F fsn skrev:
Men jag brukar av praktiska skäl satsa på en tidig dagsfylla när jag skall flyga, då med gratissprit i en lounge så min uppmärksamhet kan också vara begränsad och något selektiv. Har dock svårt att se mig själv missa en gratis provsmakning….
Nu blir det ju en aning OT, men det är ju BH signum så:

Den flygplats med "bäst" gratis-taxfree-drickande jag varit med om är/var Gran Kanaria, hela Arehucas sortiment var tillgängligt i obegränsad mängd (nu var det ju typ 8 år sedan jag var där senast så..)

Senast jag såg gratis sprit på taxfree på flygplats var Kenya och Uganda för typ 6-8 veckor sedan.

Men spriten (lokal produktion, KVANT, Konyagi, Valeur) är så billig här i Tanzania att man inte ens behöver tänka på det, 75 cl 35-40% kostar typ 40 SEK.

4774
F fsn skrev:
Skall vi märka ord så har jag aldrig varit med om att nån kommersiellt serverat alkohol utan att först sälja den……

Du måste väl begripa att den dagen det blir en konflikt så sitter man på korten om man inte har betalt i förskott? Och generellt så har du fel i sak men förstår det inte då du hela tiden pratar om betala efteråt… man kan lika gärna se det som att du förespråkar förskottsbetalning och kostnadsfria krediten är betalning vid leverans.
Vad menar du? Jag pratar om att betala direkt vid köp.

F
4774 4774 skrev:
Vad menar du? Jag pratar om att betala direkt vid köp.
Notera att du har inte varan i din hand vid en onlinebaställning, det kan gå dagar innan varan är skickad och ytterligare en vecka innan du har den indin hand.

Men det är ointressant…. Det som betyder nåt nu är vad du har för bolåneränta.

• Älska
Sthlm_
  • Laddar…
J
Om man inte vill riskera att bli blåst på pengarna om företaget konkar eller är oseriöst går det bra att betala med kreditkort. Då kommer banken att stå för betalningen om ingen vara kommer. Jag antar det är därför ni vill använda klarna?

• Gilla
AnneKerstin
  • Laddar…
F
J JohanLun skrev:
Om man inte vill riskera att bli blåst på pengarna om företaget konkar eller är oseriöst går det bra att betala med kreditkort. Då kommer banken att stå för betalningen om ingen vara kommer. Jag antar det är därför ni vill använda klarna?
Man använder klarna för man behöver bara markera att en vara inte har levererats när det är dax att betala så flyttas betwlningen automatiskt fram.. du betalar aldrig innan skiten är levererad.

J
F fsn skrev:
Man använder klarna för man behöver bara markera att en vara inte har levererats när det är dax att betala så flyttas betwlningen automatiskt fram.. du betalar aldrig innan skiten är levererad.
Fast om man nu inte vill eller kan använda klarna så bör det gå bra med ett kreditkort också. Jag förstår tanken, att det är enklare att vägra betala om det drar ut på tiden. Men principiellt kan man ju kontakta kortföretaget och vägra betala.

C
J JohanLun skrev:
Fast om man nu inte vill eller kan använda klarna så bör det gå bra med ett kreditkort också.
Kreditkort är det uppenbara alternativet. Klarna kom till i en tid när det var allmän visdom att inte handla med kort på nätet eller överhuvudtaget skylta med några kortnummer pga bedrägeririsken. Idag känns det som att man tänker annorlunda kring detta.

• Gilla
AnneKerstin
  • Laddar…
F
J JohanLun skrev:
Fast om man nu inte vill eller kan använda klarna så bör det gå bra med ett kreditkort också. Jag förstår tanken, att det är enklare att vägra betala om det drar ut på tiden. Men principiellt kan man ju kontakta kortföretaget och vägra betala.
Problemet är att du har ett betydligt knepigare läge, eller åtminstone krångligare rent administrativt. Klarna är ju säljande företagets betaltjänst och just de bitarna fungerar förbannat bra. Jag tror jag har hållit betalning 10 ggr och en gång har jag inte betalat öht. Allt med en 30 sekunder knapptryckning i en app, inga långa förklaringar i kundtjänt, snyftande brev till ett kortbolag eller väntat i telefon på att en oengagerad och underbemannade kundtjänst skall svara.

• Gilla
AnneKerstin
  • Laddar…
Mats-S
Z Zodde skrev:
Nej, de tjänar absolut inget på ärenden som går till kronofogden.

Det dom tjänar på, och som du missförstod, är kunder som inte betalar allt på förfallodagen utan betalar av på flera månader och betalar ränta på detta.
Men i förlängningen går ett antal av dessa som inte betalar på förfallodagen sedan vidare till kronkalle eftersom dom efter några månaders betalning till Klarna sedan inte kan fortsätta att betala.
Klarna är storkund hos kronkalle, det ingår i deras affärside att parasitera på svenska skattebetalare, uppmanar alla att bojkotta det här skitföretaget.

• Haha
Mugmaz
  • Laddar…
Alla kreditbolag lär vara frekventa hos kronofogden, det fallet sig liksom naturligt av vad verksamheten är.

• Gilla
AnneKerstin och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Klarna är storkund hos kronkalle, det ingår i deras affärside att parasitera på svenska skattebetalare
På vilket sätt parasiterar dom på oss skattebetalare?

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Men i förlängningen går ett antal av dessa som inte betalar på förfallodagen sedan vidare till kronkalle eftersom dom efter några månaders betalning till Klarna sedan inte kan fortsätta att betala.
Klarna är storkund hos kronkalle, det ingår i deras affärside att parasitera på svenska skattebetalare, uppmanar alla att bojkotta det här skitföretaget.
Betalar man sina fakturor i tid så slipper man det😉

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Mugmaz Mugmaz skrev:
Betalar man sina fakturor i tid så slipper man det😉
Faktum är att det skall hända rätt mycket mer än att man missar förfallodagen innan man hamnar hos kronkalle.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Vad är det du inte förstår?
Klarna vinner INGET på ärenden hos kronis.
I bästa fall undgår Klarna förluster men de torskar definitivt om du tar snittet av alla Klarnas ärenden hos fogden

F
Mats-S Mats-S skrev:
Företag som Svea är betydligt större grisar.

Klarna håller nog liv i affären och försöker få ”kunderna” att betala så länge som möjligt.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.