Hej alla, första inlägget från mig.
Jag ska bygga ut ett garage och även bygga en vedbod.
Givetvis så behöver jag en kap/gersåg då.
Eftersom jag inte har råd att köpa en ny så blir det begagnatmarknaden.
Jag hade bestämt mig för en Bosch gcm 10 professional där ett sågbord gta 3700 ingår.
Men så fick jag även napp på en Makita som även är vändbar och kan användas som klyvsåg..
Båda maskinerna är mindre än ett år gamla och har ej användts på byggen av proffs.
Priset är väldigt likartat mellan dessa två.
Vad skulle ni satsa på?
Budgeten jag har är ca 4K.
Tack på förhand, V8dc
Jag ska bygga ut ett garage och även bygga en vedbod.
Givetvis så behöver jag en kap/gersåg då.
Eftersom jag inte har råd att köpa en ny så blir det begagnatmarknaden.
Jag hade bestämt mig för en Bosch gcm 10 professional där ett sågbord gta 3700 ingår.
Men så fick jag även napp på en Makita som även är vändbar och kan användas som klyvsåg..
Båda maskinerna är mindre än ett år gamla och har ej användts på byggen av proffs.
Priset är väldigt likartat mellan dessa två.
Vad skulle ni satsa på?
Budgeten jag har är ca 4K.
Tack på förhand, V8dc
Vet faktiskt inte vad det är för maskiner men jag skulle ta boscharna.
Vändbara bordet kanske låter bra på pappret men man ledsnar snabbt på att hålla på att växla mellan dom båda lägena. Lättare att ha 2 dedikerade maskiner.
Vändbara bordet kanske låter bra på pappret men man ledsnar snabbt på att hålla på att växla mellan dom båda lägena. Lättare att ha 2 dedikerade maskiner.
Jag tycker också du ska ta boschen i detta fall även om jag är makita-frälst. Har testa farsans dewalt kombisåg och den är bedrövlig på allt tycker jag. Som kap klarar den inte mycket och precitionen är riktigt dålig. Som klyv är det ungefär detsamma, precitionen är direkt dålig.
Som vanligt finns det inga genvägar utan ......
Som vanligt finns det inga genvägar utan ......
Jag har använt en dewalt 743 en del och antar att Makitan är en LF1000 som är relativt jämförbar: http://www.verktygsladan.nu/Datablad/LF1000data.pdf med mitt bruk av 743:an och diverse kap/gersågar skulle jag utan att tveka välja Makitan, kanske inte bästa valet om man ska bygga en mahognybyrå, men nu var det ju ett garage och en vedbod det skulle bli, och det är ju lite nu och då man måste klyva ner nån panelbräda eller nåt.
Det är en GCM 10. Inte slide-funktion.
Det är det inte på Makitan jag hittat heller.
Har svårt att se att jag behöver en sådan.. Framförallt om man sen köper ett sågbord som klarar gerning(stavningsfel?)
Har säkert fel, för jag har fått samma tips av andra.
Har ni tips på andra maskiner så är ni mer än välkomna!
Budgeten är som sagt 4k.
Det är det inte på Makitan jag hittat heller.
Har svårt att se att jag behöver en sådan.. Framförallt om man sen köper ett sågbord som klarar gerning(stavningsfel?)
Har säkert fel, för jag har fått samma tips av andra.
Har ni tips på andra maskiner så är ni mer än välkomna!
Budgeten är som sagt 4k.
Har du gått om plats i din verkstad? Köp ingen kombi maskin. Har du ont om plats köpen kombi. Ofta är kombi maskiner en komprommis.
Ja, så brukar det vara i allmänhet oavsett vilka prylar man pratar om...
Plats finns, men inte oändligt.
Vad kan man säga generellt om dessa två märken?
Är Makita att föredra? Eller är Bosch blåa att föredra?
Eller jämför man äpplen och päron nu?
Plats finns, men inte oändligt.
Vad kan man säga generellt om dessa två märken?
Är Makita att föredra? Eller är Bosch blåa att föredra?
Eller jämför man äpplen och päron nu?