Mikael_L
Om du tänker säkra av med 3x10A så kan du köra på en EXLQ 5g1,5 också. Kanske inte så nödvändigt att gå på 2,5mm2.
Om du tänker dig kabeln som en förberedelse till ett ev 3-fas-uttag i framtiden (att byta användningsområde alltså) så kan det vara motiverat att köra med 5g2,5
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du tänker säkra av med 3x10A så kan du köra på en EXLQ 5g1,5 också. Kanske inte så nödvändigt att gå på 2,5mm2.
Om du tänker dig kabeln som en förberedelse till ett ev 3-fas-uttag i framtiden (att byta användningsområde alltså) så kan det vara motiverat att köra med 5g2,5
Jag tänkte att jag säkrar av med 16A säkringar. Kör jag en 10A säkring till varje 220 uttag så blir det nog lite klent med kräm ändå. 2300W med motorvärmare och en portöppnare kopplad till sig kan bli lite för lite för varje uttag. Nu behöver jag inte oroa mig över att jag måste välja en lite klenare kupévärmare utan kan ta en större. Lika bra att göra det rejält när jag ändå ska dra upp ny kabel:)
 
Sådär, idag har jag gjort den tråkiga delen av jobbet och borrat alla hålen och satt i pluggar. Imorgon blir den roliga delen då kabeln ska upp och allt skall anslutas. Här följer lite bilder från dagens jobb. Gjorde en egen lösning med dammsugaren för att minimera dammspridningen i garaget. Funkade helt okej:)
 
  • En dammsugare kopplad till en förlängningsstång för att minska damm vid borrning i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med borrade hål och pluggar, klar för kabeldragning i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktyg och material för elinstallation: kablar, kopplingsdosa, pluggar, skruvdragare på blå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
Och jag skulle ha följt "skarven" i gjutningen med kablarna ;)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Haha.....var beredd på att jag skulle få den synpunkten. Det skulle dock tas upp med den som gjorde garaget på 40-talet då skarvarna inte är jämna i taket utan de överlappar snett☺. Ska ta en bild senare så förstår ni. Nu utgick jag från en annan kabel i början av taket. Sen så är skarven inte alls jämn utan hade jag borrat i den hade det inte blivit en rak linje. Redan svårt som det är med det här taket.☺
 
.
 
  • Närbild på vitmålad råspontvägg och tak med synlig träregel och skarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spacklad och ojämn vit vägg med synliga spackelspadedrag och struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit vägg med en lodrät spricka och spackel längs den samt små hål och skador i ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nahaufnahme einer Wand mit einer sichtbaren Rissbildung und Spachtelmasse entlang der Risskante.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit källartak med synliga kablar och en elektrisk central samt en hängande lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ah... Den där centralen ser väldigt bekant ut. Är du inte glad att du drog fram en riktig matning nu? ;)
 
Va??Den gamla matningen hade nog fungerat utmärkt:p
 
  • En öppen eldosa med äldre färgade elledningar och anslutna skruvkontakter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Sådär, nu var det klart, i alla fall nästan. Bägge dvärgbrytarna var kass som jag satte in. Förstår inte riktigt varför de har gått sönder. De har legat i en försluten låda i källaren där det är svalt och helt fritt från fukt. Trodde hager var bättre än så men det kan väl vara något fel jag har gjort med...Nu är det i alla fall beställt 2stycken 3-poliga dvärgbrytare istället så blir installationen helt korrekt. Sen tar jag de 1-ploiga dvärgbrytarna som blir över till portarna. Blev även snyggare i centralen nu med lite fler brytare.
 
  • En elcentral med öppen dörr som visar flera märkta dvärgbrytare från Hager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk säkerhetscentral med etiketterade dvärgbrytare för olika uttag och belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.