Hej
Helt ny kap KAP-& GERSÅG SCHEPPACH HM216 216MM 2000W

Vet inte om den måste konfigureras, hittar inget i manualen om hur man ändrar på lasern.
Den är rejält sned.. Någon som vet eller är det raka vägen tillbaka till butik?

• Närbild på en kap- och gersåg Scheppach HM216 med en sned laserlinje, träbit placerad för kapning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kap- och gersåg med träbit och laser som visar sned linje.
    Skapa konto
  • Scheppach HM216 kap- och gersåg med synlig justeringsskruv och lasermarkering som verkar sned.
    Skapa konto
K kennyr skrev:
Vet inte om den måste konfigureras, hittar inget i manualen om hur man ändrar på lasern.
Den är rejält sned.. Någon som vet eller är det raka vägen tillbaka till butik?
Det bör rimligen gå att justera. Men går det inte är det tillbaka till butik som gäller, ja.
Dock skulle jag börja med att testa att fråga butiken eller kanske ännu hellre Scheppach direkt och fråga.

O O skrev:
Det bör rimligen gå att justera. Men går det inte är det tillbaka till butik som gäller, ja.
Dock skulle jag börja med att testa att fråga butiken eller kanske ännu hellre Scheppach direkt och fråga.
Scheppach visade hur man skulle justera men jag fick det ändå inte rakt. Flyttar jag lasern så den blir rak så är den inte i närheten av sågtänderna och det går inte att skruva dit skruvarna igen då skruv hålen inte platsar. Det bästa jag fick till är det i bild.

Har blivit erbjuden prisavdrag för produkten, klarar man sig utan laser?

• Kap- och gersåg med justerad laserlinje som inte träffar sågtänderna korrekt. En skruvmejsel ligger bredvid sågen på golvet.
    Skapa konto
Laser klarar du dig utan vid kapning ja.
Den på min Bosch dammar snabbt igen så det är sällan jag använt mig av den.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Laser klarar du dig utan vid kapning ja.
Den på min Bosch dammar snabbt igen så det är sällan jag använt mig av den.
Det är min erfarenhet också.
/W

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Q
Om laser avviker så mycket att det inte går att justera till rätt position, kan det vara så att annat, som tex vinlar, inte heller stämmer. Paketet kan ha ramlat från höjd eller något annat som hänt.
Reklamera och byt ut mot en ny.

• Gilla
Martin.M och 1 till
  • Laddar…
Ibland när jag släcker lampan för dagen undrar jag först vad det är som lyser rött på sågen tills jag kommer på att ”just det, det är ju lasern”. Helt meningslös funktion om du frågar mig.

Det går mycket fortare och är mer precist att fälla ner klingan och måtta mot ritstrecket, dessutom är det ofta viktigt på vilken sida om strecket man sågar, det är inte lika lätt med laser.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ibland när jag släcker lampan för dagen undrar jag först vad det är som lyser rött på sågen tills jag kommer på att ”just det, det är ju lasern”. Helt meningslös funktion om du frågar mig.

Det går mycket fortare och är mer precist att fälla ner klingan och måtta mot ritstrecket, dessutom är det ofta viktigt på vilken sida om strecket man sågar, det är inte lika lätt med laser.
Ja, exakt så!.
/W

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Närbild av maskindelar märkta med 32, 32a, 32b och E, sett från två olika vinklar med skruvar och metallkomponenter synliga.

8.12 Adjusting the laser (fig. 19-20)
If the laser (32) ceases to indicate the correct cutting
line, you can readjust the laser. To do so, open the
screws (32b) and remove the front cover (32a). Loos-
en the Philips head screws (E) and set the laser by
moving sideways until the laser beam strikes the teeth
of the saw blade (6).
After adjusting and tightening the laser, mount the
front cover by tightening both screws (32b) by hand.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Här en snarlik scheppach köpt på Jula för 7-8 år sedan. Använde lasern i början, och vad jag minns så la jag lite tid på att justera den. Menom jag ska vara ärlig är det en ganska värdelös funktion.
Istället har jag en träbit framför anhållet och ligger exakt där klingan kapar. Två fördelar med detta, det förhindrar "fnas" på baksidan av det man kapar samt är perfekt för att sikta mot när man kapar.
Träbiten är löstagbar i de fall man behöver kapa annat än 90-grader.
Med tiden lär man sig sikta med klingan genom att föra ner klingan mot det man ska kapa och syfta mot markeringen.
Så jag hade inte oroat mig för mycket och tagit prisavdraget 😊

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.