Kan själv!
· Trelleborg
· 19 584 inlägg
Är det någon av lysdioderna som normalt sett ska vara igång?
Vilken knapp är "på"?
Vilken knapp är "på"?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 584 inlägg
Minns jag rätt så den längst till vänster (vid dom små motstånden) är lampor av/på på fläkten. De övriga från vänster till höger är fläkthastighet. Man kan trycka på vilken av dem direkt för rätt hastighet men man stänger av fläkten på knapp 2 från vänster.13th Marine skrev:
lysdioderna lyser när lampan är på eller vid respektive fläkthastighet. trycker man 2ggr på fläkthastighet så aktiveras en timer så att den stängs av efter 20min tex,
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 584 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 584 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 584 inlägg
Okej, utan att kunna mäta nått snabbare och se om den faktiskt försöker läsa pinnarna så är det svårt att veta exakt vad som inte funkar.H herregud skrev:
Jag gissar tyvärr på att microprocessorn eller dess minne gett upp,
Man kan prova att mäta spänningen här, med och utan en knapp nedtryckt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Själv brukar jag gå över och smälta om alla ifall det inte är fler än så där och kortet inte är mer tätt packat än sådär, ifall jag tycker mig se flera tveksamma.H Hybro skrev:
Nackdelen är ju förstås att det inte blir någon regelrätt omlödning med nytt tenn (och fluss), men samtidigt minskar jag risken enormt mycket att sabba någon kretskortsbana eller pad ifall man börjar härja med tennsugen. (Jag har ju ingen avlödningsstation, utan bara en sån där klassisk gammal manuell tennsug)
Att bara försöka mäta ifall lödningarna är OK är lite vanskligt, lätt att missa pga att strömmen kan hitta någon annan väg, eller att man fysiskt påverkar det hela med sina mätspetsar.
Blir svårt att komma vidare utan att mäta med ett oscilloskop. Ett tips för att ev. avgöra om processorn kör är att använda en kristallhörtelefon.
Med en sådan går det att höra om processorn jobbar och styr sina utgångar, då utan att belasta kretsarna.
Är det något fel på processor/minne så är det nog kört att få liv i kortet. Ev. skulle det gå att bygga en egen styrning men det kräver x antal timmar i utveckling och byggande.
Med en sådan går det att höra om processorn jobbar och styr sina utgångar, då utan att belasta kretsarna.
Är det något fel på processor/minne så är det nog kört att få liv i kortet. Ev. skulle det gå att bygga en egen styrning men det kräver x antal timmar i utveckling och byggande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Men om man lämnar till en elektriker kan de mäta med oscilloskop och se om det fungerar?E etompau skrev:Blir svårt att komma vidare utan att mäta med ett oscilloskop. Ett tips för att ev. avgöra om processorn kör är att använda en kristallhörtelefon.
[bild]
Får testa att gå över dem lite lätt med lödkolven, eller en elektriker.Mikael_L skrev:
Själv brukar jag gå över och smälta om alla ifall det inte är fler än så där och kortet inte är mer tätt packat än sådär, ifall jag tycker mig se flera tveksamma.
Nackdelen är ju förstås att det inte blir någon regelrätt omlödning med nytt tenn (och fluss), men samtidigt minskar jag risken enormt mycket att sabba någon kretskortsbana eller pad ifall man börjar härja med tennsugen. (Jag har ju ingen avlödningsstation, utan bara en sån där klassisk gammal manuell tennsug)
Att bara försöka mäta ifall lödningarna är OK är lite vanskligt, lätt att missa pga att strömmen kan hitta någon annan väg, eller att man fysiskt påverkar det hela med sina mätspetsar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 584 inlägg
Alla elektriker har inte Oscilloskop så det är inte givet, men den du anlitar verkar ändå ha lite koll med tanke på att denne lyckats ersätta en 7805 med något annat än exakt samma.