Jodå, ett altanbygge är projektet på tur efter garage och vedbod;)

Tror även du mathias att en 8s räcker så jag ska bli nöjd?
 
En 8s räcker utmärkt. Ibland har K-rauta bra priser på 8s. Jag köpte min för 2995 ink.m. i våras. Den fanns för någon månad sedan för 2400 på K-rauta någonstans söderut. Det finns en tråd om detta.

För övrigt har gcm8s den fördelen att den går att flytta för hand. Då slipper man konstruktioner som MathiasS sågbänk i inlägg 43;)
 
mattiasp skrev:
En 8s räcker utmärkt. Ibland har K-rauta bra priser på 8s. Jag köpte min för 2995 ink.m. i våras. Den fanns för någon månad sedan för 2400 på K-rauta någonstans söderut. Det finns en tråd om detta.

För övrigt har gcm8s den fördelen att den går att flytta för hand. Då slipper man konstruktioner som MathiasS sågbänk i inlägg 43;)
Ja det är nog så att en 8s är ett bra val om en större såg spräcker budgeten. Tycker nog man gör rätt prioritering om det blir en sådan (snarare än en större såg utan glid tex).

Mattiasp: Ja, jag får erkänna att det hänt någon gång under det där entre-bygget att jag baxat ut sågen ur garaget och upp på släpet för att sedan koppla släpet på bilen och kört upp och parkerat. Den blåe är tung. Å andra sidan är det bara veka mesar som gnäller om vikten så oftast så släpar jag upp den. Bra som uppvärmning inför ett arbetspass....;)
 
MathiasS skrev:
Det funkar med en 10s.....

95x95 är på det berömda håret men det går. 220x45 förstår jag inte hur man INTE skulle kunna kapa på alla sätt. Det skulle möjligen vara på höjden som det är problem... 220 i 45 graders vinkel blir väl 310 mm och det är jag rätt säker på att det går även om jag inte törs ta gift på det. Jag kan ju prova om någon är fruktansvärt intresserad!
310 mm 90 grader blir 219 mm i 45 grader, och 305 mm motsvarar 216 mm (dividera med roten ur 2, dvs 1,41421356...). Åtminstone i teorin ;) På Boschs hemsida anges 305 resp 216 mm.

Men som sagt, jag blir inte det minsta förvånad om det går ändå (jmfr den smått "klassiska" 45-graders sågningen av ett 45 mm ämne som inte skall gå med 8S enligt Boschs info, men som funkar i praktiken).
 
MathiasS skrev:
...80 taggar gör att det bara blir något knarkliknande puder kvar av det man sågar bort. Finemang när man ska gå lös på listverken...
Är det "multimaterial" klingan du har lagt vantarna på? Det skall gå att såga aluminium med den. Har du testat? Jag har ett antal aluprofiler som vill bli snyggt sågade ;)
 
bygga_bo skrev:
Är det "multimaterial" klingan du har lagt vantarna på? Det skall gå att såga aluminium med den. Har du testat? Jag har ett antal aluprofiler som vill bli snyggt sågade ;)
Hmm.....näe? Fast jag har inte ens reflekterat över att den skulle vara för något annat än trä. Hur är klingan märkt om den är för annat än trä? Jag trodde att klingor för metall hade bakåtböjda tänder.
 
bygga_bo skrev:
310 mm 90 grader blir 219 mm i 45 grader, och 305 mm motsvarar 216 mm (dividera med roten ur 2, dvs 1,41421356...). Åtminstone i teorin ;) På Boschs hemsida anges 305 resp 216 mm.

Men som sagt, jag blir inte det minsta förvånad om det går ändå (jmfr den smått "klassiska" 45-graders sågningen av ett 45 mm ämne som inte skall gå med 8S enligt Boschs info, men som funkar i praktiken).
Nu har det nog blivit för många julöl? ;)

219mm i 90 grader blir 310mm i 45 grader. Diagonalkapet brukar bli längre.... jag räknade med 1,41.
 
MathiasS skrev:
Hmm.....näe? Fast jag har inte ens reflekterat över att den skulle vara för något annat än trä. Hur är klingan märkt om den är för annat än trä? Jag trodde att klingor för metall hade bakåtböjda tänder.
Rätt, tänderna lutar 5 grader "bakåt" på den klingan jag hade i åtanke. Anledningen att jag trodde att det var en multiklinga i ditt kit var att det påminner mycket om detta: http://www.axminster.co.uk/product.asp?pf_id=720101&name=saw+blades&user_search=1&sfile=1&jump=44.

Hur den är märkt vet jag inte, men kanske om några veckor då jag hade tänkt att beställa ett kit tillsammans med min försenade julklapp till mig själv (en ny lamellfräs).
 
MathiasS skrev:
Nu har det nog blivit för många julöl? ;)

219mm i 90 grader blir 310mm i 45 grader. Diagonalkapet brukar bli längre.... jag räknade med 1,41.
Jo, öl är gott, men jag tror att det är så enkelt att vi bara uttrycker oss lite olika. Jag menar att man kan kapa ett ämne som är 3XX mm i 90 grader, och ett ämne som är 2XX mm i 45 grader. Snittet blir lika långt i båda fallen - 3XX mm. (Sen skall man kanske säga 0 grader istf 90 grader som jag gjorde).

Nu tror jag att jag skall hälla upp en GT, så får vi se om vi kan röra till det lite mer ;)
 
bygga_bo skrev:
Rätt, tänderna lutar 5 grader "bakåt" på den klingan jag hade i åtanke. Anledningen att jag trodde att det var en multiklinga i ditt kit var att det påminner mycket om detta: [länk].

Hur den är märkt vet jag inte, men kanske om några veckor då jag hade tänkt att beställa ett kit tillsammans med min försenade julklapp till mig själv (en ny lamellfräs).
Ok, detta är nog en ren träklinga?

bosch011.jpg
 
bygga_bo skrev:
Jo, öl är gott, men jag tror att det är så enkelt att vi bara uttrycker oss lite olika. Jag menar att man kan kapa ett ämne som är 3XX mm i 90 grader, och ett ämne som är 2XX mm i 45 grader. Snittet blir lika långt i båda fallen - 3XX mm. (Sen skall man kanske säga 0 grader istf 90 grader som jag gjorde).

Nu tror jag att jag skall hälla upp en GT, så får vi se om vi kan röra till det lite mer ;)
Jepp, det är inte julölen som ställer till det denna gång....!:)
 
Daniel_N skrev:
Tycker att det ser ut som att den har negativ tandning. Men klingorna för metall/alu brukar inte bara ha negativ tandning, de brukar dessutom ha trapets-tänder...
Det tycker jag med - brukar vara så på kap/ger-klingor.

MathiasS, multiklingan jag pratade om ovan har Bosch art.nr 2608640450 i 10" utförande. Det är inte en sådan du har av bilden att döma.

Efter en snabb-googling förstår jag det hela som att det är omväxlande trapets/plana tänder på multiklingan. Med starka glasögon och/eller lite fantasi kan man nästan se det på bifogad bild.
 
  • 2608640450.jpg
bygga_bo skrev:
Det tycker jag med - brukar vara så på kap/ger-klingor.

MathiasS, multiklingan jag pratade om ovan har Bosch art.nr 2608640450 i 10" utförande. Det är inte en sådan du har av bilden att döma.

Efter en snabb-googling förstår jag det hela som att det är omväxlande trapets/plana tänder på multiklingan. Med starka glasögon och/eller lite fantasi kan man nästan se det på bifogad bild.
Som jag har fattat det förekommer det aldrig enbart trapetständer, utan det är alltid varannan plan, varannan trapets, iallafall på mina klingor.
 
Vilka olika sorters klingor "måste" man ha?
Kapa alu vore ju kanon. Blir aldrig riktigt bra när man kör med vinkelslipen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.