Det finns som sagt inget krav på en mista area på en huvudledning!!
https://www.voltimum.se/elnyheter/felaktiga-elfel
Den antydan som Mats nämner finns i SS 437 01 45.

U Uffe A skrev:
Jag hade aldrig installerat en huvudledning mindre än 6 mm2 efter en GII mätartavla.
Ja du är jätteduktig. Jag gör detsamma. Men det är fortfarande inget fel på 2.5 mm² !

• Gilla
Festlund och 11 till
  • Laddar…
Då är frågan:
Är det värt priset ni betalar för huset och summan det kostar att fixa till allt.
Är svaret tveklöst ja så köp.
Är sonen tveksam så leta vidare.
Tror att ni har bra utgångsläge för att få ner priset 😉

• Gilla
Husanders och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns som sagt inget krav på en mista area på en huvudledning!!
[länk]
Den antydan som Mats nämner finns i SS 437 01 45.

Ja du är jätteduktig. Jag gör detsamma. Men det är fortfarande inget fel på 2.5 mm² !
Jag vet det
Men i det här fallet så anser jag det vara fel.
Drog matning till mitt förråd som ligger ca 14 m bort från huset och mätarskåpet.
GII mätarskåp och matning till förrådet direkt efter mätaren.
20A säkringar , det blev efter beräkningar en 2,5 mm2 N1XV i markrör.
Möjliggör även en framtida uppsäkring till 25A och installation av en laddbox

• Gilla
chrill
  • Laddar…
P
Skulle nog ta med sig en egen elektriker för en ordentlig el koll i det där huset.. Risken som det ser ut är att det finns mycket mycket mer fel men det vet man ju inte innan det är för sent..

Kanske köpa med besiktningsklassul där alla fels repkostnad dras på priset och/eller lämnar öppet för kostnadsfri återgång utan skadeståndskrav

Det ser väldigt hempulat ut iaf sen beroende på kunskapsnivå på den som hållt på så kan det vara oändligt många fel eller bara vara en halvful installation utförd av nån utan yrkestolthet..

Eller så behöver man mycket mer info om vad den där "elbesiktningen" faktiskt omfattar för att våga lite på att allt är OK.

Sen är ju rimliga mängder med eljobb likt kabeln dom det tjafsas om kabelarean på egentligen kaffepengar att byta ut i sammanhanget om husköp..

Jag köpte ett hus med mycket eljobb men såg redan på visningen att det var massor med felaktigheter och räknade med att byta allt som jag såg var fel och lite till och prutade därefter till vad jag tyckte huset var värt och fick köpa.

• Gilla
chrill
  • Laddar…
C chrill skrev:
Sonen är i husköpartagen men vi blev lite skeptiska till elinstallationen.
I dag var en elektriker och tittade installationen men hade inte så mkt att anmärka på. Känns faktiskt inte helt ok
Ser ut som allt är draget med RKK kabel
2 mm2 och 6 mm2, nu var jag petig, det skall vara arian inte diametern.

• Gilla
chrill
  • Laddar…
B Berget46 skrev:
2 mm2 och 6 mm2, nu var jag petig, det skall vara arian inte diametern.
2,5 mm² menar du? Vill inte vara petig men ändå. 😋 Rutab, Gacia och något tredje märke i samma lilla central ger mig lite dåliga vibbar. Klamringen var inte heller världsklass direkt.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, iom EU-inträdet så blev det OK med kablar i väggar om några extra krav är uppfyllda (bla genomspikningsskydd vid reglar och horisontell/vertikal dragning, tror jag på det sista).
Lägg till dragavlastning i varje dosa också. Det blev ingen hit trots att det pratades om det tidigare vilket jag är glad för. Känns ju enklare med slang och FQ med tanke på färger på ledarna bl. a.

• Gilla
chrill och 1 till
  • Laddar…
S
2.5 mm² kan vara fullt tillräcklig i TS fall om 16 A räcker, det vet vi inte. Vi behöver veta ledningslängd och förimpedans för att kunna säga något. Att blint byta kabeln ser jag som oseriöst. Men protokollet kanske ger detaljer som säger att det behövs.
Det kan vara fullt tillräckligt absolut. Men jävlar va märkligt att ha det så i en villa.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
2.5 mm² kan vara fullt tillräcklig i TS fall om 16 A räcker, det vet vi inte. Vi behöver veta ledningslängd och förimpedans för att kunna säga något. Att blint byta kabeln ser jag som oseriöst. Men protokollet kanske ger detaljer som säger att det behövs.
Om det är 4 ledarsystem får inte PEN ledaren vara mindre än 10 mm2

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
P Patriksson skrev:
Det är riktigt, det vet vi inte. Skulle det vara TN-C, då bör kabeln bytas.

• Gilla
Patriksson
  • Laddar…
S
P Patriksson skrev:
Helt riktigt, gött mos att briljera så med sitt första inlägg :D

• Gilla
  • Haha
Dublin och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
horisontell/vertikal dragning, tror jag på det sista
Tvärtom är uttolkningar och rekommendationer att låta det gå närmsta vägen mellan punkterna i det här fallet. Och motsatt vid vårt normala infällda installationssätt företrädesvis horisontalt-vertikalt och följa befintliga begränsningslinjer osv. Det senare då mer sällan följt i nutid men en vettig tanke att grovt kunna tänka sig var rören troligtvis kan gå mellan dosor.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Elfirman har rätt. Ledningen ska vara 6 mm2
Ingen seriös firma skulle installera något annat.
Luktar okunskap lång väg. Vilket också syns på bilderna, även om detta nödvändigtvis skulle innebära någon fara.
Tycker att TS ska kunna begära att få reda på vilken firma som gjort installationen.
Vägrar säljaren så kan man misstänka att det är denne som installerat
Tyvärr, elfirman har fel. Det är ok med 2,5 kvmm om förutsättningarna finns, det vill säga om dimensioneringen medger det

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
M magnuskvarnen skrev:
Tyvärr, elfirman har fel. Det är ok med 2,5 kvmm om förutsättningarna finns, det vill säga om dimensioneringen medger det
Vill du visa mig att förutsättningarna finns?
Ser fram emot dina uträkningar. 👍

• Gilla
Ronny Hillgren
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Vill du visa mig att förutsättningarna finns?
Ser fram emot dina uträkningar. 👍
Blir nog bra, men det är någon annans uppdrag. Annars skicka ritningar, mm. och som sagt faktureringsuppgifter

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.