18 604 läst ·
146 svar
19k läst
146 svar
Kaxigt hus i skärgården – trots överklaganden och betongbilar på färjan
Otroligt vad många bonniga och inskränkta åsikter i denna tråd av folk som vet noll om arktiektur och som blir chockade av vad dom byggs jätteofta nu för tiden. Men det är skönt att se att många inte ens förstår sig på duktiga arkitekter, då vet man att en hobbyarkitekt som mig inte behöver bry sig om kritiken lika mycket. 😀
När arkitekten frångår dom 2 viktigaste aspekterna i ett bostadshus, så måste man börja fråga sig vem dom "bygger för" ?HOBBY ARCHITECT skrev:
Otroligt vad många bonniga och inskränkta åsikter i denna tråd av folk som vet noll om arktiektur och som blir chockade av vad dom byggs jätteofta nu för tiden. Men det är skönt att se att många inte ens förstår sig på duktiga arkitekter, då vet man att en hobbyarkitekt som mig inte behöver bry sig om kritiken lika mycket. 😀
Funktion & hållbarhet !
Olika nivåer, trångt, förvaring som måste nås med stege?
Man bör nog ha med att man kan drabbas av funktionhinder, krämpor eller bara att "bli gammal.
Energiförbrukning, underhåll, åtkomst.
Man upplever inte en trivsam boendemiljö, UTAN en "bra funktion" som är grundläggande.
& att i ett så pass utsatt läge, välja indraget tak-liv OCK brädtak...det kommer dom få "äta upp"
Ett hus för en "ball bild i en katalog", men inte ett hus att faktiskt bygga & bo i
På gränsen till tvärfult & förstår grannarnas "motarbetande....Å skitdyrt!
Tycker du det? Jag ser inlägg om den lokala sociala sammanhållningens svårigheter, om tvivelaktiga tekniska lösningar etc. Är det bonnigt?HOBBY ARCHITECT skrev:
Min fundering i detta fall handlar mera om att komma med grandiosa drag till plats med stark jantelag. Och, om att inte ha koll på ett lokalt platsvarumärke och göra ingrepp som skadar detta. Är detta något som den här familjen uppfyllt? Både ja och nej tänker jag.
platsvarumärke ?T Thomas Antser skrev:Tycker du det? Jag ser inlägg om den lokala sociala sammanhållningens svårigheter, om tvivelaktiga tekniska lösningar etc. Är det bonnigt?
Min fundering i detta fall handlar mera om att komma med grandiosa drag till plats med stark jantelag. Och, om att inte ha koll på ett lokalt platsvarumärke och göra ingrepp som skadar detta. Är detta något som den här familjen uppfyllt? Både ja och nej tänker jag.
den svenska avunsjukan lysser stark i digJ jawen skrev:När arkitekten frångår dom 2 viktigaste aspekterna i ett bostadshus, så måste man börja fråga sig vem dom "bygger för" ?
Funktion & hållbarhet !
Man bör nog ha med att man kan drabbas av funktionhinder, krämpor eller bara att "bli gammal.
Man upplever inte en trivsam boendemiljö, UTAN en "bra funktion" som är grundläggande.
& att i ett så pass utsatt läge, välja indraget tak-liv OCK brädtak...det kommer dom få "äta upp"
Ett hus för en "ball bild i en katalog", men inte ett hus att faktiskt bygga & bo i
Varför tror du ens det ?M maria01 skrev:
Jag bor i ett rätt nybyggt helt fantastiskt hus själv, stenhus på 260 kvm med 6 meter i takhöjd & 2 stora takfönster.Biograf på 50 kvm i källaren & husets ca 300 ton lagrar mycket energi.
Ädelputs & dubbelfalsat alu-zink tak, heeelt underhållsfritt.
U-värde 0,156 klimatskal & 7000 kWh förbrukning
Stor gamaldax grönskande tomt.
Näää, det där snacket är bara någon "förvars-mekanism" hos er som inte verkar förstå att människor kan tycka nytt & dyrt på riktigt är skitfult.
Det var naturligtvis inte det jag syftade på, utan snacket om utseendet.J jawen skrev:När arkitekten frångår dom 2 viktigaste aspekterna i ett bostadshus, så måste man börja fråga sig vem dom "bygger för" ?
Funktion & hållbarhet !
skilland på uppsala och en ö i skärgårdenJ jawen skrev:Varför tror du ens det ?
Jag bor i ett rätt nybyggt helt fantastiskt hus själv, stenhus på 260 kvm med 6 meter i takhöjd & 2 stora takfönster.Biograf på 50 kvm i källaren & husets ca 300 ton lagrar mycket energi.
Ädelputs & dubbelfalsat alu-zink tak, heeelt underhållsfritt.
U-värde 0,156 klimatskal & 7000 kWh förbrukning
Stor gamaldax grönskande tomt.
Näää, det där snacket är bara någon "förvars-mekanism" hos er som inte verkar förstå att människor kan tycka nytt & dyrt på riktigt är skitfult.
Så nu är det läget jag är avundsjuk på menar du 🙄M maria01 skrev:
Har du "bytt fot" eller "vänt kappan"?
Trist att man inte får kritisera byggnader & arkitektens insats, för då är man tydligen "bara avundsjuk" enligt dig.
Ock nej, jag bor faktiskt närmare vattenlinjen än huset i fråga & har en betydligt större "mer privat" lummig tomt, med närhet till "stora städer", bad, natur & tåg & buss.
haha vattenlinjen du har inget havJ jawen skrev:Så nu är det läget jag är avundsjuk på menar du 🙄
Har du "bytt fot" eller "vänt kappan"?
Trist att man inte får kritisera byggnader & arkitektens insats, för då är man tydligen "bara avundsjuk" enligt dig.
Ock nej, jag bor faktiskt närmare vattenlinjen än huset i fråga & har en betydligt större "mer privat" lummig tomt, med närhet till "stora städer", bad, natur & tåg & buss.
Yes jag svarar på mitt eget inlägg. Jag undrar nämligen vad det var jag skrev som förtjänade en arg emoji från m@s..?A Armstrong skrev:Instämmer helt. Arkitekten borde istället ha varit den som påpekat bristerna med huset för en barnfamilj med 3 småbarn. Synnerligen märkligt.
Personligen har jag fler negativa tankar om huset:
- Barnen får inte varsitt sovrum? Dumt.
- Har aldrig förstått mig på ”monopolhus” med noll takutsprång och inbyggda hängrännor och stuprör. Dessutom stack väl designen ut onödigt mycket på lilla genuina Brännö..?
- Trätak? Hur praktiskt och hållbart är det?
- Varför gles träpanel på nedre delen av huset, hur skyddande är det?
- Var det bara ett badrum? Isåfall dumt till ett hushåll med 5 pers.
- Skärmtaket var alldeles för litet för det tilltänkta syftet.
- Kändes väldigt dyrt i slutändan. Hoppas de vill bo kvar där länge.
Fanns flera fina element (ej radiatorer) också men de överskuggades av ovannämnda…
Jag försökte hålla mig till sakfrågor på ett konkret sätt och inte raljera om subjektivt tycke och smak.
När det diskuteras design och arkitektur så måste man ju kunna delge sin personliga smak men tricket är väl att göra det på ett hyfsat smakfullt sätt.
hahaha....Mm....eller ?M maria01 skrev:
Skulle du försöka "locka dit" nån som vuxit upp kring Stockholms skärgård, så skulle det "falla platt"
& det aktuella (ej funktionella) huset ligger typ mitt på ön Bränna, så inte direkt "vacker vy" från altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder