12 364 läst ·
53 svar
12k läst
53 svar
Klammer för 2 kablar, 1 hål?
Hos Elektroskandia kan man handla som privatperson, kravet är att man betalar med kort vid köptillfället. Behöver du byta plugg så är det gul skruvplugg som behövs, den g:a borrar du lätt ur med en 5,5 mm korromantborr. Borrar du ur den g:a pluggen kan du även använda gul spikplugg, även den är för 5,5 mm borr.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Jag vet inte om jag inte förklarade ej tydligt eller om jag är trögE elmont skrev:Hos Elektroskandia kan man handla som privatperson, kravet är att man betalar med kort vid köptillfället. Behöver du byta plugg så är det gul skruvplugg som behövs, den g:a borrar du lätt ur med en 5,5 mm korromantborr. Borrar du ur den g:a pluggen kan du även använda gul spikplugg, även den är för 5,5 mm borr.
Det är väl jag som inte orkar läsa varje inlägg och då missar lite in
formation
.
Ska du borra nya hål ska du använda 5,5 mm borr, till slagborrmaskinerna finns det en "dammuppsamlingskopp" som man sätter på borren för att samla upp borrkaxet. Det är den svarta runda som du ser på tex den här bilden https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001099/
Ps
Man vänder skålen uppåt, jag har sett dom som vänt "skålen" neråt och fått en effektiv dammspridare
formation
Ska du borra nya hål ska du använda 5,5 mm borr, till slagborrmaskinerna finns det en "dammuppsamlingskopp" som man sätter på borren för att samla upp borrkaxet. Det är den svarta runda som du ser på tex den här bilden https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001099/
Ps
Man vänder skålen uppåt, jag har sett dom som vänt "skålen" neråt och fått en effektiv dammspridare
Tackar, skall ta och använda den där koppen. Tror det ligger en i lådan till maskinen.E elmont skrev:Det är väl jag som inte orkar läsa varje inlägg och då missar lite in
formation.
Ska du borra nya hål ska du använda 5,5 mm borr, till slagborrmaskinerna finns det en "dammuppsamlingskopp" som man sätter på borren för att samla upp borrkaxet. Det är den svarta runda som du ser på tex den här bilden [länk]
Ps
Man vänder skålen uppåt, jag har sett dom som vänt "skålen" neråt och fått en effektiv dammspridare![]()
JR klammer finns för flera kablar i bredd.
tex.
JR 210 är för två 10mm kablar
JR 310 är för tre 10mm kablar
JR 216 är för två 16mm kablar
JR 10 är för en kabel (klammern har ett fästöra)
JR 110 är för en kabel (kammern har två fästöron)
litet axplock av vad som finns
http://www.pexymek.se/
Annars vid två kablar brukar jag ibland köra som tidigare skrivit med TKK 14-20
Kör du med TKK 14-20 eller JR 2XX serien så får du ihop kablarna tätt mot varandra.
Vid JR 2XX krävs dock två hål per klammer.
tex.
JR 210 är för två 10mm kablar
JR 310 är för tre 10mm kablar
JR 216 är för två 16mm kablar
JR 10 är för en kabel (klammern har ett fästöra)
JR 110 är för en kabel (kammern har två fästöron)
litet axplock av vad som finns
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.pexymek.se/
Annars vid två kablar brukar jag ibland köra som tidigare skrivit med TKK 14-20
Kör du med TKK 14-20 eller JR 2XX serien så får du ihop kablarna tätt mot varandra.
Vid JR 2XX krävs dock två hål per klammer.
Redigerat:
Varför ska du ha 2,5 mm2 ?
Jag läste första posten igen, och fick iden att du kanske kan byta befintlig kabel till en 5g1,5 (eller 4g1,5) och dra en uppdelad trefasgrupp istället i en enda kabel fram till uttagen.
Den kan du lätt säkra med 3x10A (eller 2x10A), troligast går även 3x13A bra, och om alla kablar sitter gynnsamt vad gäller kylning så är det mycket möjligt att du även kan ha 3x16A, men då anser jag dock att det inte är lämpligt med denna maxbelastning kontinuerligt.
Jag läste första posten igen, och fick iden att du kanske kan byta befintlig kabel till en 5g1,5 (eller 4g1,5) och dra en uppdelad trefasgrupp istället i en enda kabel fram till uttagen.
Den kan du lätt säkra med 3x10A (eller 2x10A), troligast går även 3x13A bra, och om alla kablar sitter gynnsamt vad gäller kylning så är det mycket möjligt att du även kan ha 3x16A, men då anser jag dock att det inte är lämpligt med denna maxbelastning kontinuerligt.
F FRS05 skrev:Jag skall snart montera motorvärmare till min bil och då har då sött på patrull. Hade en firma som gjorde om elen till mitt garage för ett par år sedan och sade att jag ville ha 2 uttag ovan bilplatserna för framtida motorvärmare. Det fixades men det kopplades in på samma kabel som all belysning och den kabeln är avsäkrad 10A. Borde kanske jag upptäckt eftersom jag drog all kabel men det går inte att göra något åt nu.
Så för att ordna det smidigt och lätt så tänkte jag dra en 2,5 kvadrat kabel bredvid den befintliga bort till centralen. Dock vill jag inte göra nya hål i taket för klammer. Anledningen är att jag har betong och det är ändå 12m som skall dras.
Tack för infon. Problemet är väl det att alla JR klammer för flera kablar behöver två hål och då faller idén med att bara använda befintligt hål.H HSP skrev:JR klammer finns för flera kablar i bredd.
tex.
JR 210 är för två 10mm kablar
JR 310 är för tre 10mm kablar
JR 216 är för två 16mm kablar
JR 10 är för en kabel (klammern har ett fästöra)
JR 110 är för en kabel (kammern har två fästöron)
litet axplock av vad som finns
[bild] [bild]
[länk]
Annar vid två kablar brukar jag ibland köra som tidigare skrivit med TKK 14-20
Kör du med TKK 14-20 eller JR 2XX serien så får du ihop kablarna tätt mot varandra.
Vid JR 2XX krävs dock två hål per klammer.
2,5 mm2 ska jag ha eftersom jag skall säkra med 16A. motorvärmaren drar 550W och sedan kupefläkt 1400W. Tanken är att jag träffar någon i framtiden och då skall även hon ha möjlighet att ha samma uppsättning.Mikael_L skrev:
Varför ska du ha 2,5 mm2 ?
Jag läste första posten igen, och fick iden att du kanske kan byta befintlig kabel till en 5g1,5 (eller 4g1,5) och dra en uppdelad trefasgrupp istället i en enda kabel fram till uttagen.
Den kan du lätt säkra med 3x10A (eller 2x10A), troligast går även 3x13A bra, och om alla kablar sitter gynnsamt vad gäller kylning så är det mycket möjligt att du även kan ha 3x16A, men då anser jag dock att det inte är lämpligt med denna maxbelastning kontinuerligt.
Det där med att byta kabel hade kanske varit ett alternativ men nu är redan allt inköpt.
Ja precis, då hade det blivit perfekt med uppdelad trefasgrupp på 3x10A, där de nya uttagen får 10A (2300W) vardera.F FRS05 skrev:
Men nu hade du redan köpt materialet ...
Ja, sen vill jag inte kludda för mycket med det elektrikern fixat med. Vet att det bitvis är draget med 1,5mm2 5g. Garaget är 90 kvadrat så där är mycket lampor både invändigt och utvändigt anslutet. Plus lite tidrelä och saker. Så känns säkrast att inte pilla i det och nu har jag ju också redan köpt grejerna.Mikael_L skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 512 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 512 inlägg
Menar du alltså att du har för avsikt att köra 2 bilar på en 3g2,5 säkrad 16A?
Tror du kommer över 16A med två bilar och dessutom blir det jävligt trist att maxbelasta en huvudsäkring på det viset. Kör du båda bilarnas värmare så räcker det med nästan vad som helst för att lösa ut huvudsäkringen.
Därför du borde dra 5g1,5 och splitta på 2 faser istället, vet att du köpt material men det kommer inte bli bra.
Tror du kommer över 16A med två bilar och dessutom blir det jävligt trist att maxbelasta en huvudsäkring på det viset. Kör du båda bilarnas värmare så räcker det med nästan vad som helst för att lösa ut huvudsäkringen.
Därför du borde dra 5g1,5 och splitta på 2 faser istället, vet att du köpt material men det kommer inte bli bra.
Ja, när du säger det så är det rätt logiskt att det inte komma bli så bra. Kanske skall köpa EXLQ 5G 1,5 istället. Eller rättare sagt så får den kabeln jag köpt vara till något annat projekt.S SueCia skrev:Menar du alltså att du har för avsikt att köra 2 bilar på en 3g2,5 säkrad 16A?
Tror du kommer över 16A med två bilar och dessutom blir det jävligt trist att maxbelasta en huvudsäkring på det viset. Kör du båda bilarnas värmare så räcker det med nästan vad som helst för att lösa ut huvudsäkringen.
Därför du borde dra 5g1,5 och splitta på 2 faser istället, vet att du köpt material men det kommer inte bli bra.
Frågan är om det går att dra EKK 4G 1,5 istället? Eller det är inte att rekommendera? Blir billigare om inte annat.
Klart det går, men det blir fult. Jag skulle inte välja fyrledare framför femledare (eller EKK framför EXLQ, där det syns). Prisskillnaden är så liten att man gott kan få med sig en extra ledare. Man vet aldrig när den är bra att ha.
