24 348 läst ·
296 svar
24k läst
296 svar
kommer vi få problem med elektrikern? förberett.
Ja och dessutom när det ofta är sekunda matriel och ibland direkt farligt utan dom speciella knepen som elmejsel etc...
Att ha en speciell mejsel till förskruvningar så att du med vanliga saker inte kan dra förskruvningar riktigt borde vara förberedelse till olycka.
I sin påstådda vilja att stävja fusk och låg kvalitet så är det nästan lika illa som att sabba konor på jula så att öststatarna får läck på sina installationer...
Nej det finns så mycket tråkigt i elbranschen så man känner det som julafton när man får tag i en som installerar klart det en annan har gjort...
Det är inte en öppen konkurrensutsatt marknad det.
Att ha en speciell mejsel till förskruvningar så att du med vanliga saker inte kan dra förskruvningar riktigt borde vara förberedelse till olycka.
I sin påstådda vilja att stävja fusk och låg kvalitet så är det nästan lika illa som att sabba konor på jula så att öststatarna får läck på sina installationer...
Nej det finns så mycket tråkigt i elbranschen så man känner det som julafton när man får tag i en som installerar klart det en annan har gjort...
Det är inte en öppen konkurrensutsatt marknad det.
Men alltså ... byggarätt ...
Jag fattar nästan nada av vad du skriver ...
Du har väl en liten kärna av sanning med det systemet med att även tjäna pengar på elmaterialet, såsom rörkrökarna också gör.
Och att det finns en sjuk grossistprislista att luta sig mot för att kunna göra just detta.
Allt som allt förmodligen ett "problem" som är i avtagande pga att konsumenterna idag har mycket bättre koll på det riktiga priset.
Men sen tror jag du mest fabulerar, kommer med desinformation eller helt enkelt inte vet bättre.
Du kan inte likna elektriker och grossister vid maffiaverksamhet.
Det finns inte specialskruvmejslar för att hindra vanligt folk.
Vanligt folk kan handla precis lika bra elmaterial som proffsen, kanske inte på Biltema eller Jula, men nätbutikerna (elbutik, expressel m.fl) har högkvalitativt material till bra priser.
Man blir inte livegen hos en elektriker.
Ja det var i alla fall mina åsikter i denna fråga, som ligger rätt offtopic i trådämnet.
Jag brukar vara kritisk till mycket inom elektrikerbranschen men jag håller dock nästan inte alls med dig i vilket fall.
Jag fattar nästan nada av vad du skriver ...
Du har väl en liten kärna av sanning med det systemet med att även tjäna pengar på elmaterialet, såsom rörkrökarna också gör.
Och att det finns en sjuk grossistprislista att luta sig mot för att kunna göra just detta.
Allt som allt förmodligen ett "problem" som är i avtagande pga att konsumenterna idag har mycket bättre koll på det riktiga priset.
Men sen tror jag du mest fabulerar, kommer med desinformation eller helt enkelt inte vet bättre.
Du kan inte likna elektriker och grossister vid maffiaverksamhet.
Det finns inte specialskruvmejslar för att hindra vanligt folk.
Vanligt folk kan handla precis lika bra elmaterial som proffsen, kanske inte på Biltema eller Jula, men nätbutikerna (elbutik, expressel m.fl) har högkvalitativt material till bra priser.
Man blir inte livegen hos en elektriker.
Ja det var i alla fall mina åsikter i denna fråga, som ligger rätt offtopic i trådämnet.
Jag brukar vara kritisk till mycket inom elektrikerbranschen men jag håller dock nästan inte alls med dig i vilket fall.
Ok då ska jag ta det enkelt.
1.Att köpa samma typ som elektrikerna av el matriel går inte för privatpersoner.
2.Om jag har el-matriel så får jag inte tag i en elektriker som installerar det.
3.Alla konstiga extrakostnader och annat tjafs se andra trådar på detta forum om rena felaktigheter av elektriker.
Att blanda 2.5 och 1.5 i samma rör olika grupper..är inte fackmannamässigt.
4.Om man är lite drabbad av elektriker så blir man besvärlig kund (praxis i byggbranschen) Gosse det kommer att kosta!!!!
Tråkigt att du inte håller med mig alla trådar om elektriker berättar om olika infallsvinklar på hur det upplevs att vara kund till elektriker..och min upplevelse skiljer sig inte kan jag säga.
Ingen är gladare än jag om du fått det jobb du ville ha utfört till ett juste pris och med rätt brytare och rätt kvalitet på säkringar och installationsmaterial.
1.Att köpa samma typ som elektrikerna av el matriel går inte för privatpersoner.
2.Om jag har el-matriel så får jag inte tag i en elektriker som installerar det.
3.Alla konstiga extrakostnader och annat tjafs se andra trådar på detta forum om rena felaktigheter av elektriker.
Att blanda 2.5 och 1.5 i samma rör olika grupper..är inte fackmannamässigt.
4.Om man är lite drabbad av elektriker så blir man besvärlig kund (praxis i byggbranschen) Gosse det kommer att kosta!!!!
Tråkigt att du inte håller med mig alla trådar om elektriker berättar om olika infallsvinklar på hur det upplevs att vara kund till elektriker..och min upplevelse skiljer sig inte kan jag säga.
Ingen är gladare än jag om du fått det jobb du ville ha utfört till ett juste pris och med rätt brytare och rätt kvalitet på säkringar och installationsmaterial.
Ja, visst finns det en massa märkliga skruvmejlsar, men de går att köpa på Clas Ohlson. Inte i en kvalitet som håller för en yrkesman, men de duger absolut för hemmabruk och passar till alla skumma skruvar. För övrigt hittar jag våra hantverkare i samma butiker som jag själv handlar. De har ingen hemlig dörr till nåt specialrum för VIP:s som "vanliga dödliga" inte har tillträde till, de har bara bättre rabatt på grejerna eftersom de är storkonsumenter. Och så ska det ju vara.
Ska det vara speciella mejslar så att man inte kan dra förskruvningar ordentligt med vanlig klinga/stjärna?
Jag skulle nog påstå att det är kriminellt och att eftersom det oftast är nollskruven så gör man sig skyldig till mordförsök.Detta går dock inte att bevisa men om det fanns tid och pengar så skulle jag göra det och då skulle vi få ett annat ljud i skällan...
Grossisterna säljer bara till el fack folk...jula matrialet kan man ju inte använda och på byggmax finns ju bara lite FK...
Visst ska storkunder få rabatter på 70% så att man kan skörta upp slutkunder ;-)..
Jag sympatiserar med hederliga hantverkare som ger mig som kund en uppfattning om vad det jobb jag beställer kostar och som inte använder sig av mygel och annat som man upplever sig ha rätt till.
Den kostnad som inte ligger i offerten ska inte dyka upp som gubben i lådan..
Om det dyker upp problem så visst ska det gå att omförhandla men om det alltid dyker upp problem och tillägskostnader..och orsaken är att man är en besvärlig kund med luffarmärke på ja då är det något sjukt.
elbranchen borde fungera som dom flesta andra brancherna..när du klipper håret får du en tillägskostnad då när du är halvfärdig?
När du lagar tänder så måste du byta plomber du lagade för ett år sedan för att dom är dåligt utförda.
Nej elbranschen har en massa seriösa hårt arbetande duktiga elektriker som behöver få lite styrning och kontroll.Det ska nog gå att tjäna en massa pengar ändå utan att joxa?
Jag skulle nog påstå att det är kriminellt och att eftersom det oftast är nollskruven så gör man sig skyldig till mordförsök.Detta går dock inte att bevisa men om det fanns tid och pengar så skulle jag göra det och då skulle vi få ett annat ljud i skällan...
Grossisterna säljer bara till el fack folk...jula matrialet kan man ju inte använda och på byggmax finns ju bara lite FK...
Visst ska storkunder få rabatter på 70% så att man kan skörta upp slutkunder ;-)..
Jag sympatiserar med hederliga hantverkare som ger mig som kund en uppfattning om vad det jobb jag beställer kostar och som inte använder sig av mygel och annat som man upplever sig ha rätt till.
Om det dyker upp problem så visst ska det gå att omförhandla men om det alltid dyker upp problem och tillägskostnader..och orsaken är att man är en besvärlig kund med luffarmärke på ja då är det något sjukt.
elbranchen borde fungera som dom flesta andra brancherna..när du klipper håret får du en tillägskostnad då när du är halvfärdig?
När du lagar tänder så måste du byta plomber du lagade för ett år sedan för att dom är dåligt utförda.
Nej elbranschen har en massa seriösa hårt arbetande duktiga elektriker som behöver få lite styrning och kontroll.Det ska nog gå att tjäna en massa pengar ändå utan att joxa?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Mig veterligen så behöver man inte någon skruvmejsel alls till förskruvningar. Möjligtvis en skiftnyckel.byggarätt skrev:Ska det vara speciella mejslar så att man inte kan dra förskruvningar ordentligt med vanlig klinga/stjärna?
Jag har aldrig sett en nollskruv som inte har stjärn- eller spårskalle. Fattar inte vad du snackar om? Nollskruvar i centraler?
Det finns flera webbbutiker som säljer vanligt elmaterial till privatkunder. Och då är det samma material. Det är kanske inte fullt lika stort utbud av grejer, men det mesta som är relevant för en privatperson finns.
Köper du däremot en strömställare i enpacksförpackningar på Clas Ohlson så finns det däremot risk att de inte är exakt samma som de vi proffs använder. Vad jag har hört så ska det vara en annan plast eller nåt.
Visst, det finns firmor som debiterar lite konstigt och alla är inte jättekunniga, men att utmåla hela elbranschen som djävulen själv kan jag ju tycka är att ta i lite.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Anna, det finns väldigt många knasiga skruvmejslar (bits). Vissa helt otänkbara.Anna_H skrev:Ja, visst finns det en massa märkliga skruvmejlsar, men de går att köpa på Clas Ohlson. Inte i en kvalitet som håller för en yrkesman, men de duger absolut för hemmabruk och passar till alla skumma skruvar. För övrigt hittar jag våra hantverkare i samma butiker som jag själv handlar. De har ingen hemlig dörr till nåt specialrum för VIP:s som "vanliga dödliga" inte har tillträde till, de har bara bättre rabatt på grejerna eftersom de är storkonsumenter. Och så ska det ju vara.
Men allt grundas väl i att obehöriga inte ska kunna ta sig in i saker. Exempelvis kortläsare för dörrar osv.
På gymnasiet jag gick så hade läraren satt fast listerna runt fönstrena till hans kontor med specialskruv som bara gick att skruva åt, men inte skruva upp. Det var för att tidigare elever hade skruvat bort ett fönster och fyllt hans kontor (bl.a. framför dörren in) med möbler och sedan skruvat fast fönstret igen.
//Patrik
Tycker du att jag har utmålat hela el branschen som något så vill jag bara säga att du försöker röra till det för alla.
Att man behöver el-mejsel borde stå i föreskrifterna och det borde ses som hinder för fri marknad att man inte har vanligt standardiserat format på skruvar!
När jag ansluter till nollskena (låter en elektriker) så har jag nollskruvar...men dom nollskruvar jag avsåg gällde bygg el-central och 400V handskar.Där är det mycket lätt med den urusla konstruktion som den handske som Jula säljer att det blir flytande nolla...kul va?
Att man behöver el-mejsel borde stå i föreskrifterna och det borde ses som hinder för fri marknad att man inte har vanligt standardiserat format på skruvar!
När jag ansluter till nollskena (låter en elektriker) så har jag nollskruvar...men dom nollskruvar jag avsåg gällde bygg el-central och 400V handskar.Där är det mycket lätt med den urusla konstruktion som den handske som Jula säljer att det blir flytande nolla...kul va?
Det är endera ren okunskap eller dumhet att påstå att man måste ha speciella mejslar det har i många år funnits tre olika typer som man använder två typer av stjärnskruvar Philips och Pozidrive dom är ungefär lika vanligt förekommande i alla verksamheter där man använder skruv, samt den gamla med flat klinga.
Oftast har skruvar som används i elmatr ett "dubbelt" spår så att man kan använda både flat o stjärnmejsel.
Alla elektriker använder samma verktyg som alla kan köpa i fackhandeln (järnaffärer) och dom betalar i princip samma som vilken privatperson som helst, möjligtvis kan företagen ha några procents rabat.
Det mesta av matrealet som används kan på ett flertal ställen köpas av privatpersoner tex. hos Elektroskandia (elgrossist), för att få ett lågt pris måste man förhandla med säljaren exakt på samma sätt som elfirmor måste. Utan förhandling om priser betalar elfirmor exakt lika mycket som privatpersoner.
För att kostnader som inte ligger i en offert ska kunden begära ett pris på dom tillkommande arbeten som han önskar få utfört. För ingen är väl så dum att man köper nått, utan att veta vad en sak kostar. Är man så dum är det knappast nått elfirmorna kan lastas för.
Och eftersom det inte är nån rättighet att anlita en hantverkare eller nått tvång att ta ett jobb hos "dumma" kunder avstår man naturligtvis att utföra arbeten hos dom.
Mr_bygg
Jag menar att baka in bilkostnader ( inte körtid) i timmdebiteringen, kostnaden för en mil är ca 30:-. har man ett jobb som tar en timme och man får åka 1 mil måste man lägga på 30:- i timmen, har man 10 mil och har ett jobb som tar en timme måste man lägga på 300:- i timmen för att få kostnadstäckning
Oftast har skruvar som används i elmatr ett "dubbelt" spår så att man kan använda både flat o stjärnmejsel.
Alla elektriker använder samma verktyg som alla kan köpa i fackhandeln (järnaffärer) och dom betalar i princip samma som vilken privatperson som helst, möjligtvis kan företagen ha några procents rabat.
Det mesta av matrealet som används kan på ett flertal ställen köpas av privatpersoner tex. hos Elektroskandia (elgrossist), för att få ett lågt pris måste man förhandla med säljaren exakt på samma sätt som elfirmor måste. Utan förhandling om priser betalar elfirmor exakt lika mycket som privatpersoner.
För att kostnader som inte ligger i en offert ska kunden begära ett pris på dom tillkommande arbeten som han önskar få utfört. För ingen är väl så dum att man köper nått, utan att veta vad en sak kostar. Är man så dum är det knappast nått elfirmorna kan lastas för.
Och eftersom det inte är nån rättighet att anlita en hantverkare eller nått tvång att ta ett jobb hos "dumma" kunder avstår man naturligtvis att utföra arbeten hos dom.
Mr_bygg
Jag menar att baka in bilkostnader ( inte körtid) i timmdebiteringen, kostnaden för en mil är ca 30:-. har man ett jobb som tar en timme och man får åka 1 mil måste man lägga på 30:- i timmen, har man 10 mil och har ett jobb som tar en timme måste man lägga på 300:- i timmen för att få kostnadstäckning
Det finns ju faktist en vinst i för kunden, att hantverkaren har en väl utrustad servicebil, med verktyg och materiel, det är dessutom en kostnad för företaget, därför är det rimligt att ta betalt för den tjänsten.byggarätt skrev:Jaha kul att Trådens ursprungsproblem är löst det var för väl...(Kvinna då kanske det funkar?)
Hemskt att höra att man kan ta ut kostnader för servicebil och att om kunden väljer annat material än det som finns på lagret så får den betala extra.....
Tycker att ni inte resonerar riktigt för slutkunden borde som sagt inte behöva betala mer än timavgift...om du arbetar effektivare än vad någon annan gör måste du ta högre timavgift..annars måste man gå på fast kostnad...men som sagt elmarknaden är inte rolig för privatpersoner och att man ska bli illa sedd som kund bara för att man vill ha öppna kort..och kallad för besvärlig..och väljas bort jo det är en fri marknad hoppas ni aldrig blir sjuka grabbar om sjukvården hade jobbat på det sättet!!!
I och med att sjukvården bolagiseras och därmed får ett vinstkrav på sig så kan vi vara helt säkra på att den sjuke kommer att få betala för alla de tjänster som denne behöver.
Det kommer att kosta mer att få en bra vård, än en sämre.
Men då kan ju den olycksdrabbade ta taxi till sjukhuset med sig egen medicin och annat som kan behövas i vården så blir det kanske billigare.d^_^b
Redigerat:
Ok el skruv har en tunnare flat klinga med ibland dubbelt spår...(smalare stjärna) med längre klinga på mejseln och därför passar standard klingor sämre.
Om man inte får vara "dum" kund eftersom man då blir lurad är det normalt i el branschen?
Om jag ska göra ett jobb så anger jag en kostnad...då är det upp till mig att räkna in reskostnader materialanskaffning etc...om det är något extra som kunden ber om är det en tilläggskostnad och om saker ska ske på löpande så har jag ett timpris.
Nej El branschen har ett litet specialfack där man om man inte passar sig kan bli förklarad som dum kund och inte få hjälp överhuvudtaget.
Om man inte får vara "dum" kund eftersom man då blir lurad är det normalt i el branschen?
Om jag ska göra ett jobb så anger jag en kostnad...då är det upp till mig att räkna in reskostnader materialanskaffning etc...om det är något extra som kunden ber om är det en tilläggskostnad och om saker ska ske på löpande så har jag ett timpris.
Nej El branschen har ett litet specialfack där man om man inte passar sig kan bli förklarad som dum kund och inte få hjälp överhuvudtaget.
Det går ju alltid att ta ut en km-ersättning för att kompensera för avståndet om kunden bor långt bort. I vanliga fall så är det säkert bara km det handlar om för att ta sig till kunden om kunden bor i närområdet och att ta sig till sina kunder inom rimligt avstånd med en bil kan lika gärna ligga i timdebiteringen som jag ser det.elmont skrev:Jag menar att baka in bilkostnader ( inte körtid) i timmdebiteringen, kostnaden för en mil är ca 30:-. har man ett jobb som tar en timme och man får åka 1 mil måste man lägga på 30:- i timmen, har man 10 mil och har ett jobb som tar en timme måste man lägga på 300:- i timmen för att få kostnadstäckning
Hej WattisWATTisPOWER skrev:Det finns ju faktist en vinst i för kunden, att hantverkaren har en väl utrustad servicebil, med verktyg och materiel, det är dessutom en kostnad för företaget, därför är det rimligt att ta betalt för den tjänsten.
I och med att sjukvården bolagiseras och därmed får ett vinstkrav på sig så kan vi vara helt säkra på att den sjuke kommer att få betala för alla de tjänster som denne behöver.
Det kommer att kosta mer att få en bra vård, än en sämre.
Men då kan ju den som vill ta med sig egen medicin och annat som kan behövas i vården så blir det kanske billigare.d^_^b
Jag håller med dig att jag själv skulle betala för att elektrikern har med sig saker men jag anser att det ska täckas av hans timpenning./offert
Om elektrikern vill ha beting/fast pris så gärna för mig och då gör han vinsten på tiden och jag slipper hans problem med tiden.
Nej din sak med sjukvården så kan jag säga att med den amerikanska sjukvård vi börjar få så kanske det blir lika galet där som med elmarknaden.
Duktiga människor som får skämmas för att marknaden är korrupt.
Du har fortfarande inte fattat så jag försöker en gång till,
Det finns tre olika typer av mejslar som används regelbundet av alla olika typer av hantverkare
1 flat mejsel med helt vanlig standardklinga
2 Philips stjärnskruv
3 Pozidrive
Det är dom typer som till 99,99% används, det finns även speciella stjärnmejslar för speciella ändamål men dom används nästan aldrig.
"Dumma" kunder kan bli lurad i alla typer av uppgörelser helt oavsett bransch, samt ingen har någon rättighet till att anlita en hantverkare oavsett vilken bransch det gäller, elbranschen är knappast olik någon annan.
En bra personlig kontakt ger alltid ett bra utfört arbete, medan en dålig kontakt mellan beställare och utförare ofta leder till ett mindre bra slutresultat. Dålig "kontakt" förutsätter att det inte är en som är "dum" utan det måste vara två "dumma".
Och naturligtvis har man ett anbud på ett jobb kostar det vad anbudet säger, så länge man inte frångår anbudsunderlaget. Tilläggsjobb brukar man prissätta innan kunden beställer, eller så använder man sig av den timdebitering som finns angivet i anbudshandlingen. Där ska timkostnad och prissättningsmodell av matr finnas inskrivet.
Så skriv på ett avtal, som ni läst igenom och förstått, så blir det inga problem.
Det finns tre olika typer av mejslar som används regelbundet av alla olika typer av hantverkare
1 flat mejsel med helt vanlig standardklinga
2 Philips stjärnskruv
3 Pozidrive
Det är dom typer som till 99,99% används, det finns även speciella stjärnmejslar för speciella ändamål men dom används nästan aldrig.
"Dumma" kunder kan bli lurad i alla typer av uppgörelser helt oavsett bransch, samt ingen har någon rättighet till att anlita en hantverkare oavsett vilken bransch det gäller, elbranschen är knappast olik någon annan.
En bra personlig kontakt ger alltid ett bra utfört arbete, medan en dålig kontakt mellan beställare och utförare ofta leder till ett mindre bra slutresultat. Dålig "kontakt" förutsätter att det inte är en som är "dum" utan det måste vara två "dumma".
Och naturligtvis har man ett anbud på ett jobb kostar det vad anbudet säger, så länge man inte frångår anbudsunderlaget. Tilläggsjobb brukar man prissätta innan kunden beställer, eller så använder man sig av den timdebitering som finns angivet i anbudshandlingen. Där ska timkostnad och prissättningsmodell av matr finnas inskrivet.
Så skriv på ett avtal, som ni läst igenom och förstått, så blir det inga problem.