GK100 GK100 skrev:
Hela resonemanget i tråden om matningen är en ickefråga. Se på bilden i början så ser man att högst 3 dm RK krävs i det antal och area man önskar för sin lösning.
Jag håller definitivt med om att man brukar använda 6 mm² men det finns ju inget automatiskt krav på det. Det är nog inte en ickefråga för en kund som behöver slanta upp typ 1500-2500 kr för något som troligtvis inte behöver göras. Om man inte gör det själv förstås, då är det en icke-fråga. 😊

Müssli Müssli skrev:
Jag håller definitivt med om att man brukar använda 6 mm² men det finns ju inget automatiskt krav på det. Det är nog inte en ickefråga för en kund som behöver slanta upp typ 1500-2500 kr för något som troligtvis inte behöver göras. Om man inte gör det själv förstås, då är det en icke-fråga. 😊
Det jag mest var ute efter där var att det verkar sitta helt invid mätartavlan så verkligen inget tungt att välja vilken area som helst >= 1.5 mm2 för trådarna där. Om det nu är 2.5 mm2 beror det nog inte på direkta insikter hos den som gjort det. När det revs för byte var sannolikt fyra MK 6 mm2 på plats som kunde använts.

Nu är ju just detta en ickefråga ändå oberoende area mm för matningen men intrycket direkt är ändå att det nog går att hitta en del mer direkta brister.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jag skulle inte fokusera så mycket på huvudledningen utan snarare det faktum att installationen ser ut att vara hempulad i sin helhet och det är svårt att veta vad man ska vänta sig i övrigt. I en normal installation så kan man förvänta sig vissa saker men här är, som amrisarna säger, "all bets off". Antingen är det ok men fult gjort eller så är det en säkerhetsmässig katastrof. Det vet man inte förän man tittar väldigt noga.

Om man tänker sig att bygga om mycket så är det kanske inte ett så stort problem. Om man inte vill hålla på och pilla med det ska man nog budgetera för ett komplett utbyte av elsystemet eller leta annat objekt. Det behöver ju inte heller vara dåligt att man gör om allt. Då blir det precis som man vill ha det. Allt hänger på priset och hur mycket jobb man vill ha.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Farstatjej90
Har det diskuterats vad PAX-fläkten gör där?

P
Den ska väl blåsa bort överskottsvärmen från de för tunna elkablarna …?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.