33 079 läst ·
233 svar
33k läst
233 svar
Klarna godkände ej köp - Elgiganten.
Jag hade en kort tid betalningsanmärkning efter en felaktig tredskodom i ett civilrättsligt mål. Jag kunde då inte teckna avtal på flertal ställen, eller handla på faktura via tex walley, qliro. Men hos klarna gick det utmärkt att handla för stora summor, tyckte det var lite märkligt. Jag är dock höginkomsttagare, så klarna kanske räknat ut att risken ändå är låg, vilket de andra inte verkar ta hänsyn till.
När tredskodomen återkallades av domstolen och jag vann målet kunde jag omedelbart handla överallt igen.
När tredskodomen återkallades av domstolen och jag vann målet kunde jag omedelbart handla överallt igen.
Man behöver inte vara höginkomsttagare för att kunna handla med Klarna, iaf vad jag har kommit fram till efter att ha sett några avsnitt av LyxfällanV varpan1 skrev:Jag hade en kort tid betalningsanmärkning efter en felaktig tredskodom i ett civilrättsligt mål. Jag kunde då inte teckna avtal på flertal ställen, eller handla på faktura via tex walley, qliro. Men hos klarna gick det utmärkt att handla för stora summor, tyckte det var lite märkligt. Jag är dock höginkomsttagare, så klarna kanske räknat ut att risken ändå är låg, vilket de andra inte verkar ta hänsyn till.
Du kan väl logga in på Klarna och själv se vilken bedömning de gör av dig...Dracula skrev:
Någon som vet vilka kriterier som Klarna har för att köp via faktura ska gå igenom? ...självklart exkluderat fall som har betalningsanmärkningar mm. Vad är minimilönen som Klarna kräver, under en viss tid, för att ett köp för 15,000kr ska gå igenom? Parametrarna är ganska många enligt Klarna själva men de skriver inte mer än så.
Jag skulle köpa en viss TV på Elgiganten, som äntligen efter ett år hamnade på rätt pris via kampanj, men jag stoppades hos Klarna, och hänvisades till andra betalningsalternativ : direktbetalning endast.
Vissa varor vill jag få hem först innan betalning, speciellt dyrare ting och saker som kan skadas under frakt.
Dagen efter gjorde jag ett nytt försök, då hade elgianten adderat fraktkostnad som dagen innan var gratis - redan surgubbe blir ännu surare. Och idag arg, när varan är slut, haha.
Jag vet inte vart eller vad du handlar när du upplever att det är ett stort och ständigt återkommande problem att du mottager fellevererade, felaktiga eller trasiga produkter.Alfredo skrev:
Varje gång jag köpt en produkt eller tjänst så har jag mottagit precis det jag har beställt.
Nu minns jag faktiskt inte exact vad det första jag handlade online var för nått, men det är väl en 25-30år sen nu.... o det har blivit en hel del handlande genom åren sen dess.
Nån enstaka gång har jag råkat ut för att paketet var uppenbart krossat när jag skulle hämta ut det på macken, jag vägrade då ta emot det o ombudet gjorde skadeanmälan, handlaren skickade några dagar efteråt ett nytt paket.
Utöver det har jag aldrig känt behov av att lämna tillbaks något jag köpt, oavsett om jag köpt det online eller över disk.
Att nyttja tjänster som Klarna som nån form av företagskredit ger inga seriösa vibbar för ditt företag. Det finns betydligt mer seriösa och proffsiga tillvägagångssätt.F fsn skrev:Det är allt annat än akademiskt. Har jag tex utlägg på firman så så har jag inte lust att ligga ute med 100k i en månad. Eller om man tar den där oförmågan att skicka rätt eller fungerande prylar… eller att öht skicka skiten, då kan det vara smakfullt och lämpligt att inte ha förskottabetalat.
Det är fullt lagligt att sälja alkohol efter kl15 på lördagar, jag har själv gjort det flertalet gånger.
Liknelsen med alkohol är kanske inte klockren, det jag ville få fram var att staten på väldigt många andra sätt begränsar våra friheter i syfte att skydda oss individer mot oss själva, motivationen är då alltid att det på ett djupare plan "går ihop" och att de på något vis gör detta för vårt eget bästa, på kollektiv nivå.
Ska vi märka ord så är det som är tillåtet att servera alkohol, inte sälja.
Att det då samtidigt är fullt möjligt för en individ med dokumenterat risig ekonomi och ingen eller mycket låg inkomst bara genom några enkla klick på telefonen låna 5000:- till 38% ränta kl 23 en lördag är inte seriöst.
Det borde inte vara tillåtet.
Det har jag redan försökt förklara i #95. Sen missar man även det starka konsumentskydd som konsumentkreditlagen ger vid kreditköp.4774 skrev:
Men vill man förlora pengar och missa lagstadgade skyddsmekanismer så kan man naturligtvis betala direkt. Jag förstår dock inte varför...
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
kompisen med en betalningsanmärkning lyckas aldrig köpa nåt via klarna.. inte och betala sen iaf..
så troligen är det en kombination av inkomst och betalningsförmåga och synliga tillgångar. dom gör väl helt enkelt en koll och ser om hur stor chans det finns att utmäta saker via kronofogde om man inte betalar frivilligt..
låg taxerad inkomst är absolut nåt som inte är postitivt
så troligen är det en kombination av inkomst och betalningsförmåga och synliga tillgångar. dom gör väl helt enkelt en koll och ser om hur stor chans det finns att utmäta saker via kronofogde om man inte betalar frivilligt..
låg taxerad inkomst är absolut nåt som inte är postitivt
Har aldrig behövt använda mig av detta. Men med mitt visakort har jag samma lagstadgade skyddsmekanismer.Alfredo skrev:
Har betalat resor för över 100000kr och fått tillbaka varenda öre av resebolaget genom att bara ringa dem.
Så vad andra råkar ut för vet jag inte då jag alltid har fått tillbaka pengarna.
Reklamerar jag något så tar jag det med inköpsstället utan problem.
Eller tillverkaren.
Jag har heller aldrig haft nytta av säkerhetsbältet i bilen, vilket är en precis lika irrelevant kommentar som din.4774 skrev:
Men då gör du ju ett kreditköp. Annars ger inte konsumentkreditlagen dig något skydd.4774 skrev: