Hej

Jag skall snart montera motorvärmare till min bil och då har då sött på patrull. Hade en firma som gjorde om elen till mitt garage för ett par år sedan och sade att jag ville ha 2 uttag ovan bilplatserna för framtida motorvärmare. Det fixades men det kopplades in på samma kabel som all belysning och den kabeln är avsäkrad 10A. Borde kanske jag upptäckt eftersom jag drog all kabel men det går inte att göra något åt nu:).

Så för att ordna det smidigt och lätt så tänkte jag dra en 2,5 kvadrat kabel bredvid den befintliga bort till centralen. Dock vill jag inte göra nya hål i taket för klammer. Anledningen är att jag har betong och det är ändå 12m som skall dras. Ska jag börja borra och först sätta plugg som jag gjort innan kommer jag skita ner otroligt mycket på alla verktyg och inventarier jag har. Är pedant av mig så att bara ha dammsugarmunstycket bredvid fungerar inte för mig. Svårt att göra det ordentligt med eftersom jag är ensam och då skall stå med en slagborrmaskin i ena handen och en dammsugare i andra. När jag gjorde om elen senast var garaget helt naket så då gjorde det inget att borra en massa hål i betongen eftersom jag inte skitade ner något då.

Blev en lång förklaring det här men jag är ute efter att använda de befintliga hålen som jag har till att klamra upp även den nya kabeln. Finns det någon smidig lösning till det? Det skulle fungera att sätta sådan här skruvklammer och vända en 180 grader gentemot den andra ( http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Skruvklammer-25-st-2000018346/ ). Finns det andra lösningar? Problemet med den ovan är att jag idag har skruvklammer och där plasten är vit. Kommer se väldigt konstigt ut att ha en helt annan klammer på en del av installationen. Drömmen hade varit en skruvklammer med en "bygel" åt varje håll.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
S
Klamra med TKK klammer 14-20, lägg kablarna bredvid varandra och vik sedan över ”flärparna” med hammaren, blir kanonsnyggt, gjorde så med exlq 5g1,5 + exlq 3g1,5 senast o det fick plats utan problem.

Skrev fel klammersort >_<
 
Redigerat:
S SueCia skrev:
Klamra med TC klammer 14-20, lägg kablarna bredvid varandra och vik sedan över ”flärparna” med hammaren, blir kanonsnyggt, gjorde så med exlq 5g1,5 + exlq 3g1,5 senast o det fick plats utan problem.
Har du bild? För är nog trög och förstår inte riktigt:)

Edit. Antar du menar att jag bara trycker in 2 kablar i en för stor klammer:D
 
Redigerat:
L
FRS05 fick in fel sort , inte TC utan TKK , jag vet vad han menade , men se till att du får dom som inte är så tjocka i klykan , det blir tufft att knacka in snyggt , för att få in den bra behövs ett verktyg för den
Kolla olika ställen , bauhaus , k-rauta , clas , lula , det går inte att se hur tjock klykan är på bilderna
Bild kommer här hur den ser ut
 
  • TKK-kabelklämma med synlig spik och mätbar klykförstärkning mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F FRS05 skrev:
Edit. Antar du menar att jag bara trycker in 2 kablar i en för stor klammer
Precis så, det kan du även göra med det JR-klammer du länkade till. Det kan ju finnas en fördel med att använda skruv i ett gammal befintligt hål.
 
L Liteavvarje skrev:
FRS05 fick in fel sort , inte TC utan TKK , jag vet vad han menade , men se till att du får dom som inte är så tjocka i klykan , det blir tufft att knacka in snyggt , för att få in den bra behövs ett verktyg för den
Kolla olika ställen , bauhaus , k-rauta , clas , lula , det går inte att se hur tjock klykan är på bilderna
Bild kommer här hur den ser ut
Problemet som jag ser det är att jag har plugg i betongen. Tror inte det kommer hålla så bra med en spik in i pluggen. Särskilt eftersom den klammern jag har idag har rätt så grov skruv. Så hålen i betongen/putsen är rätt stora=stora plugg.
 
Tror det blir att jag köper JR-klammer och kör en klammer åt varsitt håll. Finns inga vita så blir till att köpa vit färg med och lackera dem så de smälter in mer i taket.
 
S
L Liteavvarje skrev:
FRS05 fick in fel sort , inte TC utan TKK , jag vet vad han menade , men se till att du får dom som inte är så tjocka i klykan , det blir tufft att knacka in snyggt , för att få in den bra behövs ett verktyg för den
Kolla olika ställen , bauhaus , k-rauta , clas , lula , det går inte att se hur tjock klykan är på bilderna
Bild kommer här hur den ser ut
Tack för att du redde ut det :D Ibland är hjärnan inte med.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Det finns TKK med grövre spikskruv som funkar i skruvplugg.
tex. E 1501981
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Tror det blir att jag köper JR-klammer och kör en klammer åt varsitt håll. Finns inga vita så blir till att köpa vit färg med och lackera dem så de smälter in mer i taket.
Det finns TK också, typ JR i plast.
http://elektroskandia.se/Produkt?artnr=1504016

/edit
Fast det blir nog fult om du ska vrida dem 180° med samma skruv eftersom plasten är mycket tjockare än plåten på JR. Klamman längst från taket lär komma flera mm ner från taket. Glöm det!
 
Müssli Müssli skrev:
Det finns TK också, typ JR i plast.
[länk]

/edit
Fast det blir nog fult om du ska vrida dem 180° med samma skruv eftersom plasten är mycket tjockare än plåten på JR. Klamman längst från taket lär komma flera mm ner från taket. Glöm det!
Jag tänkte mig också den lösningen en stund men insåg liksom dig att det inte skulle bli så snyggt med tanke på plastens tjocklek.
 
Mikael_L
TKK med 2,7mm rillad spik sitter som en smäck i vanliga 5,5 mm plugg.

Det kör jag jämt med.
Dra ur och byt befintliga plugg om de är sönderskruvade.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Det finns ju spikplugg, plastplugg med ett litet hål.

Protte
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Drömmen hade varit en skruvklammer med en "bygel" åt varje håll.
Menar du sådana här?

3D-utskrivet kabelklämma fäst vid vägg som håller två vita kablar, redo att målas och försänkas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina är gjorda för 3G1,5 men går säkert bra att skala upp. Kanske lite overkill att designa och skriva ut egna på en 3D-printer men jag tycker det blev snyggare och jag behövde bara ett par stycken.
Ska självklart måla skallen vit men jag tänkte försänka den lite till först.

Har inte så gott om tid nu att göra fler men känner du någon med en 3D-printer så kan jag fixa fram filerna om du vill.
 
Eller köp rörhållare för dubbla 12 mm rör. De har ett hål i mitten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.