30 560 läst ·
232 svar
31k läst
232 svar
Klarna godkände ej köp - Elgiganten.
Förklara gärna på vilket sätt det skulle vara mindre fördelaktigt ur ett krasst ekonomiskt perspektiv att betala direkt vid köp av en vara.Alfredo skrev:
Bör man kanske nyttja den "kostnadsfria krediten" på 30 dagar till att låta sina egna pengar stå på ett konto generera ränta? Det behöver vara ganska stora summor vi pratar om då för att det ska bli nån vinst i kronor och ören att tala om?
Det enda dessa korta krediter egentligen gör är att skapa möjligheter för folk att spendera pengar som de inte har.
Sen profiterar de på det faktum att väldigt många har mycket svårt att nyttja dessa möjligheter på ett vettigt och sansat sätt.
Ser jag Qliro eller Svea som checkout räknar jag med att det är scam och lämnar sidan.J J-banan skrev:
Finns väl ingen seriös E-handlare som inte kör klarna lol.
Sorry stämmer ej. Har du taskiga upplevelser av faktura eller vad är grejen?K Kasken skrev:
Varför vill du ligga ut med pengar i säg, 1 vecka innan företaget bemödar sig att skicka varan? Och sen inse 3 dagar senare att skorna inte passar, du behöver skicka tillbaka dem och vänta ytterligare 1 vecka på att få tillbaka dina pengar?
Vad ett stort köputrymme är ju relativt. Jag har drygt min månadslön i köputrymme trots att jag alltid betalar på förfallodagenNyKarin skrev:
Det är väl ändå en av de mest grundläggande ekonomiska teorierna att en betalning i framtiden är mindre betungande än en omedelbar betalning. Och ja naturligtvis beror det på att kostnaden för att hyra kapital, eller räntan om man så vill, inte är noll. Och ja, naturligtvis handlar det om småbelopp i vinst om vi pratar om småbelopp som ska betalas.K Kasken skrev:
Kan jag välja mellan två helt identiska produkter där den ena är en krona billigare väljer jag naturligtvis den billigare produkten. På samma sätt föredrar jag naturligtvis att betala i framtiden och inte omedelbart om detta låter sig göras utan kostnader eller andra nackdelar. Även små vinster/besparingar är vinster/besparingar och varför ska man kasta bort dessa?
Skulle aldrig få för mig att skicka tillbaks något till att börja med.....S Sthlm_ skrev:Sorry stämmer ej. Har du taskiga upplevelser av faktura eller vad är grejen?
Varför vill du ligga ut med pengar i säg, 1 vecka innan företaget bemödar sig att skicka varan? Och sen inse 3 dagar senare att skorna inte passar, du behöver skicka tillbaka dem och vänta ytterligare 1 vecka på att få tillbaka dina pengar?
Personligen är jag inte alls drabbad, men jag har på väldigt nära håll fått uppleva hur långt ner i skiten någon kan ta sig genom att nyttja alla möjligheter till kredit.....
För mig är det fullständigt vansinnigt att detta tillåtits fortgå så länge som det gjort och den omfattningen.
Vi lever i ett samhälle där det är olagligt att sälja alkohol efter 15 på lördagar för att det på något sätt antas få folk att dricka mindre.
Samtidigt som det är helt ok att utan vidare till vem som helst sälja onödiga konsumtionsvaror till ocker-kredit till höger o vänster fullständigt oreglerat, då är det helt plötsligt på individ-ansvar och alla bara klappar händerna o hejjar på.....
Du har absolut inte fel i sak, men....Alfredo skrev:
Det är väl ändå en av de mest grundläggande ekonomiska teorierna att en betalning i framtiden är mindre betungande än en omedelbar betalning. Och ja naturligtvis beror det på att kostnaden för att hyra kapital, eller räntan om man så vill, inte är noll. Och ja, naturligtvis handlar det om småbelopp i vinst om vi pratar om småbelopp som ska betalas.
Kan jag välja mellan två helt identiska produkter där den ena är en krona billigare väljer jag naturligtvis den billigare produkten. På samma sätt föredrar jag naturligtvis att betala i framtiden och inte omedelbart om detta låter sig göras utan kostnader eller andra nackdelar. Även små vinster/besparingar är vinster/besparingar och varför ska man kasta bort dessa?
De få ören den genomsnittlige konsumenten tjänar på att tillämpa detta rättfärdigar inte de problem som det öppnas upp för i andra änden. Det är inte värt det helt enkelt.
Känns dock som Qliro växer och Klarna minskar. De största "oseriösa" e-handlare använder sig av just Klarna, t.ex. temu, shein etc..S Sthlm_ skrev:
Klarna är den enda anledningen folk vågar handla på oseriösa sidor😂
Går alldeles utmärkt att köpa på restaurang, bar, osv.K Kasken skrev:
Men nu ska vi inte dra allt så lång bara för att saker kan kan missbrukas ska det inte förbjudas oberoende av vad det gäller...
Det är allt annat än akademiskt. Har jag tex utlägg på firman så så har jag inte lust att ligga ute med 100k i en månad. Eller om man tar den där oförmågan att skicka rätt eller fungerande prylar… eller att öht skicka skiten, då kan det vara smakfullt och lämpligt att inte ha förskottabetalat. Om du eller nån annan har bekymmer att vara vuxen och inte köpa grejer du inte har råd med är en helt annan fråga som du får hantera i en annan tråd. Det enda jag har att säga om det är att alla har sitt eget ansvar, alltså… jag skall inte drabbad för att du inte kan hantera det.K Kasken skrev:Förklara gärna på vilket sätt det skulle vara mindre fördelaktigt ur ett krasst ekonomiskt perspektiv att betala direkt vid köp av en vara.
Bör man kanske nyttja den "kostnadsfria krediten" på 30 dagar till att låta sina egna pengar stå på ett konto generera ränta? Det behöver vara ganska stora summor vi pratar om då för att det ska bli nån vinst i kronor och ören att tala om?
Det enda dessa korta krediter egentligen gör är att skapa möjligheter för folk att spendera pengar som de inte har.
Sen profiterar de på det faktum att väldigt många har mycket svårt att nyttja dessa möjligheter på ett vettigt och sansat sätt.
Det är fullt lagligt att sälja alkohol efter kl15 på lördagar, jag har själv gjort det flertalet gånger.K Kasken skrev:Skulle aldrig få för mig att skicka tillbaks något till att börja med.....
Personligen är jag inte alls drabbad, men jag har på väldigt nära håll fått uppleva hur långt ner i skiten någon kan ta sig genom att nyttja alla möjligheter till kredit.....
För mig är det fullständigt vansinnigt att detta tillåtits fortgå så länge som det gjort och den omfattningen.
Vi lever i ett samhälle där det är olagligt att sälja alkohol efter 15 på lördagar för att det på något sätt antas få folk att dricka mindre.
Samtidigt som det är helt ok att utan vidare till vem som helst sälja onödiga konsumtionsvaror till ocker-kredit till höger o vänster fullständigt oreglerat, då är det helt plötsligt på individ-ansvar och alla bara klappar händerna o hejjar på.....
Det är tveklöst sämre produkter (alltså Svea och Qliro) och dom har väl sålt in skiten på lägre pris skulle jag tro.J J-banan skrev:
Klarna började som en tjänst e-handlarna kunde använda för att erbjuda kunderna möjligheten att handla mot faktura, men idag är det rätt långt bortom detta.J J-banan skrev:
De har sedan länge försökt knyta handlarnas kunder till sig själva, och det kanske inte är så svårt att gissa vad de har i kikaren. Det började med att de ansåg att man ingått någon sorts click-wrap-avtal när man checkade ut i Klarna-kassan. Det höll väl troligen inte juridiskt och nästa steg blev att kräva Klarna-konto (med tillhörande avtalsrelation) för att kunna handla mot faktura.
Du har gjort som så många andra och ingått ett avtal (som du säkert inte ens läst igenom) med djävulen i utbyte mot att kunna handla smidigt på nätet. 😂