4774 4774 skrev:
Nej det är inte ett kreditkort.
Då förstår jag inte hur konsumentkreditlagen ska kunna skydda dig.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Då förstår jag inte hur konsumentkreditlagen ska kunna skydda dig.
Jag har en väldigt välfungerande kontakt med min bank, där jag kan förhandla om det mesta. Därför räntan på vårt 3 + miljoner bolån har varit 1,09% i tio år.

Jag vet att du alltid lobbar för kreditkort och jag är glad att det passar dig och andra men jag tackar notoriskt nej varje gång banken försöker pracka på mig ett då jag inte behöver det i mitt liv eftersom det fungerar perfekt utan.

Jag är förhandlare.

• Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
C
4774 4774 skrev:
Jag är förhandlare.
Är det du försöker säga att du har förhandlat till dig att konsumentkreditlagen skall gälla för ditt betalkort?

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Jag har ett kredit kort med cash back.
Fungerar lite som Klarna, köp nu och betala om 1-1.5 månader beronde på brytpunkt.
Handlar allt jag kan på det, allt från mat, bensin, resor, bilar (om dom godkänner det, inte alla som gjort det) samt allt byggmaterial när jag byggde mitt hus för 6 år sedan.
Jag kan säga att det har blivit stora pengar på några år och har aldrig skjutit upp betalningen utan alltid betalt fakturan som kommer i rätt tid.
Varför inte utnyttja dom fördelar som livet erbjuder om man kan hantera dom?

• Gilla
AnneKerstin och 4 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Varför inte utnyttja dom fördelar som livet erbjuder om man kan hantera dom?
Självklart ska inte du få ha ett kreditkort eftersom det finns andra människor som hamnar hos kronofogden på grund deras kreditkort.
Det är väl så allt fungerar i Sverige?

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
F
K Kasken skrev:
Jag vet inte vart eller vad du handlar när du upplever att det är ett stort och ständigt återkommande problem att du mottager fellevererade, felaktiga eller trasiga produkter.

Varje gång jag köpt en produkt eller tjänst så har jag mottagit precis det jag har beställt.

Nu minns jag faktiskt inte exact vad det första jag handlade online var för nått, men det är väl en 25-30år sen nu.... o det har blivit en hel del handlande genom åren sen dess.
Nån enstaka gång har jag råkat ut för att paketet var uppenbart krossat när jag skulle hämta ut det på macken, jag vägrade då ta emot det o ombudet gjorde skadeanmälan, handlaren skickade några dagar efteråt ett nytt paket.
Utöver det har jag aldrig känt behov av att lämna tillbaks något jag köpt, oavsett om jag köpt det online eller över disk.

Att nyttja tjänster som Klarna som nån form av företagskredit ger inga seriösa vibbar för ditt företag. Det finns betydligt mer seriösa och proffsiga tillvägagångssätt.

Liknelsen med alkohol är kanske inte klockren, det jag ville få fram var att staten på väldigt många andra sätt begränsar våra friheter i syfte att skydda oss individer mot oss själva, motivationen är då alltid att det på ett djupare plan "går ihop" och att de på något vis gör detta för vårt eget bästa, på kollektiv nivå.
Ska vi märka ord så är det som är tillåtet att servera alkohol, inte sälja.

Att det då samtidigt är fullt möjligt för en individ med dokumenterat risig ekonomi och ingen eller mycket låg inkomst bara genom några enkla klick på telefonen låna 5000:- till 38% ränta kl 23 en lördag är inte seriöst.
Det borde inte vara tillåtet.
Skall vi märka ord så har jag aldrig varit med om att nån kommersiellt serverat alkohol utan att först sälja den……

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
F
K Kasken skrev:
Jag vet inte vart eller vad du handlar när du upplever att det är ett stort och ständigt återkommande problem att du mottager fellevererade, felaktiga eller trasiga produkter.

Varje gång jag köpt en produkt eller tjänst så har jag mottagit precis det jag har beställt.

Nu minns jag faktiskt inte exact vad det första jag handlade online var för nått, men det är väl en 25-30år sen nu.... o det har blivit en hel del handlande genom åren sen dess.
Nån enstaka gång har jag råkat ut för att paketet var uppenbart krossat när jag skulle hämta ut det på macken, jag vägrade då ta emot det o ombudet gjorde skadeanmälan, handlaren skickade några dagar efteråt ett nytt paket.
Utöver det har jag aldrig känt behov av att lämna tillbaks något jag köpt, oavsett om jag köpt det online eller över disk.

Att nyttja tjänster som Klarna som nån form av företagskredit ger inga seriösa vibbar för ditt företag. Det finns betydligt mer seriösa och proffsiga tillvägagångssätt.

Liknelsen med alkohol är kanske inte klockren, det jag ville få fram var att staten på väldigt många andra sätt begränsar våra friheter i syfte att skydda oss individer mot oss själva, motivationen är då alltid att det på ett djupare plan "går ihop" och att de på något vis gör detta för vårt eget bästa, på kollektiv nivå.
Ska vi märka ord så är det som är tillåtet att servera alkohol, inte sälja.

Att det då samtidigt är fullt möjligt för en individ med dokumenterat risig ekonomi och ingen eller mycket låg inkomst bara genom några enkla klick på telefonen låna 5000:- till 38% ränta kl 23 en lördag är inte seriöst.
Det borde inte vara tillåtet.
Skall vi märka ord så har jag aldrig varit med om att nån kommersiellt serverat alkohol utan att först sälja den……

4774 4774 skrev:
Har aldrig behövt använda mig av detta. Men med mitt visakort har jag samma lagstadgade skyddsmekanismer.

Har betalat resor för över 100000kr och fått tillbaka varenda öre av resebolaget genom att bara ringa dem.

Så vad andra råkar ut för vet jag inte då jag alltid har fått tillbaka pengarna.

Reklamerar jag något så tar jag det med inköpsstället utan problem.

Eller tillverkaren.
Du måste väl begripa att den dagen det blir en konflikt så sitter man på korten om man inte har betalt i förskott? Och generellt så har du fel i sak men förstår det inte då du hela tiden pratar om betala efteråt… man kan lika gärna se det som att du förespråkar förskottsbetalning och kostnadsfria krediten är betalning vid leverans.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag betalar både med Klarna och Swish allt beroende av vad jag köper och från vem.
Swish kör jag mestadels med småbelopp.
Finns inget rätt eller fel, bara att välja det som passar och man tycker är bra.👍

• Gilla
AnneKerstin
  • Laddar…
F fsn skrev:
Sker hela tiden i exempelvis nästan alla flygplatslounger...

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Därför har man autobetalning så slipper man bry sig:
Apropå autobetalning fick jag precis detta mail från Klarna:

Klarna-meddelande om kommande betalning via autogiro där 18,20 kr dras från bankkonto den 28 oktober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycker det fungerar klockrent. Man får all information man behöver men man behöver inte göra ett smack själv utan betalningen sker automatiskt när den ska. Skulle man av någon anledning inte vilja betala går det naturligtvis enkelt att stoppa.

• Gilla
AnneKerstin och 3 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Jag är ganska säker på att min låga deklarerade inkomst senaste 2 åren är anledningen till nekat köp. Klarna vet ju inte hur mycket medel jag har utöver min inkomst - vilket är lite skrattretande. Men visst, kan det beror på andra faktorer. Kommer vi aldrig då veta. 15' är ju inga jättesummor, varför jag ändå är lite förvånad om det skulle handla om inkomst. Annat om det vore en bil för 400'.
"Klarna vet ju inte hur mycket medel jag har utöver"
min låga deklarerade inkomst.

Eftersom Dracula inte köpte tvn verkar ju även hans sparkapital lågt.
"Lite skrattretande" ?

S
Alfredo Alfredo skrev:
Sker hela tiden i exempelvis nästan alla flygplatslounger...
Man kan väl förvisso hävda att man sålt inträde och att du genom att betala detta även betalt för drycken.

S Sthlm_ skrev:
Man kan väl förvisso hävda att man sålt inträde och att du genom att betala detta även betalt för drycken.
Normalt betalar man inget inträde i normal mening utan det är förmåner som ingår i exempelvis flygbiljetten, i vissa kort eller genom status hos flygbolaget. Men visst, i någon mening har "kollektivet" naturligtvis på något sätt finansierat tjänsten.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Normalt betalar man inget inträde i normal mening utan det är förmåner som ingår i exempelvis flygbiljetten, i vissa kort eller genom status hos flygbolaget. Men visst, i någon mening har "kollektivet" naturligtvis på något sätt finansierat tjänsten.
Dessutom kan man med många kort ta med gäster in i loungen, å de har vart fall INTE betalat nåt som helst. Inte heller får jag dricka mindre eller betala mer FÖR flygbiljett pga mina gäster så här är drickes det definitivt gratis. Sorry OT

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Dessutom kan man med många kort ta med gäster in i loungen, å de har vart fall INTE betalat nåt som helst. Inte heller får jag dricka mindre eller betala mer FÖR flygbiljett pga mina gäster så här är drickes det definitivt gratis. Sorry OT
Du tror inte det är inbakat i kortavgiften? Det är ren välgörenhet de bedriver alltså?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.