18 605 läst ·
146 svar
19k läst
146 svar
Kaxigt hus i skärgården – trots överklaganden och betongbilar på färjan
Går väl att gilla när man bedömer arkitektur på grundval av hur "nytänkande" och "utmanande" det är snarare än trivsel och mänsklighet.G Genoveva skrev:
Absolut, och det visade ju arkitekten prov på när han exempelvis ifrågasatte trappräcke. Något som man sett i många lådhus, avsaknad av trappräcke och som jag tycker är märkligt att det släpps igenom. Vi är väldigt styrda av byggnormer och tillgänglighetsanpassning, men säkerhetstänk verkar komma i andra hand. Varför jag tar upp det är att min bästa väns mamma ramlade ner för en trappa och dog av sviterna och en annan bekant vårdas nu efter ett trappfall med flera hjärnblödningar som följd. Så åter igen funktion före form bör väl alla arkitekter utbildas i. Sen kan de blomma ut, eller snarare, skala av bäst de vill.G Gullliver skrev:
Men jag kommer aldrig att förstå hur man vill bo i en monokromatisk låda. Jag tycker det är lika hemtrevligt som ett lab.
Nu har jag inte sett programmet, men du tycker alltså att arkitekten var osedvanligt icke lyhörd eftersom denne gjorde som kunden ville och inte förklarade för dem att de tänkte fel? 🤔krillek skrev:
Ett tips är att du kollar på programmet…A arkTecko skrev:
Även om arkitekten inte figurerade särskilt mycket i programmet så var mitt intryck också att han inte var särskilt lyhörd eller hade förmåga att sätta sig in i kundens uppdaterade förutsättningar.
Enligt mig ska en bra arkitekt eller designer kunna förekomma och informera och inspirera mindre vetande uppdragsgivare. Vad kunden i slutänden väljer är dock kundens val.
Som du säger så har du inte sett programmet. De önskade och diskuterade med arkitekten men han mötte dem inte i deras önskan utan förklarade att isf blev det inte minimalistiskt. Alltså, drev igenom sin önskan och vision och inte kundens.A arkTecko skrev:
Instämmer!A Armstrong skrev:Ett tips är att du kollar på programmet…
Även om arkitekten inte figurerade särskilt mycket i programmet så var mitt intryck också att han inte var särskilt lyhörd eller hade förmåga att sätta sig in i kundens uppdaterade förutsättningar.
Enligt mig ska en bra arkitekt eller designer kunna förekomma och informera och inspirera mindre vetande uppdragsgivare. Vad kunden i slutänden väljer är dock kundens val.
inte lika mycket av det på platser nära havetTokslut skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Husägarna kommer att bli utfrysta på ön på grund av detta fula monster. Tänk om, gör rätt! Det finns modernare hus är kataloghus. Men för praktikalitetens skull: använd riktigt takmaterial, riktig takavvattning och takutsprång.
En till sak till husägarna: den dagen ni vill flytta pga barnrikedom eller annat får ni aldrig detta monster sålt till inköpspris.
En till sak till husägarna: den dagen ni vill flytta pga barnrikedom eller annat får ni aldrig detta monster sålt till inköpspris.
Allt var bättre förr. Ju tidigare desto bättre är en fras som gör flitigt i ert hem.T Thomas_Blekinge skrev:Husägarna kommer att bli utfrysta på ön på grund av detta fula monster. Tänk om, gör rätt! Det finns modernare hus är kataloghus. Men för praktikalitetens skull: använd riktigt takmaterial, riktig takavvattning och takutsprång.