Och hur snyggt blir det med två kablar som ringlar nästan parallellt med en eller två cm avstånd. Huvaligen.
 
O
Apropå 3d-skrivare så är det värt att tänka på brandriskerna. De flesta standardplaster för skrivare är inte självslocknande utan brinner alldeles förträffligt. En del avger dessutom giftiga avgaser. Så skall man skriva ut elmaterial så bör man köpa en CE-märkt självslocknande tråd. Den är lite dyrare men den finns.
 
tommib
Går det inte bara att skruva upp en helt vanlig kabelkanal? Så länge man förlägger installationskabel i den så gör det inget att den är öppningsbar med verktyg. Inuti kanalen kan man sätta klammer på kablarna för dragavlastningen genom samma hål (typ JR).
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Eller köp rörhållare för dubbla 12 mm rör. De har ett hål i mitten
Blir för dyrt med en sådan lösning. Det är 49 stycken klammer så med biltemas rörklämma så blir det 855:- för den lösningen. Lite för dyrt för min smak:)
 
tommib tommib skrev:
Går det inte bara att skruva upp en helt vanlig kabelkanal? Så länge man förlägger installationskabel i den så gör det inget att den är öppningsbar med verktyg. Inuti kanalen kan man sätta klammer på kablarna för dragavlastningen genom samma hål (typ JR).
Skulle vara en lösning men tror det skulle se rätt konstigt ut med en kabelkanal och sedan är all annan kabel i garaget synlig.

Just nu lutar det åt antingen JR klammer eller att jag trots allt tar fram slagborrmaskinen. Allt beror nog på vilket humör jag är imorgon när jag tänkte köpa in kabel och tillbehör. Skulle jag dra med JR klammer så är det nog ändå ingen förutom jag som kommer se det och störa mig lite på det.
 
tommib
Vad du behöver är väl en sån här :)
 
Varför inte TKK med dubbla kablar i samma klammer som har föreslagits för länge sedan, billigt, snyggt och lätt.
 
tommib tommib skrev:
Vad du behöver är väl en sån här :)
Haha.....ja, då blir kabeldragningen DYR! Men väl värt att tänka på.
 
E elmont skrev:
Varför inte TKK med dubbla kablar i samma klammer som har föreslagits för länge sedan, billigt, snyggt och lätt.
Har för stora hål, det sitter plugg i som tar 4,5-6mm skruv. De TKK jag har hittat har en mycket klenare dimension och kommer då inte passa/glida ur. Om jag nu inte har missat något.
 
Kolla på det Enr som jag har hänvisat till tidigare, dom TKK klammer har en grövre rillad "skruv" som är avsedd för just den skruvplugg som du har.
 
Har dock bestämt mig för att borra nya hål. Kommer nog se bäst ut i det långa loppet. Blir till att jag drar kabel rakt ut från centralen och sedan vidare ut till de bägge uttaget. Ena uttaget ser man på bilden och det är där portmotorn är inkopplad. Där är inte SÅ mycket under där jag ska borra och jag ska försöka göra någon lösning där jag tejpar på dammsugaren på slagborrmaskinen. Kommer dock komma lite damm oavsett och det är jag väl ingen vän av. Men efter detta så jag inte borra mer i garaget är det tänkt.

EXLQ Plus 3G2,5 kabel, kopplingsdosa, plugg och lite mer skruvklammer är inhandlat.
 
  • Garagetak med installerad portmotor och synliga kablar som löper längs taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E elmont skrev:
Kolla på det Enr som jag har hänvisat till tidigare, dom TKK klammer har en grövre rillad "skruv" som är avsedd för just den skruvplugg som du har.
Hmm.....ska kolla upp det direkt:)
 
Hur tänkte du använda garaget om det inte får bli dammigt?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kolla på det Enr som jag har hänvisat till tidigare, dom TKK klammer har en grövre rillad "skruv" som är avsedd för just den skruvplugg som du har.
Spanat in den lite mer nu. Trodde den inte fungerade eftersom spiken bara är 2,7mm bred. Problemet som jag ser det är att jag bara hittar dem på elektroskandia, ahsell och storel. Där man som privatperson inte kan handla.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur tänkte du använda garaget om det inte får bli dammigt?
Just det där fina dammet som kommer från betong sätter sig överallt. Plus att stå och borra i taket är inte så trevligt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.