19 641 läst ·
94 svar
20k läst
94 svar
Kinesisk universal adapter brände nästan huset
Du borde kanske lära dig att inte märka ord.D Daniel 109 skrev:
Ibland har du ett närmast autistisk beteende i din logiganalys av meningar och texter.
Som alltså logiskt blir korrekt, men bara skapar onödiga sidodiskussioner i trådar.
Men allt gott, jag uppskattar din närvaro på forumet som helhet, kan som sagt irritera mig på just denna lilla sak.
Jag är säker på att jag också irriterar folk med något, man ser det ofta inte själv.
Det är ingen elektronik i en reseadapter.
Självklart är det så! men jag tror tyvärr att det är en del som köper direkt från Kina för det egna märket utan att testa det ordentligt. Det kan man se på t.ex. elsäkerhetsverkets sidor, där det är jätte, jättemånga produkter såsom laddare som varnas eller återkallas... Man blir lite osäker på vad man ska köpa egentligen.P pemu skrev:Absolut gäller min försiktighet även där!
Självklartär ju mycket av det vi köper i Sverige tillverkat i Kina. Men det är skillnad på leverantör och leverantör. Det som importeras av svenska kedjor som Biltema eller Kjell är kontrollerat I alla led på ett helt annat sätt än det som säljs på Wish. Även till synes identiska saker kan levereras med olika komponenter beroende på marknad och kund tillexempel. Sen har vi ju alla kopior...
Ofta finns någon större grossist i Europa som importör av ett utbud av varor och de ställer krav mot producenten. Det är ju heller ingen slump att du hittar ungefär samma utbud av saker som säljs över hela Europa men kan hitta helt andra produkter i Asien. Därför ska man i mitt tycke även vara skeptisk till Ebay-prylar som säljs från europa, men kan ha parallemimporterats och som säljs utan kontroll och ansvar.
Så, vet jag att det finns en kontroll bakom så är jag tryggare när jag köper saker som ska in i uttaget.
Nästan allt är från Kina nuförtiden. Köper man av ett välkänt företag i Sverige så har de rimlig koll på att det som de löper in är säkert. Juridiskt så har ju importören ansvar att produkten är säker, därför bör man inte importera elprylar själv.Scouten skrev:
Ofarligt?O Olle61 skrev:
Från huawei hemsida:
5V/2A: Normal laddning
9V/2A: Huawei snabbladdning
5V/4,5A eller 4,5V/5A: Huawei SuperCharge
10V/4A eller 5V/8A: Huawei 40 W SuperCharge
Blir inte så klena effekter i sammanhanget.
Fel på en sladd kan få konsekvenser för både sladd, laddare eller telefon.
Klenspänning, ja. Men även starkström enligt definition har jag för mig.
Vad är rätt konstruerad i sammanhanget? Inbyggd anpassad säkring skulle jag tro. Men det har få mobilladdare vad jag vet.
På det hela taget blir det mest småkrångel när en sladd felar. Men det är långt ifrån ofarlig.
Redigerat:
Japp, rapporteras om fel som elsäkerhetsverket hittar i saker lite då och då. Och detta fastän de redan finns på svenska marknaden. Det bevisar ju bara att det är en dåligt reglerad tillverkning och att kontroller i bland brister. Så jag tänker att det är extra viktigt att göra vad man kan för att handla så säkert som möjligt.I ichigo skrev:Självklart är det så! men jag tror tyvärr att det är en del som köper direkt från Kina för det egna märket utan att testa det ordentligt. Det kan man se på t.ex. elsäkerhetsverkets sidor, där det är jätte, jättemånga produkter såsom laddare som varnas eller återkallas... Man blir lite osäker på vad man ska köpa egentligen.
Det finns väl ingen entydig definition av starkström. Men 200W brukar vara en gräns som nämnd. Därmed inte sagt att det inte kan vara farligt under den gränsen.P pemu skrev:Ofarligt?
Från huawei hemsida:
Vad är rätt konstruerad i sammanhanget? Inbyggd anpassad säkring skulle jag tro. Men det har få mobilladdare vad jag vet.
På det hela taget blir det mest småkrångel när en sladd felar. Men det är långt ifrån ofarlig.
P pemu skrev:Ofarligt?
Från huawei hemsida:
Håller med fullständigt. Många tror att "Ja men det är bara 5V eller 12V, de händer inget" fast det kan de ju göra.
Har prövat att använda en usb kabel som hade gjort sitt i en usb port på en dator, det gnistrade allt lite och smälte plasten.
Nä, det är inte definierat i siffror. Det är ju när det kan bli farligt som det definieras som starkström.D Daniel 109 skrev:
Från Wikipedia.:
Starkström är, enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser, sådan ström, spänning eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom. I sammanhanget avser ström alltid elektrisk ström, som mäts i ampere. Begreppet starkström syftar inte på något särskilt antal ampere; en orsak till detta är att redan en mycket liten ström kan orsaka skada.