Huddingebo Huddingebo skrev:
Själv lämnar jag ALDRIG adaptrar liknande den i den här tråden i vägguttaget om jag inte är hemma och närvarande.
ALDRIG någonsin. Många hus har brunnit ner pga "väggvårtor" som har fattat eld.
Precis det du skriver har jag hört av flera vänner. Stämmer verkligen detta? Någon som har fakta?
Blir lite orolig med tanke på att våra ”laddare” och allt vad det är alltid sitter kvar.

D Daniel 109 skrev:
Det är en adapter, inte en laddare. Dvs en helt passiv pryl.
Helt passiv är den ju inte. Det sitter ju en trafo i den, kan bli överslag mellan lindningarna i den....

I en adapter finns det inget sådant. Men det är kanske också fel, jag tolkade det i alla fall som att det var en adapter.

Tror inte jag förstår vad det är för något, trafo?, grenuttag?

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
I en adapter finns det inget sådant. Men det är kanske också fel, jag tolkade det i alla fall som att det var en adapter.
Jo, det är 230v i vägguttaget och ca 5v i USB-uttaget, det är därför den drar ström när den sitter i även om man inte laddar nån telefon. Däremot brukar laddkretsen sitta i telefonen

Var kom USB uttaget in i bilden?

Fast lite bakgrundsinformation om produkten hade ju varit intressant. Vad är det för typ av adapter och vad sitter inpluggat i den? Även en svensktillverkad grej kanske hade kroknat om man har nåt inpluggad som drar mycket effekt konstant.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
Ordet "Adapter" används ju lite slarvigt till mans om saker som omvandlar något. En telefonladdare anpassar spänningen i väggen till nåt som passar telefonen. Man kan inte ställa så stora krav på folk, de är ju bara människor...

Själv har jag en regel att inte köpa nåt som ska in i vägguttag från Kina. Just för att de inte är testade eller granskade på något vis.
Finns flertal exempel på apparater med alldeles för korta avstånd mellan t.ex. fasens lödpunkt på kretskort och plåtchassie. Eller undermåliga komponenter.

Inte heller tillåts någon ladda på natten eller lämna laddare i uttag. Lösa Lipo-batterier ska förvaras och laddas i avsed påse mm.

• Gilla
Emanuel Björnler och 1 till
  • Laddar…
En vanlig förgreningssladd eldade upp mitt förråd, man skall inte ignorera de risker som finns.

• Ledsen
Maria T
  • Laddar…
P pemu skrev:
Ordet "Adapter" används ju lite slarvigt till mans om saker som omvandlar något. En telefonladdare anpassar spänningen i väggen till nåt som passar telefonen. Man kan inte ställa så stora krav på folk, de är ju bara människor...

Själv har jag en regel att inte köpa nåt som ska in i vägguttag från Kina. Just för att de inte är testade eller granskade på något vis.
Finns flertal exempel på apparater med alldeles för korta avstånd mellan t.ex. fasens lödpunkt på kretskort och plåtchassie. Eller undermåliga komponenter.

Inte heller tillåts någon ladda på natten eller lämna laddare i uttag. Lösa Lipo-batterier ska förvaras och laddas i avsed påse mm.
Många svenska butiker säljer samma prylar som från Wish/Aliexpress, men förpackade i snygga förpackningar och 10x priset. Gäller din försiktighet även där?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Själv har jag de flesta av mina "mobilladdare" alltid i samt laddar på natten när jag sover (eller ibland är vaken).
Så har jag gjort åtminståne de senaste 20 åren utan problem.
Använder alltid original märkesladdare.

P
I ichigo skrev:
Många svenska butiker säljer samma prylar som från Wish/Aliexpress, men förpackade i snygga förpackningar och 10x priset. Gäller din försiktighet även där?
Absolut gäller min försiktighet även där!

Självklartär ju mycket av det vi köper i Sverige tillverkat i Kina. Men det är skillnad på leverantör och leverantör. Det som importeras av svenska kedjor som Biltema eller Kjell är kontrollerat I alla led på ett helt annat sätt än det som säljs på Wish. Även till synes identiska saker kan levereras med olika komponenter beroende på marknad och kund tillexempel. Sen har vi ju alla kopior...

Ofta finns någon större grossist i Europa som importör av ett utbud av varor och de ställer krav mot producenten. Det är ju heller ingen slump att du hittar ungefär samma utbud av saker som säljs över hela Europa men kan hitta helt andra produkter i Asien. Därför ska man i mitt tycke även vara skeptisk till Ebay-prylar som säljs från europa, men kan ha parallemimporterats och som säljs utan kontroll och ansvar.

Så, vet jag att det finns en kontroll bakom så är jag tryggare när jag köper saker som ska in i uttaget.

Redigerat:
  • Gilla
petersv och 2 till
  • Laddar…
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Själv har jag de flesta av mina "mobilladdare" alltid i samt laddar på natten när jag sover (eller ibland är vaken).
Så har jag gjort åtminståne de senaste 20 åren utan problem.
Använder alltid original märkesladdare.
Har man en original märkesladdare så är den säkert trygg som produkt att använda till sitt tänka ändamål. Men tar man fel laddare till fel produkt så har man frångått det tänkta ändamålet. Och det är ju fullt möjligt när många produkter har samma typ av kontakter men olika egenskaper.
Största boven är nog ändå laddsladden. Får ta mycket påkänningar och kan med tiden bli glappa eller kortsluta. Märker jag minsta problem med en sladd så åker den på tippen.

Redigerat:
V vintersolen skrev:
Jag köpte den av Löfven och han försäkrade att det är det bästa kvalite.
Var produkten CE märkt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.