Elbilsförsäljningen i USA 2026 kollapsar - nu nere på 5%

Elbilsförsäljningen i USA har nu kollapsat fullständigt. Andelen elbilar av nybilsförsäljningen hittills 2026 ligger på 5,1% för januari och 5,6% för februari.
Ett ras på minus 41%. Elbilsförsäljningen i USA ligger därmed på samma nivå som Bulgarien (5%)

USA är den näst största marknaden för nya bilar i världen, och en enormt viktig marknad för biltillverkarna. Hur ska biltillverkarna agera? Vad innebär detta för omställningen till elektromobilitet?

JALOPNIK.COM >>> January's EV Registrations Fell 41% As The Full Weight Of Trump's Policy Changes Hit Home

Hybrider ökar dock men frågan är om det är riktiga laddhybrider. Iaf så tror jag det är vägen fram för USA-marknaden.

Sen tror jag den totala andelen möjliga köpare minskar i USA. Då behöver man titta på den totala ekonomin för att äga en bil och då ligger hybrider bra till.

G
Själv spekulerar jag i att många som köper elbil privat planerar att äga bilen under en längre tid och många har redan skaffat sig en elbil vilket kan vara en bidragande faktor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.