18 605 läst ·
146 svar
19k läst
146 svar
Kaxigt hus i skärgården – trots överklaganden och betongbilar på färjan
Påminner om när jag besökte Björkö på en dagsutflykt, vi ramlade in på en loppis...T Thomas_Blekinge skrev:Husägarna kommer att bli utfrysta på ön på grund av detta fula monster. Tänk om, gör rätt! Det finns modernare hus är kataloghus. Men för praktikalitetens skull: använd riktigt takmaterial, riktig takavvattning och takutsprång.
En till sak till husägarna: den dagen ni vill flytta pga barnrikedom eller annat får ni aldrig detta monster sålt till inköpspris.
Jämte mig står en tjej i 30-årsåldern med ett barn i förskoleålder och kikar på ett bord med krimskrams. Damen bakom bordet börjar småprata och frågar om de är ute på dagstur för bad? Nej svarar tjejen, men det kanske blir ett bad innan vi åker hem. Jaha, säger damen och man hör hur nyfiken hon låter, hälsat på någon? Nej, svarar tjejen, vi har faktiskt varit på visning av villan längre upp på vägen. Man märker hur damen genast får ett annat tonfall, och kommenterar lite dröjande, jasså, på så sätt... Vi har faktiskt aldrig varit här på ön innan svarar tjejen. Jaha, säger damen bestämt, man brukar ju faktiskt ha släkt eller någon koppling när man flyttar hit!
I Göteborgs skärgård är man icke välkommen om man inte är 5e generationen. Glöm inte att gå i kyrkan också, KD är största parti med 25% av rösterna.
Utbölingar kallas för tjåttingar. Syftande på den tjugoåttonde december.Kvackatore skrev:
Frikyrkan är det som gäller.
Japp. KD är Da shit.
Heter man Utbult blir man insläppt utan asylprövning.
Hade en romans med en tjej från en av de mindre öarna. Snacka om klanmentalitet. Frikyrkopastorn var öns diktator.
Dessa öar låter som perfekta kandidater att pröva S och Hyresgästföreningens blandningsexperiment. Riv några villor och smäll upp förskönande flerbostadshus med hyresrätter istället!Kvackatore skrev:
Påminner om när jag besökte Björkö på en dagsutflykt, vi ramlade in på en loppis...
Jämte mig står en tjej i 30-årsåldern med ett barn i förskoleålder och kikar på ett bord med krimskrams. Damen bakom bordet börjar småprata och frågar om de är ute på dagstur för bad? Nej svarar tjejen, men det kanske blir ett bad innan vi åker hem. Jaha, säger damen och man hör hur nyfiken hon låter, hälsat på någon? Nej, svarar tjejen, vi har faktiskt varit på visning av villan längre upp på vägen. Man märker hur damen genast får ett annat tonfall, och kommenterar lite dröjande, jasså, på så sätt... Vi har faktiskt aldrig varit här på ön innan svarar tjejen. Jaha, säger damen bestämt, man brukar ju faktiskt ha släkt eller någon koppling när man flyttar hit!
I Göteborgs skärgård är man icke välkommen om man inte är 5e generationen. Glöm inte att gå i kyrkan också, KD är största parti med 25% av rösterna.
Undrar detsamma. Taket verkar vara täckt med spontad träpanel som har målats (laserats) med någon färg (vanlig plastakrylat?). Hur ser detta ut efter fem år? Panelens ändar kommer ju suga upp allt vatten som droppar från taket så rötan borde komma fort. Och sponten håller vatten kapillärt.Profossen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Över sju år att lyckas bygga ett för litet hus på en för liten tomt till ett för högt pris och blivit kvarterets svarta får innan man ens börjat bygga kräver viss talang det också.
Skulle jag beskriva det så skulle jag säga:
Tänk er den fetaste husvagnen från Adria, den med stora konstiga fönstren och sen kapa bort underredet och sätt en tälthall uppepå.
Stackars grannar...
Tänk er den fetaste husvagnen från Adria, den med stora konstiga fönstren och sen kapa bort underredet och sätt en tälthall uppepå.
Stackars grannar...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag funderade också på hur (om) utomhuskonstruktionen fungear. Då även med tanke på att huset är i en extrem miljö där det kan blåsa saltdimma i 30 ms/s för att sedan klarna upp och bli stekande sol. Kust-öarna är en mycket påfrestande plats att bygga på.Profossen skrev:
Redigerat:
lägg gärna upp en bild på ditt eget husP Pligg85 skrev:Över sju år att lyckas bygga ett för litet hus på en för liten tomt till ett för högt pris och blivit kvarterets svarta får innan man ens börjat bygga kräver viss talang det också.
Stackars grannar...
[bild]
[bild]
Som många andra påpekat, arkitekten gjorde ett dåligt jobb. Här ett citat från en framstående brittisk arkitekt:Redaktionen skrev:
Olivias och Damiens husbygge tar hela sju år på grund av bygglov, grannar och oro i omvärlden. Under den tiden har familjen växt och planlösningen blivit utdaterad. Veckans avsnitt av Grand Designs bjuder på dramatik i Göteborgs skärgård.
Du kan läsa artikeln här: Kaxigt hus i skärgården – trots överklaganden och betongbilar på färjan
"Our job is to give the client, on time and on cost, not what he wants, but what he never dreamed he wanted; and when he gets it, he recognises it as something he wanted all the time." - Sir Denys Lasdun, brittisk arkitekt, 1972
min översättning: "Vi ska leverera, inte vad kunden vill ha, utan vad kunden inte ens har kunnat drömma om att han ville ha; och när han får se det kommer han omedelbart att inse att det är vad han velat ha hela tiden."
Jag var också i tankarna kring detta. Hur fick de startbesked med den planlösningen? Jag fick det till att alla hemmets funktioner var på olika våningsplan. De tycks ju vara skrivna på Brännö så det borde ju vara permanentboende.M MagHam skrev:
Entré, badrum med tvättmöjlighet, kök och utrymme för att placera en säng vid behov såg ut att finnas på entréplanet. Dvs verkar helt i enlighet med gällande regelverk. Enda frågetecknet är det nedsänkta vardagsrummet men finns nog plats att placera en tillfällig ramp inför slutbesked om kommunen är noggranna med tillgängligheten.T TASA skrev: