19 641 läst ·
94 svar
20k läst
94 svar
Kinesisk universal adapter brände nästan huset
Hej @vintersolen
Hur har det gått för dig? Jag hoppas att du har försökt plocka isär din universal adapter. Vad hittade du inne i adaptern? Länka gärna till produkten så andra kan hålla sig ifrån den.
Hur har det gått för dig? Jag hoppas att du har försökt plocka isär din universal adapter. Vad hittade du inne i adaptern? Länka gärna till produkten så andra kan hålla sig ifrån den.
Så efter att huset nästan brunnit ner på grund av att du köpt skit, så handlar du på Amazon och hoppas på bättre tur? Skillnaden på modig och dumdristig är hårfin sägs det och här vågar jag inte säga var du befinner dig. Hade jag haft din upplevelse, så hade jag handlat på ställen där man åtminstone kan utkräva ansvar.
Men vi kanske kan se fram emot en ny tråd i ämnetScouten skrev:Så efter att huset nästan brunnit ner på grund av att du köpt skit, så handlar du på Amazon och hoppas på bättre tur? Skillnaden på modig och dumdristig är hårfin sägs det och här vågar jag inte säga var du befinner dig. Hade jag haft din upplevelse, så hade jag handlat på ställen där man åtminstone kan utkräva ansvar.
Hoppas bara att rubriken inte lyder:
Kinesisk adapter brände ner huset
bättre att inte att svara till idioter...tog bort min svar...Scouten skrev:Så efter att huset nästan brunnit ner på grund av att du köpt skit, så handlar du på Amazon och hoppas på bättre tur? Skillnaden på modig och dumdristig är hårfin sägs det och här vågar jag inte säga var du befinner dig. Hade jag haft din upplevelse, så hade jag handlat på ställen där man åtminstone kan utkräva ansvar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 848 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 848 inlägg
Här ser vi typexempel på varför det bör vara tillåtet med svar med citat direkt efter inlägget man svarar på. Nu raderade en lättstött trådskapare sitt inlägg och svaret blir obegripligt. Hade du citerat, hade svaret funnits kvar och vi andra hade förstått sammanhanget. (inte alls ditt fel alltså, därför pingar jag admin)Scouten skrev:Så efter att huset nästan brunnit ner på grund av att du köpt skit, så handlar du på Amazon och hoppas på bättre tur? Skillnaden på modig och dumdristig är hårfin sägs det och här vågar jag inte säga var du befinner dig. Hade jag haft din upplevelse, så hade jag handlat på ställen där man åtminstone kan utkräva ansvar.
@Per Eskilsson
Den regeln har jag ärligt talat skitit i för den är helt enkelt fel. Inte bara kan det bli som det blev nu, det kan också vara så att man faktiskt lägger en del tid på att skriva ett svar och under tiden hinner andra svara. Utan citeringen så kan det bli allt mellan otydligt till omöjligt att avgöra vad man svarade på.MultiMan skrev:
Här ser vi typexempel på varför det bör vara tillåtet med svar med citat direkt efter inlägget man svarar på. Nu raderade en lättstött trådskapare sitt inlägg och svaret blir obegripligt. Hade du citerat, hade svaret funnits kvar och vi andra hade förstått sammanhanget. (inte alls ditt fel alltså, därför pingar jag admin)
@Per Eskilsson
Edit: insåg att jag gjorde om regelbrottet även i detta inlägg
För att göra det mer begripligt, så har TS alltså beställt en ny från amazon den här gången och hoppas att den fungerar bättre. Jag hoppas att han har rätt, men håller inte amazon som källan till maximal kvalitet, även om de säljer både högt och lågt.MultiMan skrev:
Här ser vi typexempel på varför det bör vara tillåtet med svar med citat direkt efter inlägget man svarar på. Nu raderade en lättstött trådskapare sitt inlägg och svaret blir obegripligt. Hade du citerat, hade svaret funnits kvar och vi andra hade förstått sammanhanget. (inte alls ditt fel alltså, därför pingar jag admin)
@Per Eskilsson
Jag beklagar att min lätt raljerande ton fick TS att radera sitt inlägg.
Det var mycket riktigt en reseadapter det handlade om.
Jag har givetvis läst dessa och de har inte fel i sak.Bo.Siltberg skrev:
Ja.
Utan den hade vi inte haft några huvudsäkringar som skyddar mot kortslutning i apparater, inte haft brandtröga material i uttag och plugg, Ingen brandvarnare heller för den delen.etc.
Det har skett *mycket* arbete för att TS händelseförlopp inte skulle utvecklas värre.
Va i h... VAR HAR JAG KALLAT FORUMMEDLEMMAR FÖR IDIOTER?!?
Ytterst fult påhopp som jag anser vara ett väldigt fult sätt att argumentera.
För det första så har jag inte kommenterat TS inlägg, då jag anser att det mesta varit utrett och avklarat i tråden. Däremot kommenterade jag i detta fall @Daniel 109 's inlägg.
Jag har *inte* klankat ned på TS ordval.
Regeln hittar vi ESV föreskrift ELSAK-FS 2017:2D Daniel 109 skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-2017-2.pdf
3kap 1§ pt 4
1 § Följande elinstallationsarbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen under förutsättning att elinstallationsarbetet inte utförs i potentiellt explosiva miljöer.
1 ...
*
*
4 Att utföra, ändra eller reparera en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 volt med effekt om högst 200 voltampere och ström begränsad av säkring på högst 10 ampere eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
Så som synes är det att kraven på behörighet (numera auktorisation med regler runt detta) som försvinner. Inte definitionen på anläggningen.
Vad är då klassat som icke starkström?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du behöver bara ta åt dig av de delar som du är skyldig till. Jag ber om ursäkt om du tolkade att detta stycke var riktat till dig.Dowser4711 skrev:
Jo det är sant att säkringar och bilbälte minskar risken för skada, men visst finns det ändå en signifikant grad av tur kvar efter det som är värd att nämna? Skydden ger ingen garanti.Dowser4711 skrev: