Klingan som följer med 8S (och de andra GCM:erna antar jag) är en helt ok universalklinga (för trä) som säkerligen kommer att funka fint för dina projekt som du nämner i början av tråden. Den erbjuder, i min mening, en vettig kompromiss mellan avverkning och snittkvalitet. Det är väl just därför Bosch väljer att skicka med den antar jag...V8dc skrev:
Skall du såga lister, tavelramar, eller liknande, kan det vara på sin plats med en finare klinga (tex 80-taggaren som MathiasS visade). Skall du å andra sidan kapa en massa reglar i en hejdundrandes fart utan större krav på snittkvalitet kan det vara värt att skaffa en grövre klinga (tex 24 tänder). Om jag själv skulle valt en av dessa skulle jag definitivt valt den finare klingan. Jag reser inte husstommar dagarna i ända och kan leva med att det tar en "liten sekund" extra att kapa en regel.
Om du beställer en 8S från Lawson, så skulle jag rekommendera att du kikar på de klingkit de har, tex: http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=Bosch Mitre Saw Blade Sets&product=31123. I detta kit ingår en 48-taggare (originalklingan har också 48 tänder) och en finare "multi material" klinga med 80 tänder som du också kan kapa aluminium med. Ett sådant kit kostar dig under 400 riksdaler hos Lawson, vilket är mindre än vad en klinga kostar här hemma i Svedala. Väljer du en annan såg än 8S finns det motsvarande kit för dem med.
Tack!
En snabb slutsats blir i så fall att originalklingan plus en 80-taggare borde bli finemang.
Har svårt att se någon mer kapning av grövre virke efter att vedboden är byggd.
Finkapningar däremot dyker ju upp titt som tätt
Edit: Självklart så blir kitet högintressant OM jag får tummen ur och beställer från England
En snabb slutsats blir i så fall att originalklingan plus en 80-taggare borde bli finemang.
Har svårt att se någon mer kapning av grövre virke efter att vedboden är byggd.
Finkapningar däremot dyker ju upp titt som tätt
Edit: Självklart så blir kitet högintressant OM jag får tummen ur och beställer från England
Jag kan rekommendera Metabo:s KGS 255.
Köpte nyligen en sådan och är mycket nöjd så här långt.
Jag köpte även till sågbordet Metabo KSU400.
Den levereras med en klinga med 20 tänder, men jag såg att biltema säljer en som passar med 60 tänder för 100:-
Köpte nyligen en sådan och är mycket nöjd så här långt.
Jag köpte även till sågbordet Metabo KSU400.
Den levereras med en klinga med 20 tänder, men jag såg att biltema säljer en som passar med 60 tänder för 100:-
Redigerat:
Nu när V8dc bjudit in till en offtopic rörande klingor kanske jag kan passa på att fundera lite:
Orginal 60 taggare till en 10s river mest i virket om jag jämför med 80 respektive 24 taggaren. 80t är givetvis fint till listverk etc MEN jag har även konstaterat att om jag tar det lite lugnt med 24 taggaren och backar genom träbiten när jag kapar så blir snittet iprincip lika bra. Den 24t jag har har smalare tänder, jag vet inte om det beror på det? Skulle jag bara ta med mig en klinga till såghimmlen bidde det nog 24t. Givetvis förutsätter ovanstående att klingorna är välslipade.
Detta med klingor handlar uppenbarligen om mer än bara antalet tänder vilket också framgår med tydlighet om man läser lite på DanielN's länk tidigare i tråden.
Orginal 60 taggare till en 10s river mest i virket om jag jämför med 80 respektive 24 taggaren. 80t är givetvis fint till listverk etc MEN jag har även konstaterat att om jag tar det lite lugnt med 24 taggaren och backar genom träbiten när jag kapar så blir snittet iprincip lika bra. Den 24t jag har har smalare tänder, jag vet inte om det beror på det? Skulle jag bara ta med mig en klinga till såghimmlen bidde det nog 24t. Givetvis förutsätter ovanstående att klingorna är välslipade.
Detta med klingor handlar uppenbarligen om mer än bara antalet tänder vilket också framgår med tydlighet om man läser lite på DanielN's länk tidigare i tråden.
Nu blev det inhandlat iallafall.
Visade sig att boschen jag nämnt tidigare var en gcm 10s.
Bordet GTA 3700 ingick.
Den mycket trevliga säljaren hade byggt klart sitt hus.
Lyckades få med i min budget då även en milwaukee tigersåg (med en massa blad) samt en Partner motorsåg som han hade ståendes.
Helt klart nöjd såhär långt
Tack alla för tips!!!
Nu ska jag kolla efter lite klingor till sågen
Visade sig att boschen jag nämnt tidigare var en gcm 10s.
Bordet GTA 3700 ingick.
Den mycket trevliga säljaren hade byggt klart sitt hus.
Lyckades få med i min budget då även en milwaukee tigersåg (med en massa blad) samt en Partner motorsåg som han hade ståendes.
Helt klart nöjd såhär långt
Tack alla för tips!!!
Nu ska jag kolla efter lite klingor till sågen
Stod faktiskt igår och tittade på deras klinsortiment, men vågade inte handla...Gabbe1 skrev:
Feltema har ju en tendens att vara antingen vanilj eller "annat"
Men klingorna är alltså helt ok?
BTW så har jag nu testat sågen och är fullständigt nöjd!
Trodde aldrig jag skulle behöva "slidefunktionen", men har redan gjort det....
Var ju tvungen att kapa en 300mm bred planka
V8dc skrev:
Ja den jag köpte för 200:- var helt ok, jag har kapat en hel del av både spånskiva, MDF och trävirke och den känns fortfarande skarp.
Enda nackdelen är att den kastar i sidled ca. 0.5mm åt var håll så snitten blir ca. 1mm bredare än nödvändigt.
Tack!
Eftersom tråden tjänat ut sitt syfte, jag fick tips och handlade en maskin, så tänkte jag fortsätta med en till fråga lite utanför ämnet:
Passar alla klingor på alla märken?
Givetvis förutsatt att det är rätt storlek på själva klingan.
Kan man köpa en klinga från t ex dewalt till en bosch? Makitaklinga till dewalt?
Osv...
Och då kommer en till följdfråga: Om ja, vilket märke är att föredra?
Eftersom tråden tjänat ut sitt syfte, jag fick tips och handlade en maskin, så tänkte jag fortsätta med en till fråga lite utanför ämnet:
Passar alla klingor på alla märken?
Givetvis förutsatt att det är rätt storlek på själva klingan.
Kan man köpa en klinga från t ex dewalt till en bosch? Makitaklinga till dewalt?
Osv...
Och då kommer en till följdfråga: Om ja, vilket märke är att föredra?
