P pennybridge skrev:
Det är rentav dumt att köpa på faktura via klarna och liknande. Det är lån och inbyte faktura I den vanliga bemärkelsen.
Varför? Att utnyttja upp till 30 dagars räntefri kredit skulle vara dumt får du nog förklara.
Samma tänk med kreditkort.
Det är först om du INTE betalar å får en räntebärande kredit det börjar bli ”dumt”

• Gilla
AnneKerstin och 3 till
  • Laddar…
H
Dracula Dracula skrev:
Jag är ganska säker på att min låga deklarerade inkomst senaste 2 åren är anledningen till nekat köp. Klarna vet ju inte hur mycket medel jag har utöver min inkomst - vilket är lite skrattretande. Men visst, kan det beror på andra faktorer. Kommer vi aldrig då veta. 15' är ju inga jättesummor, varför jag ändå är lite förvånad om det skulle handla om inkomst. Annat om det vore en bil för 400'.
De sätter säkert upp en kreditgräns utifrån din inkomst. Även för vilka summor du brukar handla för. En säkerhet för dig också. Hände mig när jag var ute och handlade onormalt mycket på kortet, plötsligt kunde jag inte handla fastän det fanns pengar på kontot. Ringde banken och de stoppade kortet pga att det var onormala kortdragningar.Tyckte det var super! Banken släppte spärren när de fick veta att allt var i sin ordning.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
F fsn skrev:
Klarna är superbra och det är snudd på ett krav när jag köper nåt online. Fungerar som ett kommersiellt ARN ungefär. Kommer inte varan så betalar man inte, och det är aldrig ett problem.
Superbra är lite ta i, de bevakar ens köp även fast man inte handlar via dem. Jag köpte en julkalender till min sambo online då dök köpet upp i min Klarna app även fast jag inte använt mig utav deras betaltjänst. Blev lite förvirring då jag trodde faktura skulle komma från klarna men slutade med påminnelse och påminnelse avgift från leverantören. Samt att om man köper via företaget så redovisar de inte moms i sina fakturor, blir lite omständigt.

• Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
H
J J-banan skrev:
Superbra är lite ta i, de bevakar ens köp även fast man inte handlar via dem. Jag köpte en julkalender till min sambo online då dök köpet upp i min Klarna app även fast jag inte använt mig utav deras betaltjänst. Blev lite förvirring då jag trodde faktura skulle komma från klarna men slutade med påminnelse och påminnelse avgift från leverantören. Samt att om man köper via företaget så redovisar de inte moms i sina fakturor, blir lite omständigt.
Hänger inte med där, du använde dig inte av Klarnas betalningstjänster men du trodde att fakturan skulle komma från Klarna?

• Wow
MONTREAL
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Den får du nog försöka förklara igen. …?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Hänger inte med där, du använde dig inte av Klarnas betalningstjänster men du trodde att fakturan skulle komma från Klarna?
När köpet dök upp i appen under betalningar så trodde jag naturligtvis att jag använt Klarna, först när påminnelse brevet kom så kontaktade jag Klarna och sa att jag inte fått fakturan från dem och de svarade med att jag inte använt deras tjänst och jag förstod inte riktigt varför de skall spåra ens köp man gör även fast man inte betalar via dem

• Wow
Maria T
  • Laddar…
H
J J-banan skrev:
När köpet dök upp i appen under betalningar så trodde jag naturligtvis att jag använt Klarna, först när påminnelse brevet kom så kontaktade jag Klarna och sa att jag inte fått fakturan från dem och de svarade med att jag inte använt deras tjänst och jag förstod inte riktigt varför de skall spåra ens köp man gör även fast man inte betalar via dem
Det kunde förstås in Klarna svara på? Klarna är bra men går det utanför det vanliga blir det svårt för dem. En person på chatten svarade att det tar 5-10 dagar innan betalningen auktoriseras, vilket är totalt taget ur luften av någon helt okunnig person. Auktorisering ser vid köpet mot banken.

P pennybridge skrev:
Det är rentav dumt att köpa på faktura via klarna och liknande.
Varför skulle det vara dumt?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Förstår inte problemet, betala kontant o gå vidare med livet?
Problem och problem men har man möjligheten att kostnadsfritt betala senare är det tämligen oekonomiskt att betala tidigare.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Även om de i en kreditundersökning ser att man istället har ett stort kapital, så är det svårt för dem att veta hu realiserbart det kapitalet är.
Hur syns det i en normal kreditupplysning?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Men jag betalar alltid innan betalningsdagen, det är vad jag tror gör köputrymmet stort.
Varför inte betala exakt på förfallodagen. Att betala tidigare än nödvändigt är dålig ekonomi.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
MultiMan
Dracula Dracula skrev:
Jag är ganska säker på att min låga deklarerade inkomst senaste 2 åren är anledningen till nekat köp. Klarna vet ju inte hur mycket medel jag har utöver min inkomst - vilket är lite skrattretande. Men visst, kan det beror på andra faktorer. Kommer vi aldrig då veta. 15' är ju inga jättesummor, varför jag ändå är lite förvånad om det skulle handla om inkomst. Annat om det vore en bil för 400'.
Historiken är väldigt viktig med Klarna. Jag har låga inkomster, men har använt Klarna sedan de startade och aldrig missat en betalning. De är en livlina ibland och jag har sparat en stor mängd pengar genom att kunna handla på erbjudande och betala en månad senare. Har alltid 5-15 fakturor rullande varje månad, så historik finns i överflöd.

Använder Klarna till i stort sett allt och mycket sällan blivit stoppad för fakturaköp, däremot är det slut med delbetalningar som de vägrar sedan ungefär 2 år (då majoritetsägaren Sequoia krävde en massa förändringar). Det beror antagligen på mina låga inkomster. Kan inte heller få deras kort då inkomsten är för låg, men de skickar erbjudande om att få det varje månad, som alltid nekas.

H HEM2121 skrev:
Det kunde förstås in Klarna svara på? Klarna är bra men går det utanför det vanliga blir det svårt för dem. En person på chatten svarade att det tar 5-10 dagar innan betalningen auktoriseras, vilket är totalt taget ur luften av någon helt okunnig person. Auktorisering ser vid köpet mot banken.
Deras svar var att de har samarbete med leverantören och det var därför köpet visades i appen. Men enligt mig strider det mot gdpr då de lämnar ut min information till 3e part som egentligen inte har något med saken och göra

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
H
J J-banan skrev:
Deras svar var att de har samarbete med leverantören och det var därför köpet visades i appen. Men enligt mig strider det mot gdpr då de lämnar ut min information till 3e part som egentligen inte har något med saken och göra
Tveksamt, då det är personuppgifterna som skyddas av GDPR och dessa har ju Elgiganten sedan tidigare.

MultiMan
B breakman skrev:
Vart står det i appen? Har letat men hittar det inte...
NyKarin NyKarin skrev:
Första sidan längst upp till vänster
[bild]
Finns inte hos mig, så det gäller inte alla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.