13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, men det ska vara kontakt mellan tennet och pinnen tennet sitter runt.
Absolut det förstår jag, mäter jag från andra sidan är det kontakt mellan benen = kontakt mellan ben/lödning.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Är det någon av lysdioderna som normalt sett ska vara igång?
Vilken knapp är "på"?

• Gilla
herregud
  • Laddar…
Och ska där vara något inkopplat här?
Elektronikkretskort med markerad tom kontaktplats, kondensatorer och motstånd omgivna av kretskomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
herregud
  • Laddar…
Är det någon av lysdioderna som normalt sett ska vara igång?
Vilken knapp är "på"?
Minns jag rätt så den längst till vänster (vid dom små motstånden) är lampor av/på på fläkten. De övriga från vänster till höger är fläkthastighet. Man kan trycka på vilken av dem direkt för rätt hastighet men man stänger av fläkten på knapp 2 från vänster.

lysdioderna lyser när lampan är på eller vid respektive fläkthastighet. trycker man 2ggr på fläkthastighet så aktiveras en timer så att den stängs av efter 20min tex,

Och ska där vara något inkopplat här?
[bild]
Nej det finns ingen sladd dit. de andra som är samma uttag används till följande. den mindre är till knappsatsen och den stora är till fläktmotorn.

Hmm, den ligger och scannar alla knappar hela tiden.

Vad har du för spänning här.
Elektroniskt kretskort med flera komponenter, inklusive motstånd och kondensatorer, på en träyta. En komponent verkar vara markerad med en röd cirkel.
Skapa konto

Hmm, den ligger och scannar alla knappar hela tiden.

Vad har du för spänning här.
[bild]
Mellan villka punkter ska jag mäta?

H herregud skrev:
Mellan villka punkter ska jag mäta?
Mellan den punkten och jord.
Grön här:
Kretskort med elektroniska komponenter, komponent markerad med grön cirkel; textdiskussion om jordanslutning.
Skapa konto

• Gilla
herregud
  • Laddar…
Mellan den punkten och jord.
Grön här:
[bild]
4.35V ingen skillnad om man trycker på några knappar.

H herregud skrev:
4.35V
Okej, utan att kunna mäta nått snabbare och se om den faktiskt försöker läsa pinnarna så är det svårt att veta exakt vad som inte funkar.

Jag gissar tyvärr på att microprocessorn eller dess minne gett upp,

Man kan prova att mäta spänningen här, med och utan en knapp nedtryckt.
Elektronikkretskort med flera komponenter, inklusive mikroprocessor och motstånd, samt färgmarkeringar på vissa punkter.
Skapa konto

Mikael_L
H Hybro skrev:
Du kan väl titta över samtliga lödningar.
Här har jag hittat några undermåliga. Somliga rena kallödningar med ev avbrott.

Detta borde din elektronikkunnige sett.

Blir väl att smälta tenn och suga bort.
Så göra om med lämpligt denna och inte minst tillräckligt temperatur.
Själv brukar jag gå över och smälta om alla ifall det inte är fler än så där och kortet inte är mer tätt packat än sådär, ifall jag tycker mig se flera tveksamma.
Nackdelen är ju förstås att det inte blir någon regelrätt omlödning med nytt tenn (och fluss), men samtidigt minskar jag risken enormt mycket att sabba någon kretskortsbana eller pad ifall man börjar härja med tennsugen. (Jag har ju ingen avlödningsstation, utan bara en sån där klassisk gammal manuell tennsug)

Att bara försöka mäta ifall lödningarna är OK är lite vanskligt, lätt att missa pga att strömmen kan hitta någon annan väg, eller att man fysiskt påverkar det hela med sina mätspetsar.

• Gilla
herregud
  • Laddar…
Blir svårt att komma vidare utan att mäta med ett oscilloskop. Ett tips för att ev. avgöra om processorn kör är att använda en kristallhörtelefon.
Med en sådan går det att höra om processorn jobbar och styr sina utgångar, då utan att belasta kretsarna.

Är det något fel på processor/minne så är det nog kört att få liv i kortet. Ev. skulle det gå att bygga en egen styrning men det kräver x antal timmar i utveckling och byggande.

Kristallhörlur med beige spiralkabel och 3,5 mm kontakt, användbar för att lyssna på processorer utan att belasta kretsar.
Skapa konto

• Gilla
herregud
  • Laddar…
E etompau skrev:
Blir svårt att komma vidare utan att mäta med ett oscilloskop. Ett tips för att ev. avgöra om processorn kör är att använda en kristallhörtelefon.
Med en sådan går det att höra om processorn jobbar och styr sina utgångar, då utan att belasta kretsarna.

Är det något fel på processor/minne så är det nog kört att få liv i kortet. Ev. skulle det gå att bygga en egen styrning men det kräver x antal timmar i utveckling och byggande.

[bild]
Tack! Men om man lämnar till en elektriker kan de mäta med oscilloskop och se om det fungerar?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv brukar jag gå över och smälta om alla ifall det inte är fler än så där och kortet inte är mer tätt packat än sådär, ifall jag tycker mig se flera tveksamma.
Nackdelen är ju förstås att det inte blir någon regelrätt omlödning med nytt tenn (och fluss), men samtidigt minskar jag risken enormt mycket att sabba någon kretskortsbana eller pad ifall man börjar härja med tennsugen. (Jag har ju ingen avlödningsstation, utan bara en sån där klassisk gammal manuell tennsug)

Att bara försöka mäta ifall lödningarna är OK är lite vanskligt, lätt att missa pga att strömmen kan hitta någon annan väg, eller att man fysiskt påverkar det hela med sina mätspetsar.
Får testa att gå över dem lite lätt med lödkolven, eller en elektriker.

Alla elektriker har inte Oscilloskop så det är inte givet, men den du anlitar verkar ändå ha lite koll med tanke på att denne lyckats ersätta en 7805 med något annat än exakt samma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.