill?
Som sagt jag har inga problem med mina hantverkare tvärtom men elektriker och min nuvarande elanläggning går inte bra ihop.
Ingen får koppla, alla gör det, ingen åker dit 
Med tanke på alla skumma kopplingar man sett här på forumet borde många husägare sitta inne och inte belasta bostadsmarknaden men så är det inte?
Så varför kopplar du inte själv byggarätt om du ändå har materialet och verkar veta vad du vill och hur det ska göras?
Försäkringsproblem?
Tja, kopplar du rätt så lär inte försäkringsbolaget besöka dig
Med tanke på alla skumma kopplingar man sett här på forumet borde många husägare sitta inne och inte belasta bostadsmarknaden men så är det inte?
Så varför kopplar du inte själv byggarätt om du ändå har materialet och verkar veta vad du vill och hur det ska göras?
Försäkringsproblem?
Tja, kopplar du rätt så lär inte försäkringsbolaget besöka dig
Jag gör inte så snygg klamring och kommer inte i närheten av ett proffs samt att eftersom jag vill ha det lagligt men om det innebär att jag skapar ont i magen för elektriker som ju är så otroligt kunniga så jag vet inte var det slutar?
Kanske måste hyra in en tysk elektriker på semester och bjuda på lite svensk gästfrihet?
Synd jag vet att det finns justa killar men med risken att få ett luffarmärke i elanläggningen så ja vad göra?
Kanske måste hyra in en tysk elektriker på semester och bjuda på lite svensk gästfrihet?
Synd jag vet att det finns justa killar men med risken att få ett luffarmärke i elanläggningen så ja vad göra?
Ja man kan hårddra allting
Det jag försöker belysa är att i bland kan man försöka tänka på hur tex elektrikern tänker när han tittar på jobbet
jag har tipsat dig om att kontakta en större firma men då anser du att det verkar bli för dyrt
jag har gett dig en vink om att kunskap kostar o även en liten firma kan bli dyrt men bra
vad vill du egentligen vill du ha en billig bra lösning visst men då får du nog leta en stund specielt i stockholm om mina indikationer om prisläget stämmer
Att jag får dåliga vibbar när jag träffar sådana som dig betyder inte att alla elektriker är sådana
mvh tille
Det jag försöker belysa är att i bland kan man försöka tänka på hur tex elektrikern tänker när han tittar på jobbet
jag har tipsat dig om att kontakta en större firma men då anser du att det verkar bli för dyrt
jag har gett dig en vink om att kunskap kostar o även en liten firma kan bli dyrt men bra
vad vill du egentligen vill du ha en billig bra lösning visst men då får du nog leta en stund specielt i stockholm om mina indikationer om prisläget stämmer
Att jag får dåliga vibbar när jag träffar sådana som dig betyder inte att alla elektriker är sådana
mvh tille
Ska du dra ditt fina moderna som utanpåliggande menar du?
Angående klamring då alltså.
Smacka fast ett par rör i väggen klarar förmodligen vem som helst.
Oavsett material.
Men visst, skulle jag gjort om allt jag gjort sen vi köpte huset så hade jag nog inte snålat på så dumma saker som dosor och skarvar.
Det jag kan tycka är kasst är att det är väldigt svårt att bottna rören i dom där plastskarvarna och där finns säkert bättre.
Men jag ser allt som läropengar
Viktigaste är ju ändå att allt är rätt kopplat och man inte glömt spänna nån skruv
På tal om inget i en redan urspårad tråd förresten:
Vad är er erfarenhet som elektriker?
Vad är vanligast?
Rätt kopplat i teorin men kasst utfört i praktiken( typ rätt sladd i rätt hål men inte fastsatt).
Eller fel kopplat i teorin men rätt utfört( fel sladd i fel hål med rätt gjort).
(Inser att det blev fel här i ovan...)
Eller en kombination?
Och vilket är värst?
Antar att det borde va "bättre" med alla fel då det är enklare att lokalisera felet.
Angående klamring då alltså.
Smacka fast ett par rör i väggen klarar förmodligen vem som helst.
Oavsett material.
Men visst, skulle jag gjort om allt jag gjort sen vi köpte huset så hade jag nog inte snålat på så dumma saker som dosor och skarvar.
Det jag kan tycka är kasst är att det är väldigt svårt att bottna rören i dom där plastskarvarna och där finns säkert bättre.
Men jag ser allt som läropengar
Viktigaste är ju ändå att allt är rätt kopplat och man inte glömt spänna nån skruv
På tal om inget i en redan urspårad tråd förresten:
Vad är er erfarenhet som elektriker?
Vad är vanligast?
Rätt kopplat i teorin men kasst utfört i praktiken( typ rätt sladd i rätt hål men inte fastsatt).
Eller fel kopplat i teorin men rätt utfört( fel sladd i fel hål med rätt gjort).
(Inser att det blev fel här i ovan...)
Eller en kombination?
Och vilket är värst?
Antar att det borde va "bättre" med alla fel då det är enklare att lokalisera felet.
Ok Tille jag tackar dig för tipset och jag ska verkligen se till att få tag på en elkille som inte får ont i magen..
Tråkigt om jag verkar jobbig för det vill jag inte vara men att jag vill ha min anläggning på ett visst sätt det verkar vara ytterligare problem.
Jag önskar att du har god tillgång på kunder som vill bygga standard och köper din installation smärtfritt för dig så att du tjänar tillräckligt för att göra det du vill och fortsätta att installera 3 Tråd med lokal jord och översäkrade grupper...
Att jag vill ha 4 tråd och central jord samt lagom säkrade grupper och lite intelligens i min anläggning det gör ju att jag ska hånas och vara en besvärlig kund.
Kanske ska vara så jag vet inte men jag upplevde det inte på samma sätt när jag installerade VP.
Tråkigt om jag verkar jobbig för det vill jag inte vara men att jag vill ha min anläggning på ett visst sätt det verkar vara ytterligare problem.
Jag önskar att du har god tillgång på kunder som vill bygga standard och köper din installation smärtfritt för dig så att du tjänar tillräckligt för att göra det du vill och fortsätta att installera 3 Tråd med lokal jord och översäkrade grupper...
Att jag vill ha 4 tråd och central jord samt lagom säkrade grupper och lite intelligens i min anläggning det gör ju att jag ska hånas och vara en besvärlig kund.
Kanske ska vara så jag vet inte men jag upplevde det inte på samma sätt när jag installerade VP.