Hej, vår köksfläkt är helt död. Det händer absolut inget. Knappar för av/på/hastighet lyser inte, lampor i fläkthuset funkar inte. Kretskortet har jag fått kollat och några komponenter lagade. Fläkten är fortfarande helt död.
Fick förslag att kondensatorn kan vara sönder. Vet inte om transformatorn kan vara sönder?
Någon som kan gissa om transformatorn och/eller kondensatorn påverkar knappar och lampor?
Hur kan man mäta på transformatorn om den är OK? över gul/gul och över grå/grå borde det ju vara spänning annars sönder?
Är en gammal fläkt men vill undvika riva halva köket för att sätta upp en ny fläkt, så försöker laga befintlig.
tack för tips!
Fick förslag att kondensatorn kan vara sönder. Vet inte om transformatorn kan vara sönder?
Någon som kan gissa om transformatorn och/eller kondensatorn påverkar knappar och lampor?
Hur kan man mäta på transformatorn om den är OK? över gul/gul och över grå/grå borde det ju vara spänning annars sönder?
Är en gammal fläkt men vill undvika riva halva köket för att sätta upp en ny fläkt, så försöker laga befintlig.
tack för tips!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Hur ser själva fläkten ut och hur startar du den?
Spontant ser det ut som att transformatorn kan driva kontrollelektroniken.
Spontant ser det ut som att transformatorn kan driva kontrollelektroniken.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Nej, jag tänker på hur hela köksfläkten ser ut, bara rakt framifrån.
Jag tänker om det finns en huvudknapp som startar den, gissningsvis mekanisk, och att när man trycker på den så ska normalt sett fläkten starta i någon form av läge samt lampan tändas?
Om det är så är det inte orimligt att transformatorn matar styrkortet.
Jag tänker om det finns en huvudknapp som startar den, gissningsvis mekanisk, och att när man trycker på den så ska normalt sett fläkten starta i någon form av läge samt lampan tändas?
Om det är så är det inte orimligt att transformatorn matar styrkortet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Hur startar du fläkten? En av tryckknapparna?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Då skulle jag gissa på att transformatorn driver styrelektroniken.
Har ni kontrollerat den?
Har ni kontrollerat den?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Har du tillgång till multimeter och vet hur man använder den så bör du kunna mäta om du har spänning ut ur den.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Har multimeter och har normalt inga proböem att mäta men eftersom färgerna är samma blir jag tveksam. gissar att jag mäter på gul/gul för att se om spänning går in samt mäter över grå/grå och se om den matar ström tillbaka till kretskortet?
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
Den där kondensatorn somn är lödd i luften, är den vänd på rätt håll? Jag ser ingen + markering på den synliga sidan.
Redigerat: