Va? Ni båda missar fortfarande poängen. Den danska lampan i granntråden är avsedd för fast anslutning. Varför krävs skyddsjordning där? Ja inte är det speciellt överskattat. avf67f har redan förklarat det några gånger. Vi kanske kan fortsätta diskussionen där och låta denna tråd återgå till TS. Hur TS lampa är konstruerad och varför den kräver skyddsjord vet vi inte, men den kanske också är från Danmark. Dessutom är inte detta forum rätt plats att försöka råda till att sätta fel stickpropp på en lampa som av tillverkaren i grunden är avsedd att skyddsjordas.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Va? Ni båda missar fortfarande poängen
Poängen du missar att i många EU länder är fastinstallation standard praxis och får utföras av obehörig. Så då väljar tillverkaren av lampan fast installation slentriemässigt och det tilldiktas inga säkerhetsaspekter till denna metoden som DU och Svenska elverket verkar göra. Nämligen antar du att fast installation i Sverige ska utföras av behörig elektriker. Eller anta, Det är ju det som gäller i Sverige.

Den fina lampkontakten (jag giller den!) är inte så standard som du tror i EU och har man vald bort en lös kontakt är det utanför Sverige sannolikt inte för att konstruktören tycker att den MÅSTE fast installeras. Nej. det är bara därför att konstruktörens knappast känner den seperata kontakten.

Konstruktören kunde kanske skrivas: denna lampen kan med fördel förses med seperat lampkontakt. Men man bryr sig troligen inte om den SVenska marknaden.

Jag är uppväxt i Nederländera och hade jag varit lampkonstruktör nu då hade jag valt något som uppfyller EU lagkrav och inte nördat in mig på den Svenska marknaden.

M mpostma skrev:
Nämligen antar du att fast installation i Sverige ska utföras av behörig elektriker. Eller anta, Det är ju det som gäller i Sverige.
Fast elsäkerhetsverket säger ju att lekmän får byta fast installerade armaturer i torra utrymmen inomhus.

useless useless skrev:
Fast elsäkerhetsverket säger ju att lekmän får byta fast installerade armaturer i torra utrymmen inomhus.
Vad dock blir knas (och ett litet 22 ögonblick) är om en lampa avses enlig levernantören vara fast installerats, och du har en situation där fasta installationen i huset är med en DCL kontakt eller lite äldre kontakt, jordat eller ej.

Då kan man göra:
1. Sätt en lös sladd på lampan med kontakt som passar husets installation. Men då går Bo.Siltberg i taket för att man följer inte leverantörens anvisningar.
2. Ta bort DCL kontakten i husets fasta installation och montera lampan fast. Då modifierar man befintlig installation. Det är ju inte bara att montera om en redan befintlig fast installerad lampa. Så då går elverket i taket

Så ajabaja i vilket fall...

Vad gäller alt 1 hänvisar jag bara till mitt föra inlägg. Övertolka inte leverantörens anvisning om den uppenbarligen inte är genomtänkt för den svenska marknaden.

M mpostma skrev:
Poängen du missar att i många EU länder är fastinstallation standard praxis och får utföras av obehörig. Så då väljar tillverkaren av lampan fast installation slentriemässigt och det tilldiktas inga säkerhetsaspekter till denna metoden som DU och Svenska elverket verkar göra. Nämligen antar du att fast installation i Sverige ska utföras av behörig elektriker. Eller anta, Det är ju det som gäller i Sverige.

Den fina lampkontakten (jag giller den!) är inte så standard som du tror i EU och har man vald bort en lös kontakt är det utanför Sverige sannolikt inte för att konstruktören tycker att den MÅSTE fast installeras. Nej. det är bara därför att konstruktörens knappast känner den seperata kontakten.

Konstruktören kunde kanske skrivas: denna lampen kan med fördel förses med seperat lampkontakt. Men man bryr sig troligen inte om den SVenska marknaden.

Jag är uppväxt i Nederländera och hade jag varit lampkonstruktör nu då hade jag valt något som uppfyller EU lagkrav och inte nördat in mig på den Svenska marknaden.
Vill du verkligen förstöra denna tråd med detta nonsens när du pratar om denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-kopplar-man-jorden-till-dcl-uttag.571431/ Där förklarade jag nyss varför. Kan vi fortsätta där?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vill du verkligen förstöra denna tråd med detta nonsens när du pratar om denna tråd: [länk] Där förklarade jag nyss varför. Kan vi fortsätta där?
Vi kan väl fortsätta där om det behagar dig. Men tror inte du förklarade så mycket utan fortstäta med ditt mantra att tolka anvisningarna som är inte bör tolkas som du gör

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.