Hej! Är det någon som provat Metak sågklinga för kap- och gersåg? Jag är ute efter en prisvärd klinga för att såga t.ex. lister. Jag ska använda den med en Skil 1321AA (som jag köpt men inte packat upp än). Det handlar om sporadiskt hemmabruk.

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0BZJ1591M
 
Ingen koll på den klingan, men amazon brukar ha bra pris på Boschs blåa ”expert for wood” som är bra. Om du tänkt ha klingan som en bra allaround är 80 tänder för mycket och den kommer bränna om du klyver. Hellre då en bättre klinga med färre tänder. Eller byta mellan klyv och kap.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ingen koll på den klingan, men amazon brukar ha bra pris på Boschs blåa ”expert for wood” som är bra. Om du tänkt ha klingan som en bra allaround är 80 tänder för mycket och den kommer bränna om du klyver. Hellre då en bättre klinga med färre tänder. Eller byta mellan klyv och kap.
Okej! Jag förstår att Bosch är ett säkrare val, det kanske får bli det. Jag tänkte ha 48T för grövre sågning och 80T för lister men det kanske är fel tänkt? Jag ska prova medföljande 48T-klinga men den kanske är kass?
 
Att ha en fulklinga är aldrig fel, men en finklinga kan ha sina begränsningar. Tandningen påverkar om klingan är bäst på att klyva eller kapa, och antal tänder är bara en del av sanningen. Det finns bra kombi/allaround vilket täcker de flesta normala behov. Att klingan är vass och av bra kvalitet är viktigare än antal tänder. Tack och lov är det rätt billigt att låta slipa klingorna. Om du spar förpackningen så har du något att transportera den i och på den står hur den ska slipas, vilket aldrig är fel om du lämnar in den för slipning.
 
Hep Hep skrev:
Att ha en fulklinga är aldrig fel, men en finklinga kan ha sina begränsningar. Tandningen påverkar om klingan är bäst på att klyva eller kapa, och antal tänder är bara en del av sanningen. Det finns bra kombi/allaround vilket täcker de flesta normala behov. Att klingan är vass och av bra kvalitet är viktigare än antal tänder. Tack och lov är det rätt billigt att låta slipa klingorna. Om du spar förpackningen så har du något att transportera den i och på den står hur den ska slipas, vilket aldrig är fel om du lämnar in den för slipning.
Skil 1321AA ser väldigt mycket ut som en kap o gersåg så det borde väl inte klyvas speciellt mycket....?
 
Ola C Ola C skrev:
Skil 1321AA ser väldigt mycket ut som en kap o gersåg så det borde väl inte klyvas speciellt mycket....?
Det stämmer bra :)

Jag hade hoppats att någon testat Metak, men det verkar inte så. Vad tror ni om denna som kompromiss?

https://www.amazon.se/Bosch-Circular-Softwood-Professional-Accessory/dp/B000XIUATU

Det handlar alltså om att jag vill ha fina snitt för kapning av lister och liknande. Det verkar finnas många mulit-material-klingor men jag tror inte det kommer bli aktuellt, jag håller mig nog till trä.
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Skil 1321AA ser väldigt mycket ut som en kap o gersåg så det borde väl inte klyvas speciellt mycket....?
Mök. Det har varit så mycket tjat om skils bordssåg, så jag utgick ifrån att det var en sån. Dumstrut på.
 
  • Älska
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.