33 079 läst ·
233 svar
33k läst
233 svar
Klarna godkände ej köp - Elgiganten.
När du säger det har jag ett vagt minne om ändrad inställning någonstans.S hjulia skrev:Jag har Android och köpkraft visas inte heller på betalsidan för mig. Har för mig att jag ändrade en inställning för lääänge sedan men kan nu inte hitta hur jag återställer den så att den rutan syns där. Men både i appen och på webben går det att hitta köpkraft genom att gå till sidan med alla inställningar (rund cirkel med bokstav högst upp i vänstra hörnet i appen), på den sidan finns köpkraft högt upp under ens namn.
Om de inte ändrat sista tiden så behöver man varken ha ett klarnakort eller klarna balans för att se köpkraft
Jag rekommenderar Collector kreditkort om du vill ha på faktura månaden efter, väldigt bra då de inte heller har valutapåslag om man handlar utomlandsDracula skrev:
Någon som vet vilka kriterier som Klarna har för att köp via faktura ska gå igenom? ...självklart exkluderat fall som har betalningsanmärkningar mm. Vad är minimilönen som Klarna kräver, under en viss tid, för att ett köp för 15,000kr ska gå igenom? Parametrarna är ganska många enligt Klarna själva men de skriver inte mer än så.
Jag skulle köpa en viss TV på Elgiganten, som äntligen efter ett år hamnade på rätt pris via kampanj, men jag stoppades hos Klarna, och hänvisades till andra betalningsalternativ : direktbetalning endast.
Vissa varor vill jag få hem först innan betalning, speciellt dyrare ting och saker som kan skadas under frakt.
Dagen efter gjorde jag ett nytt försök, då hade elgianten adderat fraktkostnad som dagen innan var gratis - redan surgubbe blir ännu surare. Och idag arg, när varan är slut, haha.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 837 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 837 inlägg
Fråga kundservice vart jag kunde se köpkraft och fick följande svar. Kan vara att ett kort behövs...NyKarin skrev:
För att se din köpkraft i Klarna-appen, gå till sidan för kontoinställningar. Där kan du hitta din nuvarande köpkraft, vilket ger en indikation på hur mycket du kan handla för med Klarna vid det tillfället.
Om din köpkraft inte är tillgänglig just nu, kan det bero på flera anledningar. En vanlig orsak är att du kanske inte har ett Klarna-kreditkort, vilket påverkar synligheten av din köpkraft. Du kan ansöka om Klarna-kreditkortet direkt i appen.
Andra orsaker kan vara försenade betalningar, rapporterad ekonomisk svårighet, misslyckade transaktioner, utestående belopp som överförts till ett inkassobolag, eller om du inte har gjort ett nyligt köp eller aldrig handlat med Klarna tidigare.
Du kan fortfarande försöka göra en beställning även om din köpkraft inte är synlig, men Klarna kan inte garantera att din köpkraft kommer att synas efter ett nytt köp.
Var i appen står köputrymmet? Enda jag hittar är en köpgräns men den ställer jag själv in. Köpkraft är ju hur mycket du har kvar av din limit och har inget med ditt köputrymme att göra.NyKarin skrev:
EDIT: man kan ställa sin limit själv upp till maximalt köputrymme… allt detta kräver nog att man har ett kort hos Klarna.
78000 hade jag tydligen som max.
Redigerat:
Är ju länge sedan men köpte en ny SAAB 9000 i mitten av 80-talet och betalade bilen med kreditkort, det var då inte vanligt utifrån bilfirman.Dracula skrev:
Jag har heller inte något Klarnakort så jag har tydligen inte någon/hittar ingen "köpkraft". Men jag handlar (motvilligt) via Klarna och reglerar allt när lönen kommer.F fsn skrev:
Klarna är superbra och det är snudd på ett krav när jag köper nåt online. Fungerar som ett kommersiellt ARN ungefär. Kommer inte varan så betalar man inte, och det är aldrig ett problem.yonna skrev:
Gissar på att "Klarna saldo" måste aktiveras, När jag kollar så står det överst "Klarna saldo - kom igång", dvs jag kan inte se köpkraft och tror det beror på det. Och klickar man på rutan så hamnar man i beställning/aktivering av kort.S hjulia skrev:Jag har Android och köpkraft visas inte heller på betalsidan för mig. Har för mig att jag ändrade en inställning för lääänge sedan men kan nu inte hitta hur jag återställer den så att den rutan syns där. Men både i appen och på webben går det att hitta köpkraft genom att gå till sidan med alla inställningar (rund cirkel med bokstav högst upp i vänstra hörnet i appen), på den sidan finns köpkraft högt upp under ens namn.
Om de inte ändrat sista tiden så behöver man varken ha ett klarnakort eller klarna balans för att se köpkraft
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Men om det nu är så att TS har låg deklarerad inkomst så är det säkert den parameter som Klarna stoppar på. Ävern om de i en kreditundersökning ser att man istället har ett stort kapotal, så är det svårt för dem att veta hu realiserbart det kapitalet är. Även om du är god för ett par miljoner så kan du ha dålig betalningsförmåga. Fast det är klart skulle man ha en miljard i kapital, men noll i inkomst så kanske det ändå blir igenomsläppt.
Kreditupplysningar visar inte kapital (bankkonto, aktie/fondinnehav e t c) bara taxerad inkomst, fastigheter, skulder.H hempularen skrev:Men om det nu är så att TS har låg deklarerad inkomst så är det säkert den parameter som Klarna stoppar på. Ävern om de i en kreditundersökning ser att man istället har ett stort kapotal, så är det svårt för dem att veta hu realiserbart det kapitalet är. Även om du är god för ett par miljoner så kan du ha dålig betalningsförmåga. Fast det är klart skulle man ha en miljard i kapital, men noll i inkomst så kanske det ändå blir igenomsläppt.
Japp, så är det.B bhus2021 skrev:
Har några vänner med noll löne/pensions inkomst men 100+ miljoner netto i värdepapper
De blir emellanåt nekade kreditkort/fakturabetalningar
En annan vän har noll förmögenhet men 500kkr i året i pension. Han har aldrig problem.