H hempularen skrev:
Den där kondensatorn somn är lödd i luften, är den vänd på rätt håll? Jag ser ingen + markering på den synliga sidan.
Den ska vara rätt till 99,9% har fottat innan demontering. Är det risk att den har laddning om man pillar efter strömmen brutits?

Du får vara försiktigt när du mäter då kretskortet både har nätspänning (230 V) och 12 V (eller vad den slitna enheten ger) från transformatorn.
230 V lär gå genom reläerna för att styra motor/belysning. 12 V:en går via filterkondensator och regler-IC till styrelektroniken.

Vad är där för historik omkring felet? Har du eller någon annan försökt fixa till kretskortet och då bytt kondensatorn uppe till höger?

• Gilla
herregud och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Du får vara försiktigt när du mäter då kretskortet både har nätspänning (230 V) och 12 V (eller vad den slitna enheten ger) från transformatorn.
230 V lär gå genom reläerna för att styra motor/belysning. 12 V:en går via filterkondensator och regler-IC till styrelektroniken.

Vad är där för historik omkring felet? Har du eller någon annan försökt fixa till kretskortet och då bytt kondensatorn uppe till höger?
Första gången (4 år sedan) stannade fläkten men lampor och tryckknapparna lös. Då lyckades jag lokalisera att den kondensatorn? som på bilden sitter på sladdar och dåligt lödad var lös. Ena benet var av så jag lödde dit den med två sladdar. Efter detta fungerade fläkten som vanligt.

När den gick sönder igen (3 mån sedan) så fick vi igång den några gånger med hjälp av att peta lite på sladdarna upp i fläkten. Då tänkte vi att det måste bara vara glapp. Lät den vara då den funkade igen utan någon åtgärd.

Nu sista gången för 1v sedan så dog den helt. Inget fungerade och inga knappar eller lampor lös.
Nu tog jag ner allt, gav kretskortet till en lektriker och han bytade några komponenter och fixade den dåliga lagning jag gjorde. Trots detta händer ingen, misstänker att det kanske är transformatorn? Knappsatsen? kondensatorn? Fast om kondensatorn är sönder borde det väl inte påverka lampor, knappsatsen?

Så om nu kretskortet är helt (enl elektriker) så är det något annat.

För att komma någon vart så måste du mäta att det finns spänningar på grejorna. Börja med att mäta utspänningen från den avlånga transformatorn.

• Gilla
herregud
  • Laddar…
E etompau skrev:
För att komma någon vart så måste du mäta att det finns spänningar på grejorna. Börja med att mäta utspänningen från den avlånga transformatorn.
Så, har nu mätt på transformatorn. In 240V och ut 12V
Mäter jag på den stora kondensatorn, vit så finns det ingen spänning. provar att trycka på panelen för att sätta på fläkten men det blir ingen skillnad, ingen spänning.

Då vet vi att transformatorn fungerar iaf.

H herregud skrev:
Så, har nu mätt på transformatorn. In 240V och ut 12V
Mäter jag på den stora kondensatorn, vit så finns det ingen spänning. provar att trycka på panelen för att sätta på fläkten men det blir ingen skillnad, ingen spänning.

Då vet vi att transformatorn fungerar iaf.
Du får kolla upp grejorna uppe till vänster på kretskortet. Där finns en diod och antagligen en spänningsregulator. Felet kan ev finnas där, eller så har elektrikern lyckats ställa till med avbrott på kretskortsbanorna.

Läs/ta en bild på vad som står på komponenten som sitter direkt till höger om kondensatorn ni har bytt.

• Gilla
herregud
  • Laddar…
Bild på kortets ovan och undersida är inte dumt heller.
Föreslagsvis original som inte gått via paint.

• Gilla
herregud och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Bild på kortets ovan och undersida är inte dumt heller.
Föreslagsvis original som inte gått via paint.

• Närbild av ett kretskort med flera komponenter, inklusive en blå kondensator och svarta fyrkantiga enheter, på en orange bas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med elektroniska komponenter, bland annat kondensatorer, liggande på ett bord med tangentbord i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Kretskort med elektroniska komponenter som kondensatorer, motstånd och en transformator, på en träyta.
    Skapa konto
  • Elektroniskt kretskort med flera komponenter som kondensatorer, motstånd och reläer, liggande på ett träbord.
    Skapa konto
  • Grön kretskort med lödda komponenter och kopparledningar, liggande på en träyta.
    Skapa konto
Varför ser kortet nu annorlunda ut jmf med dina urspungsbilder?

Har ni bytt recom-burken mot en annan spänningsregulator?

Det ska finnas en ren likspänning över de två elektrolytkondensatorerna, sannolikt 12 eller 5 V.

• Gilla
herregud
  • Laddar…
E etompau skrev:
Varför ser kortet nu annorlunda ut jmf med dina urspungsbilder?

Har ni bytt recom-burken mot en annan spänningsregulator?

Det ska finnas en ren likspänning över de två elektrolytkondensatorerna, sannolikt 12 eller 5 V.
Elektrikern har bytat några komponenter. Kollade inte vilka mer än att jag vet att den som jag bytat själv med sladdarna. Förtydligande. dessa senaste bilder i min förra post är de efter att elektrikern bytat komponenter.

Redigerat:
OK, är det en 7805 eller 7812:a (läs på komponenten) han nu har satt dit (istället för recom-burken) så mät likspänningen mellan mittben och vänsterben och mittben och högerben. Mellan mittben och högerben ska du ha den reglerade spänningen som sedan driver resten av grejorna på kortet (ev. exkluderat reläerna).

Du behöver inte ha 230 V kopplat till kortet utan enbart 12 V från trafo när du gör mätningen.

• Gilla
herregud
  • Laddar…
E etompau skrev:
OK, är det en 7805 eller 7812:a (läs på komponenten) han nu har satt dit (istället för recom-burken) så mät likspänningen mellan mittben och vänsterben och mittben och högerben. Mellan mittben och högerben ska du ha den reglerade spänningen som sedan driver resten av grejorna på kortet (ev. exkluderat reläerna).

Du behöver inte ha 230 V kopplat till kortet utan enbart 12 V från trafo när du gör mätningen.
Förtydligade ovan, senaste bilder är de korrekta som det ser ut efter lagning av elektriker. RECOM burken kan jag inte utläsa vad det står på den, sitter för tajt.

Menar du att jag skall koppla 230V direkt på transformatorn och inte via kortet?

Slänger in ett ödmjukt tack för all support hittills 🙏👍👏

OK, så de senaste bilder visar hur kortet nu ser ut? I så fall ser det ju bra ut, elektrikern borde kunna ha kollat att spänningsdelen fungerar kan jag tycka.
Kanske är där något annat fel på resterande komponenter.

Ja du kan koppla trafon direkt till 230 V och sedan sekundärutgången till kortet (S-ingång).

Försök sedan verifiera att det finns (korrekt)spänning över de runda kondensatorerna. Detta är en absolut förutsättning för att kortet ska fungera.

E etompau skrev:
OK, så de senaste bilder visar hur kortet nu ser ut? I så fall ser det ju bra ut, elektrikern borde kunna ha kollat att spänningsdelen fungerar kan jag tycka.
Kanske är där något annat fel på resterande komponenter.

Ja du kan koppla trafon direkt till 230 V och sedan sekundärutgången till kortet (S-ingång).

Försök sedan verifiera att det finns (korrekt)spänning över de runda kondensatorerna. Detta är en absolut förutsättning för att kortet ska fungera.
OK så då mäter jag på båda de runda kondensatorerna som sitter på varsin sida om den svarta recom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.