33 079 läst ·
233 svar
33k läst
233 svar
Klarna godkände ej köp - Elgiganten.
Varför? Att utnyttja upp till 30 dagars räntefri kredit skulle vara dumt får du nog förklara.P pennybridge skrev:
Samma tänk med kreditkort.
Det är först om du INTE betalar å får en räntebärande kredit det börjar bli ”dumt”
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
De sätter säkert upp en kreditgräns utifrån din inkomst. Även för vilka summor du brukar handla för. En säkerhet för dig också. Hände mig när jag var ute och handlade onormalt mycket på kortet, plötsligt kunde jag inte handla fastän det fanns pengar på kontot. Ringde banken och de stoppade kortet pga att det var onormala kortdragningar.Tyckte det var super! Banken släppte spärren när de fick veta att allt var i sin ordning.Dracula skrev:
Jag är ganska säker på att min låga deklarerade inkomst senaste 2 åren är anledningen till nekat köp. Klarna vet ju inte hur mycket medel jag har utöver min inkomst - vilket är lite skrattretande. Men visst, kan det beror på andra faktorer. Kommer vi aldrig då veta. 15' är ju inga jättesummor, varför jag ändå är lite förvånad om det skulle handla om inkomst. Annat om det vore en bil för 400'.
Superbra är lite ta i, de bevakar ens köp även fast man inte handlar via dem. Jag köpte en julkalender till min sambo online då dök köpet upp i min Klarna app även fast jag inte använt mig utav deras betaltjänst. Blev lite förvirring då jag trodde faktura skulle komma från klarna men slutade med påminnelse och påminnelse avgift från leverantören. Samt att om man köper via företaget så redovisar de inte moms i sina fakturor, blir lite omständigt.F fsn skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Hänger inte med där, du använde dig inte av Klarnas betalningstjänster men du trodde att fakturan skulle komma från Klarna?J J-banan skrev:Superbra är lite ta i, de bevakar ens köp även fast man inte handlar via dem. Jag köpte en julkalender till min sambo online då dök köpet upp i min Klarna app även fast jag inte använt mig utav deras betaltjänst. Blev lite förvirring då jag trodde faktura skulle komma från klarna men slutade med påminnelse och påminnelse avgift från leverantören. Samt att om man köper via företaget så redovisar de inte moms i sina fakturor, blir lite omständigt.
Den får du nog försöka förklara igen. …?J J-banan skrev:Superbra är lite ta i, de bevakar ens köp även fast man inte handlar via dem. Jag köpte en julkalender till min sambo online då dök köpet upp i min Klarna app även fast jag inte använt mig utav deras betaltjänst. Blev lite förvirring då jag trodde faktura skulle komma från klarna men slutade med påminnelse och påminnelse avgift från leverantören. Samt att om man köper via företaget så redovisar de inte moms i sina fakturor, blir lite omständigt.
När köpet dök upp i appen under betalningar så trodde jag naturligtvis att jag använt Klarna, först när påminnelse brevet kom så kontaktade jag Klarna och sa att jag inte fått fakturan från dem och de svarade med att jag inte använt deras tjänst och jag förstod inte riktigt varför de skall spåra ens köp man gör även fast man inte betalar via demH HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Det kunde förstås in Klarna svara på? Klarna är bra men går det utanför det vanliga blir det svårt för dem. En person på chatten svarade att det tar 5-10 dagar innan betalningen auktoriseras, vilket är totalt taget ur luften av någon helt okunnig person. Auktorisering ser vid köpet mot banken.J J-banan skrev:När köpet dök upp i appen under betalningar så trodde jag naturligtvis att jag använt Klarna, först när påminnelse brevet kom så kontaktade jag Klarna och sa att jag inte fått fakturan från dem och de svarade med att jag inte använt deras tjänst och jag förstod inte riktigt varför de skall spåra ens köp man gör även fast man inte betalar via dem
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Historiken är väldigt viktig med Klarna. Jag har låga inkomster, men har använt Klarna sedan de startade och aldrig missat en betalning. De är en livlina ibland och jag har sparat en stor mängd pengar genom att kunna handla på erbjudande och betala en månad senare. Har alltid 5-15 fakturor rullande varje månad, så historik finns i överflöd.Dracula skrev:
Jag är ganska säker på att min låga deklarerade inkomst senaste 2 åren är anledningen till nekat köp. Klarna vet ju inte hur mycket medel jag har utöver min inkomst - vilket är lite skrattretande. Men visst, kan det beror på andra faktorer. Kommer vi aldrig då veta. 15' är ju inga jättesummor, varför jag ändå är lite förvånad om det skulle handla om inkomst. Annat om det vore en bil för 400'.
Använder Klarna till i stort sett allt och mycket sällan blivit stoppad för fakturaköp, däremot är det slut med delbetalningar som de vägrar sedan ungefär 2 år (då majoritetsägaren Sequoia krävde en massa förändringar). Det beror antagligen på mina låga inkomster. Kan inte heller få deras kort då inkomsten är för låg, men de skickar erbjudande om att få det varje månad, som alltid nekas.
Deras svar var att de har samarbete med leverantören och det var därför köpet visades i appen. Men enligt mig strider det mot gdpr då de lämnar ut min information till 3e part som egentligen inte har något med saken och göraH HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Tveksamt, då det är personuppgifterna som skyddas av GDPR och dessa har ju Elgiganten sedan tidigare.J J-banan skrev: