T
Förutsatt att det är någorlunda okej rör så fixar en elektriker det där snabbt.
Har du otur så gick också en av huvudsäkringarna, dom sitter oftast i någon källare eller dylikt och är väldigt lätta att byta och någon i din BRF vet säkert vart dom sitter och har nyckel till det utrymmet (om inte tom du har nyckel för att komma in där). Det är inga konstigheter att byta en huvudsäkring men du ska absolut inte slå på dom två som har gått förens en elektriker fixat det.

Att det går flera faser i samma rör är inte jätte konstigt.

Har ingen nyckel bland någon i BRFen så borde ni i framtiden se till så att det finns hos någon av er, för att en huvudsäkring går kommer att hända igen...

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vet du om du har enfas eller trefas i lägenheten?
Trefas jordfelsbrytare + huvudbrytare tyder på att lägenheten har trefas.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A arktos skrev:
But what is a single-phase RCD for? And there is no three-phase fuse, which means that there are no such receivers, unless it was done by some "other intelligent" electrician ...

• Gilla
YK i K
  • Laddar…
S sturnus skrev:
But what is a single-phase RCD for? And there is no three-phase fuse, which means that there are no such receivers, unless it was done by some "other intelligent" electrician ...
1-fas JFB kan t.ex. vara golvvärme i badrum.
Man kan ha 3-faslaster på 3 x 1-poliga dvärgar men det ska i så fall vara dokumenterat i gruppförteckningen och skyltat på centralen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A arktos skrev:

Det är inte alltid det stämmer tyvärr. Vissa häresvärdar vill att det ska vara förberett för trefas i framtiden (y)

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Som sagt om 2 säkringar har löst ut vid skada på ett rör, så har du troligen en två eller 3 faser i röret som du borrat i.

Det är med mycket stor sannolikhet 3 fas till centralen, de 3 första säkringarna efter jordfelsbrytaren är 16A, där brukar spissäkringarna sitta. Att spisen inte fungerar har inget med de två säkringar som löst ut att göra, troligen har även en huvudsäkring löst ut (sitter vid elmätaren).

En elektriker fixar säkert det där på någon timme.

Verkligen helt sanslös otur att lyckas träffa ledningen där. På beskrivningen trodde jag först att du hade en takdosa som du borrade nära, då är dylika olyckor inte så osannolika.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vet du om du har enfas eller trefas i lägenheten? Storleken på centralen svarar inte på det nämligen. Jag misstänker ombyggd el i äldre lägenhet med enfas där man dragit in två säkringar i samma rör. Inte vackert i så fall, men enda möjligheten ibland om man vill separera brukarna på egna säkringar. Man skall inte dra två säkringar i samma rör om det inte är en trefasgrupp! Och är det automatsäkringar så skall de då vara kopplade.

Summa summarum, två säkringar skall inte gå på detta sätt om det inte är fel i elanläggningen. Eller borrade du i två olika rör som passerade samma ställe? Om du bara träffade fasledaren i det första röret så skulle det kunna bli såhär. Elektrikern måste reda ut denna frågan innan hen drar ny FK.
Det är trefas. För två år sedan gjorde vi en större renovering av lägenheten och i samband med det blev vi tvungna att byta elcentral samt tråda om nästan all el i hela lägenheten. Minns att elektrikern vid det tillfället svor över personen som gjort elarbete där tidigare då det inte var helt enligt standard utan mycket kreativa lösningar. Vet att de då delade upp befintlig uppsättning på flera faser och separerade vissa vitvaror från varandra, samt rumsindelning som inte fanns fullt ut.

Dock så tycker jag ovan rimmar lite illa med att två säkringar gått och nu har jag strömlöst i hall och kök/vardagsrum (nära incidenten) samt spis, köksfläkt och diskmasking (men inte K/F). Därtill är sovrummet i bortre delen av lägenhetn strömlöst - detta är alltså det område som är längst ifrån mitt klanteri i hela lägenheten, förstår inte varför elen skulle slå av där om det är uppdelat.

Kan ovan tyda på att någon av huvudsäkringarna till lägenheten i centralen i källaren gått?

H hempularen skrev:
Som sagt om 2 säkringar har löst ut vid skada på ett rör, så har du troligen en två eller 3 faser i röret som du borrat i.

Det är med mycket stor sannolikhet 3 fas till centralen, de 3 första säkringarna efter jordfelsbrytaren är 16A, där brukar spissäkringarna sitta. Att spisen inte fungerar har inget med de två säkringar som löst ut att göra, troligen har även en huvudsäkring löst ut (sitter vid elmätaren).

En elektriker fixar säkert det där på någon timme.

Verkligen helt sanslös otur att lyckas träffa ledningen där. På beskrivningen trodde jag först att du hade en takdosa som du borrade nära, då är dylika olyckor inte så osannolika.

Tack för svar! Så då bör jag kolla huvudsäkringarna vid centralen i källaren nu först då och byta eventuella trasiga där så kan jag förhoppningsvis få igång vitvaror och spara på rödspriten till stormköket ikväll kanske?

Se nedan mitt tidigare svar till Pacman som beskriver vad jag vet om elen i min lägenhet:

Det är trefas. För två år sedan gjorde vi en större renovering av lägenheten och i samband med det blev vi tvungna att byta elcentral samt tråda om nästan all el i hela lägenheten. Minns att elektrikern vid det tillfället svor över personen som gjort elarbete där tidigare då det inte var helt enligt standard utan mycket kreativa lösningar. Vet att de då delade upp befintlig uppsättning på flera faser och separerade vissa vitvaror från varandra, samt rumsindelning som inte fanns fullt ut.

Dock så tycker jag ovan rimmar lite illa med att två säkringar gått och nu har jag strömlöst i hall och kök/vardagsrum (nära incidenten) samt spis, köksfläkt och diskmasking (men inte K/F). Därtill är sovrummet i bortre delen av lägenhetn strömlöst - detta är alltså det område som är längst ifrån mitt klanteri i hela lägenheten, förstår inte varför elen skulle slå av där om det är uppdelat.

Kan ovan tyda på att någon av huvudsäkringarna till lägenheten i centralen i källaren gått?

Det ska felsökas och åtgärdas. Genom att koppla in på nytt med säkringar kan du orsaka värre problem om trådarna är skadade. I värsta fall brand och som jag tolkar det flerbostadshus.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Jag vill påminna om att du kan ha borrat genom två rör och därigenom kortslutit två faser. Iom att det är trefas så är två intilliggande säkringar troligen två olika faser.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det är iofs. tänkbart att två rör borrats igenom, men det är mer sannolikt att det är en två/trefas grupp i ett rör som skadats.

Det är ingen fara att byta huvudsäkringen trots skadan, så länge man inte fäller upp de utlösta säkringarna innan skadan åtgärdats. Ledningen till spisen är inte skadad, det är två "vanliga" säkringar som löst ut.

Det är tänkbart att man rent funktionellt kan få igång även det som löst ut genom att fälla upp säkringarna (nu när borren inte sitter där längre), men gör inte det. Där finns en skada på isoleringen, så en skapligt stor risk för krypströmmar som över tid ger värme och brand.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är iofs. tänkbart att två rör borrats igenom, men det är mer sannolikt att det är en två/trefas grupp i ett rör som skadats.

Det är ingen fara att byta huvudsäkringen trots skadan, så länge man inte fäller upp de utlösta säkringarna innan skadan åtgärdats. Ledningen till spisen är inte skadad, det är två "vanliga" säkringar som löst ut.

Det är tänkbart att man rent funktionellt kan få igång även det som löst ut genom att fälla upp säkringarna (nu när borren inte sitter där längre), men gör inte det. Där finns en skada på isoleringen, så en skapligt stor risk för krypströmmar som över tid ger värme och brand.
Jo, men man kan lyfta dem temporärt för att testa om huvudsäkringar har gått.

Jo men eftersom spisen inte fungerar, så är något mer fel än bara de här två säkringarna. Det vore extremt märkligt om spisen matas av de här två säkringarna. Om "något mer fel" är sannolikt att en huvudsäkring har löst ut.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men eftersom spisen inte fungerar, så är något mer fel än bara de här två säkringarna. Det vore extremt märkligt om spisen matas av de här två säkringarna. Om "något mer fel" är sannolikt att en huvudsäkring har löst ut.
Jo, men den enda logiska orsaken till att två intilliggande säkringar har löst ut är att det blivit kortis mellan deras faser. Sedan kan huvudsäkringar också ha gått, men jag pekar ut den troligaste felorsaken. Nu kan iofs automatsäkringar lösa ut av ström/spänningsspikar också, men det är en "förklaring" man brukar ta till senare i uteslutningsprocessen.

Ja självklart har det blivit kortslutning mellan dessa faser. Men spisen försörjs med största sannolikhet inte av dessa säkringar, så kortslutningen måste ha orsakat mer än just de två säkringar vi ser på bilden, och då är huvudsäkring det absolut mest sannolika. En spis tar inte skada av att du kortsluter faserna. Så det finns ingen anledning att misstänka fel i spisen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.