27 505 läst ·
49 svar
28k läst
49 svar
Känns inte som detta är helt ok utförd installation
Jag håller definitivt med om att man brukar använda 6 mm² men det finns ju inget automatiskt krav på det. Det är nog inte en ickefråga för en kund som behöver slanta upp typ 1500-2500 kr för något som troligtvis inte behöver göras. Om man inte gör det själv förstås, då är det en icke-fråga. 😊GK100 skrev:
Det jag mest var ute efter där var att det verkar sitta helt invid mätartavlan så verkligen inget tungt att välja vilken area som helst >= 1.5 mm2 för trådarna där. Om det nu är 2.5 mm2 beror det nog inte på direkta insikter hos den som gjort det. När det revs för byte var sannolikt fyra MK 6 mm2 på plats som kunde använts.Müssli skrev:
Nu är ju just detta en ickefråga ändå oberoende area mm för matningen men intrycket direkt är ändå att det nog går att hitta en del mer direkta brister.
Jag skulle inte fokusera så mycket på huvudledningen utan snarare det faktum att installationen ser ut att vara hempulad i sin helhet och det är svårt att veta vad man ska vänta sig i övrigt. I en normal installation så kan man förvänta sig vissa saker men här är, som amrisarna säger, "all bets off". Antingen är det ok men fult gjort eller så är det en säkerhetsmässig katastrof. Det vet man inte förän man tittar väldigt noga.
Om man tänker sig att bygga om mycket så är det kanske inte ett så stort problem. Om man inte vill hålla på och pilla med det ska man nog budgetera för ett komplett utbyte av elsystemet eller leta annat objekt. Det behöver ju inte heller vara dåligt att man gör om allt. Då blir det precis som man vill ha det. Allt hänger på priset och hur mycket jobb man vill ha.
Om man tänker sig att bygga om mycket så är det kanske inte ett så stort problem. Om man inte vill hålla på och pilla med det ska man nog budgetera för ett komplett utbyte av elsystemet eller leta annat objekt. Det behöver ju inte heller vara dåligt att man gör om allt. Då blir det precis som man vill ha det. Allt hänger på priset och hur mycket jobb man vill ha.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden