Hej! Bor i 60-talshus. Har satt upp samma lampmodell på 2 andra ställen. Tänkte koppla bort takdosan på bilden och koppla in lampan men blev osäker på den röda tråden. Kopplar den vidare? Hur ska jag göra med den?
Koppla in svart och vit och koppla röd vidare?
Koppla in svart och vit och koppla röd vidare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 849 inlägg
Jag råder dig till att under inga omständigheter montera bort lamputtaget. Du motiverar det bra själv genom att fråga vad du ska göra med de två "röda". Man bör därför inte låta två röda hänga ut från taket vid ett lampbyte, för många andra kommer då att undra vad de röda är för något.
Den som monterade dit lamputtaget har tolkat de röda som skyddsjord. Det är korrekt färg i ett hus från 60-talet. Varför skyddsjorden vidarekopplas utan att fler ledare vidarekopplas är dock oklart. Kanske finns det en dosa bakom lamputtaget som kan ge svar. Litar man på sin anläggning så gör man likadant, dvs vidarekopplar såsom det är gjort idag.
Men att vidarekoppla skyddsjord på plinten inne i en armatur ser jag som ganska rejält vådligt. Den bör skarvas i en godkänd toppklämma typ Wago 773.
Du får antingen montera din lampa bredvid, eller köpa en annan lampa som kan hängas i kroken.
Den som monterade dit lamputtaget har tolkat de röda som skyddsjord. Det är korrekt färg i ett hus från 60-talet. Varför skyddsjorden vidarekopplas utan att fler ledare vidarekopplas är dock oklart. Kanske finns det en dosa bakom lamputtaget som kan ge svar. Litar man på sin anläggning så gör man likadant, dvs vidarekopplar såsom det är gjort idag.
Men att vidarekoppla skyddsjord på plinten inne i en armatur ser jag som ganska rejält vådligt. Den bör skarvas i en godkänd toppklämma typ Wago 773.
Du får antingen montera din lampa bredvid, eller köpa en annan lampa som kan hängas i kroken.
Klicka här för att svara