Jag skulle behöva koppla in en lampa som kommer att sitta mitt emellan köket och vardagsrummet. Köket är jordat medans vardagsrummet ej är det.

Lampan har koppling för jord och verkar ej ha någon symbol för dubbel eller enkelisolering.

Bör jag koppla denna lampa till ett jordat eller ett ojordat uttag?

Lampan är gjord i pulverlackad stål. Man kommer kunna nå till en diskho mm på kökssidan och TV, högtalare mm på andra sidan samtidigt som man tar i den med andra handen.

Rent spontant känns det som att den bör jordas men regler verkar fattas vid situationer som denna där man har en öppen planlösning med olika system.

A
Skicka länk till produkten i fråga eller skriv fabrikat och modell.

Jag vet inte om regelverket ger något tydligt svar kring detta. Men en riskanalys skulle nog visa att det är bäst att jorda lampan. Närheten till vasken är en konkret risk med ojordad lampa, medan närheten till ojordade uttag med jordad lampa bara innebär en påtaglig risk ifall ej dubbelisolerade enheter kopplas in där.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Även om du säger att det är öppenplanlösning så räknas det nog likväl som ett och samma rum.
Och då bör man inte blanda ojordade och jordade uttag i samma rum.

Med det sagt så kommer ju aldrig någon "polis" hem till dig och kolla detta.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Med det sagt så kommer ju aldrig någon "polis" hem till dig och kolla detta.
Det handlar aldrig om vad polisen säger, det handlar om praktisk och konkret elsäkerhet.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det handlar aldrig om vad polisen säger, det handlar om praktisk och konkret elsäkerhet.
Absolut, så är det, och jag har inte påstått något annat.

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Absolut, så är det, och jag har inte påstått något annat.
Jo det gjorde du genom att blanda in polisen i frågan.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo det gjorde du genom att blanda in polisen i frågan.
Nej, det är din tolkning av det jag skrev. Väl mött och trevlig kväll.

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Nej, det är din tolkning av det jag skrev. Väl mött och trevlig kväll.
Och du tror att min tolkning är unik? Du tror inte att andra kan uppfatta ditt inlägg som att det "går" att tänja på regler bara ingen skvallrar för polisen? Hur har du tänkt klara dig i livet om du inte förmår lära dig av andra utan måste lägga din energi på att bortförklara det du säger?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om rummet är "isolerad miljö" och har ojordade uttag får du inte föra in jordade föremål i rummet och det gör du om du låter en jordad metallskärm sitta mitt emellan rummen och då blir du ovilllkorligen tvungen att dra ut jord till samtliga uttag (även lamputtag) i det på verkade rummen.

Så du har regelmässigt två val. Byt armaturen mot en dubbelisolerad eller jorda hela vardagsrummet.

A
Luddis har en bra poäng i inlägg #4 och även vinkelväxel ovan.

Om förutsättningarna för elen har ändrats så pass mycket att det är någon sorts öppen planlösning mellan kök och vardagsrum så är elinstallationen felaktig i dagsläget.

Jag tycker det är av väsentlig betydelse för elsäkerheten då man inte anpassat elinstallationen till nuvarande standard vid ombyggnaden. Man är ju ganska tydlig med detta i övergångsbestämmelserna i elsäk fs 2022:1.

Det går inte att säga att installationen är felaktig utan att först titta på den. Jag tycker LasseLund's inlägg gäller fram till dess att vi vet mer.

Den s.k. 2.5-metersregeln i kök har funnits i sådär kanske en 80 år. Det bör finns en osynlig men ändå tydlig gräns mellan jordat och ojordat.

Vad som händer när man flyttar den jordade gränsen närmare in i den ojordade i detta fall är något man får bedöma, som LasseLund gjorde en rimlig ansats till.

Det finns annars billigare lösningar än att jorda alla uttag, och det är att leta efter en dubbelisolerad lampa för denna plats.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.