G Genoveva skrev:
Håller med om din beskrivning av fönstren, och allt annat! Men ägarna gillade det. Själv vill jag ha fönster placerade så jag kan titta ut, rakt ut, inte upp. Det var väldigt få fönster och konstigt placerade.
Går väl att gilla när man bedömer arkitektur på grundval av hur "nytänkande" och "utmanande" det är snarare än trivsel och mänsklighet.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
G Gullliver skrev:
Går väl att gilla när man bedömer arkitektur på grundval av hur "nytänkande" och "utmanande" det är snarare än trivsel och mänsklighet.
Absolut, och det visade ju arkitekten prov på när han exempelvis ifrågasatte trappräcke. Något som man sett i många lådhus, avsaknad av trappräcke och som jag tycker är märkligt att det släpps igenom. Vi är väldigt styrda av byggnormer och tillgänglighetsanpassning, men säkerhetstänk verkar komma i andra hand. Varför jag tar upp det är att min bästa väns mamma ramlade ner för en trappa och dog av sviterna och en annan bekant vårdas nu efter ett trappfall med flera hjärnblödningar som följd. Så åter igen funktion före form bör väl alla arkitekter utbildas i. Sen kan de blomma ut, eller snarare, skala av bäst de vill.
Men jag kommer aldrig att förstå hur man vill bo i en monokromatisk låda. Jag tycker det är lika hemtrevligt som ett lab.

• Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Osedvanligt icke lyhörd arkitekt. Man kan tycka att redan när man tar ett uppdrag åt en yngre familj utan barn (än) så kan man fråga/tänka ett varv hur situationen kan komma att se ut om fem eller tio år.
Nu har jag inte sett programmet, men du tycker alltså att arkitekten var osedvanligt icke lyhörd eftersom denne gjorde som kunden ville och inte förklarade för dem att de tänkte fel? 🤔

• Haha
johanxx_
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Nu har jag inte sett programmet, men du tycker alltså att arkitekten var osedvanligt icke lyhörd eftersom denne gjorde som kunden ville och inte förklarade för dem att de tänkte fel? 🤔
Ett tips är att du kollar på programmet…
Även om arkitekten inte figurerade särskilt mycket i programmet så var mitt intryck också att han inte var särskilt lyhörd eller hade förmåga att sätta sig in i kundens uppdaterade förutsättningar.

Enligt mig ska en bra arkitekt eller designer kunna förekomma och informera och inspirera mindre vetande uppdragsgivare. Vad kunden i slutänden väljer är dock kundens val.

• Gilla
AG A och 4 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Undrar hur länge trätaket varar?
Får samma fråga i huvudet varje gång jag ser dessa tak, det kan ju aldrig hålla länge då man tom. får problem med röta på panel med lite vattenstänk på sig 🤷‍♂️

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Som du säger så har du inte sett programmet. De önskade och diskuterade med arkitekten men han mötte dem inte i deras önskan utan förklarade att isf blev det inte minimalistiskt. Alltså, drev igenom sin önskan och vision och inte kundens.

• Gilla
  • Ledsen
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
A Armstrong skrev:
Ett tips är att du kollar på programmet…
Även om arkitekten inte figurerade särskilt mycket i programmet så var mitt intryck också att han inte var särskilt lyhörd eller hade förmåga att sätta sig in i kundens uppdaterade förutsättningar.

Enligt mig ska en bra arkitekt eller designer kunna förekomma och informera och inspirera mindre vetande uppdragsgivare. Vad kunden i slutänden väljer är dock kundens val.
Instämmer!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Får samma fråga i huvudet varje gång jag ser dessa tak, det kan ju aldrig hålla länge då man tom. får problem med röta på panel med lite vattenstänk på sig 🤷‍♂️
https://sv.wikipedia.org/wiki/Faltak

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Återkom när du sett programmet.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
L Lena Holmberg skrev:
Hur

Husen runt om är byggda för mycket längesedan alltså 40/50-talet och även ännu äldre. Så då fanns inte ”kataloghus” 🫣😌 många var/och är numer sommarhus.
Visst fanns det kataloghus på 40- och 50-talet, även om katalogerna inte var lika glättiga som idag.

M maria01 skrev:
[länk]
Med brädor från träd som växt upp med täta årsringar kanske fungerar, men med dagens? + ser rännorna igenväxta på några år, om man ser hur tak får mossa på sig och fasader blir gröna. Men direkt solljus hjälper väl till tills träd runt om växer till sig 😅

Gillar ändå att andra lagar gäller när man kommer ut på öarna. Hjälm när man kör moppe? Aldrig i livet!

• Gilla
  • Haha
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Med brädor från träd som växt upp med täta årsringar kanske fungerar, men med dagens? + ser rännorna igenväxta på några år, om man ser hur tak får mossa på sig och fasader blir gröna. Men direkt solljus hjälper väl till tills träd runt om växer till sig 😅
inte lika mycket av det på platser nära havet

• Gilla
Genoveva och 1 till
  • Laddar…
Husägarna kommer att bli utfrysta på ön på grund av detta fula monster. Tänk om, gör rätt! Det finns modernare hus är kataloghus. Men för praktikalitetens skull: använd riktigt takmaterial, riktig takavvattning och takutsprång.
En till sak till husägarna: den dagen ni vill flytta pga barnrikedom eller annat får ni aldrig detta monster sålt till inköpspris.

• Arg
  • Gilla
  • Haha
Sthlm_ och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Husägarna kommer att bli utfrysta på ön på grund av detta fula monster. Tänk om, gör rätt! Det finns modernare hus är kataloghus. Men för praktikalitetens skull: använd riktigt takmaterial, riktig takavvattning och takutsprång.
En till sak till husägarna: den dagen ni vill flytta pga barnrikedom eller annat får ni aldrig detta monster sålt till inköpspris.
Allt var bättre förr. Ju tidigare desto bättre är en fras som gör flitigt i ert hem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.