Mikael_L
corner skrev:
När ni är inne på rätt ämne tänkte jag ställe en fråga när det gäller skillnaden i precision mellan GCM 10 SD och GCM 12 SD.

Jag är i start gropen för att bygga hus och sågen kommer nog initialt att användas för en hel del regel kapning, men senare så blir det nog mest listning och mindre småarbeten tex altan osv.

Är precisionen bra eller bättre i 12:an än när det gäller 10:an?

Priset är ju mer eller mindre det samma.
Då ska du nog köpa en GCM8S, för den kapar väl 45x270 utan problem, både 90 och 45 grader, kraftigare reglar än så brukar man väl inte ha? ;)
 
Ofta har dom enhetsfraktpriser upp till 30kg typ, tror Miles har någon "brevvariant". Men whatever som kan bära en frakt på 300-350kr är väl OK.
I Sverige får man ju ofta lägga 100-150 kr för några hekto.
 
V8dc skrev:
Citerar mig själv ang beställa ett set om 2st klingor från England:



Ingen som testat eller vet?

Jag beställde en 216mm multimaterial klinga och en DMF 10 från Impact power tools å det gick på GBP 8.98, ca 100kr.
 
Det var ju riktigt billigt!
 
Daniel_N skrev:
Festool menar att ibland så måste en klinga vara av en viss tjocklek för att fungera optimalt (beroende på tandvinkel, antal tänder, tänkt arbetsuppgiftet etc etc.) vilket skall vara anledningen till att kap och klyvklingorna till ts55 inte tar bort lika mycket av gummilisten på skenan.
Nu har man backat kring detta, och efterhandskonstruktionen om att det inte fungerade att göra olika typer av klingor med samma bredd gäller inte längre. Som jag har förstått det så kommer alla klingorna i framtiden att ha samma bredd, och därför behöver man inte bekymra sig för att skära av med på gummiflärpen på skenan när man bytar klinga.
 
bygga_bo skrev:
När det ändå är uppe... hur brukar ni rengöra era klingor? Något för ändamålet avsett medel (tex Felders hartslösare) eller har ni någon "huskur" som fungerar bra (aceton, ren bensin, ungnsrengöring och ammoniak är ett axplock av "råd" som poppar upp när man googlar)?
Jag använder Felders Harzlösare på klingor och fräsar. Fungerar utmärkt.
 
Daniel_N skrev:
Jag använder Felders Harzlösare på klingor och fräsar. Fungerar utmärkt.
Jag skaffade också en flaska och håller med dig om att den fungerar finemang.
 
Daniel_N skrev:
Nu har man backat kring detta, och efterhandskonstruktionen om att det inte fungerade att göra olika typer av klingor med samma bredd gäller inte längre. Som jag har förstått det så kommer alla klingorna i framtiden att ha samma bredd, och därför behöver man inte bekymra sig för att skära av med på gummiflärpen på skenan när man bytar klinga.
Vet du åxå vilken bredd om vi tex pratar 160mm (TS55) och när det kommer att ske.
2,2, 2,5 eller 2,6mm :confused:
 
Nimajneb skrev:
Vet du åxå vilken bredd om vi tex pratar 160mm (TS55) och när det kommer att ske.
2,2, 2,5 eller 2,6mm :confused:
2,2 mm - många av de gamla klingorna redan "konverterade" till denna bredd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.