Mjoo, men de var dyrare...så jag har bestämt mig att beställa ifrån http://www.lawson-his.co.uk
Men jag behöver minst en extra klinga, den som följer med gissar jag funkar bra till lite grövre. Väggpanel, reglar etc etc. Men jag behöver nån som är till för lite finare saker som lister, fönstersmygar etc etc
Finns en lista som dribblade bort mig här:
http://www.lawson-his.co.uk/bosch/index.php?category1=Circular Saw Blades
Några tips?
Men jag behöver minst en extra klinga, den som följer med gissar jag funkar bra till lite grövre. Väggpanel, reglar etc etc. Men jag behöver nån som är till för lite finare saker som lister, fönstersmygar etc etc
Finns en lista som dribblade bort mig här:
http://www.lawson-his.co.uk/bosch/index.php?category1=Circular Saw Blades
Några tips?
Redigerat:
Leta rätt på vad du vill ha i Bosch tillbehörskatalog.
http://www.bosch-pt.se/accboptocs2-se/
Dom flesta butiker använder sedan samma artikelnummer så det blir lätt att välja.
http://www.bosch-pt.se/accboptocs2-se/
Dom flesta butiker använder sedan samma artikelnummer så det blir lätt att välja.
Tunnare om inte annat, fler tänder-finare snitt, ett alternativ till märkesklingan är lågprisklingor, de kan funka utmärkt, om man hittar rätt, kommer inte ihåg något nu jag kan rekomendera, men då kan man ju byta lite oftare, om man inte orkar göra rent,
Parkett ,ek t.ex, går rätt hårt åt klingorna, märkesklinga eller inte,
Laminat kan döda vilken klinga som helst..
Nu sågar vi allt i vår bosch, reglar,parkett, gips och aluminium, så då blir det mycket lågprisklingor...
Parkett ,ek t.ex, går rätt hårt åt klingorna, märkesklinga eller inte,
Laminat kan döda vilken klinga som helst..
Nu sågar vi allt i vår bosch, reglar,parkett, gips och aluminium, så då blir det mycket lågprisklingor...
Nej, där finns mig veterligen inget samband. Tunnare klingor brukar vara populära bland batterimaskinerna, eftersom en tunn klinga kräver mindre energi för att komma igenom materialet än en tjockare. Å andra sidan blir en tunnare klinga mycket varmare, vilket kan göra att den blir skev/gör snittet snett. Finns säkert fler för- och nackdelar.welph skrev:
Festool menar att ibland så måste en klinga vara av en viss tjocklek för att fungera optimalt (beroende på tandvinkel, antal tänder, tänkt arbetsuppgiftet etc etc.) vilket skall vara anledningen till att kap och klyvklingorna till ts55 inte tar bort lika mycket av gummilisten på skenan.
Jo, men då hade de kunnat slipa tänderna en aning asymetriskt. Det går att komma tillrätta med problemet med shims. Detta är en uppenbar konstruktionsmiss av Festool.Daniel_N skrev:
ja, det låter lite som en efterhandskonstruktion. Pinsamt att festool som brukar ha sån koll inte A) fixade det från början. B) inte ordnade en lösningmattiasp skrev:
Jag funderade på att köpa en TS 75 för till den finns det en universalsågklinga W36, fintandasågklinga W52, specialsågklinga TF72 (för aluminium tror jag) och specialsågklinga TF60 (för laminat tror jag) där alla har en snittbred på 2,4mm.
Nu blev det en TS55 för jag sågar i 99,99% i trä
Nu blev det en TS55 för jag sågar i 99,99% i trä
Det finns lite olika uppfattningar om detta, men i praktiken blir det ändå dyrt/krångligt att använda garantin om det händer något. Boschs så kallade EU-garanti är rena skämtet eftersom du som konsument inte kan vända dig till något annat än inköpsstället i England när det gäller garantiärenden. Kolla inlägg #42 och framåt i denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/93593-import-fran-uk-2.html.welph skrev:
När ni är inne på rätt ämne tänkte jag ställe en fråga när det gäller skillnaden i precision mellan GCM 10 SD och GCM 12 SD.
Jag är i start gropen för att bygga hus och sågen kommer nog initialt att användas för en hel del regel kapning, men senare så blir det nog mest listning och mindre småarbeten tex altan osv.
Är precisionen bra eller bättre i 12:an än när det gäller 10:an?
Priset är ju mer eller mindre det samma.
Jag är i start gropen för att bygga hus och sågen kommer nog initialt att användas för en hel del regel kapning, men senare så blir det nog mest listning och mindre småarbeten tex altan osv.
Är precisionen bra eller bättre i 12:an än när det gäller 10:an?
Priset är ju mer eller mindre det samma.
Citerar mig själv ang beställa ett set om 2st klingor från England:
Ingen som testat eller vet?V8dc skrev:
