3 512 läst ·
53 svar
4k läst
53 svar
Hur gör jag med detta betalningskrav som jag inte vill betala?
Sida 1 av 4
Hej Forumet!
Jag har råkat ut för en tvist med ett företag som levererade filtermassor till mitt järn/manganfilter.
Jag hade nu i maj emailkonversationer med detta företag som jag tidigare hade köpt mitt filter från och som då hade haft en mycket bra kundservice. Jag kände mig helt trygg med dem.
Nu hände det sig att jag skrev och sa vilket filter jag hade och bad dem skicka rätt sorts filtermassor, vilket de också gjorde. Där är det inget att klaga på.
TVISTEN GÄLLER SJÄLVA LEVERANSEN OCH FRAMFÖR ALLT KOSTNADEN FÖR DEN.
Här är första emailet, (må 26 maj, 18:15. Alla email är till och från deras kundservice.)
"Bifogat finner ni ert ordererkännande, vänligen svara på detta mail för att godkänna din order och dina uppgifter.
Ni får ett spårningsnummer när era varor lämnat vårt lager, där har du möjlighet att välja dag och tid för leverans.
Faktura skickas separat när försändelsen lämnat vårt lager."
I detta email fanns en bifogad fil där det bl.a. stod summa filtermassor:
2480kr, frakt 276kr, moms 689kr, totalt 3445kr.
Ingen protest mot detta!
Mitt svar (må 26 maj, 23:13):
"Jag har ingen aning om vilka ingredienser som behövs för byte
av filtermassa, så jag får lita på att du vet vad du gör och
med det förbehållet godkänner jag ordern och ber att den ska
skickas med det snaraste.
Jag önskar ordern levererad till min bostad
och jag kommer att vara hemma under kontors/affärstid hela veckan.
PostNord brukar inte vara snabba med att meddela så var vänlig
säg till dem att det är bråttom!
Tack på förhand!"
Nu hör det kanske till saken att jag inte kollar min email på telefonen
(pga liten skärm), utan bara på datorn.
Svar (ti 27 maj, 8:25):
"Vi har dessvärre ingen möjlighet att lämna sådana önskemål, det finns ett alternativ att buda hem varorna, men då till en högre kostnad. Vill du att vi kikar på der så säg till .
Ni får ett spårningsnummer när era varor lämnat vårt lager, där har du möjlighet att välja dag och tid för leverans.
Tänk på att boka tid för utkörning när du får meddelande om det från Postnord."
Här trycker jag på att kundservice skrev: "VILL DU ATT VI KIKAR PÅ DET SÅ SÄG TILL".
Mitt svar (ti 27 maj, 10:25):
"JA TACK!!!
Jag tar gärna en högre kostnad om jag
säkert får varorna den här veckan!"
(Här trycker jag på att jag ville ha varorna DEN HÄR VECKAN,
jag hade bokat rörmokare till veckan efter, ti 3 juni).)
Det kom ett svar SOM JAG INTE SÅG (ti 27 maj, 10:40):
"Hej!
Det kostar 3900kr och då kommer det idag.
Med vänliga hälsningar"
Inget svar från mig, eftersom jag inte ens visste att detta email kommit.
Någon gång under eftermiddagen skäller hunden vilket vanligen signalerar
att någon bil står utanför grinden. Ibland kommer bilar och vänder (bor vid återvändgata),
så jag väntade några minuter för att se om det var till mig. Det var en ljus sedan.
Ibland får jag paket levererade från inköp på internet så jag gick ut, krånglade med min rullator och tänkte att bilen kanske inte orkar vänta på mig. Men han väntade.
Frågade killen om hans namn vilket var ett arabiskt och jag tänkte att det kunde vara någon som ville sälja på mig något, så jag var på min vakt, men då sa han att han kom från en ort som stämde med varifrån filtermassorna skulle levereras fast företagsnamnet hade han missuppfattat.
DÅ FÖRSTOD JAG FÖR FÖRSTA GÅNGEN att de hade skickat mina filtermassor med bud utan att att jag hade godkänt detta!
Ja, det var ju bara att ta emot dem fast det inte alls var FULLT SÅ bråttom.
VISSTE ÄNNU INTE VAD KOSTNADEN FÖR DETTA VAR, hade ju ännu inte läst emailet!
Detta var som sagt en tisdag och fredag hade räckt, kanske t o m följande måndag hade räckt.
Då budet åkt läste jag emailet och blev helt chockad!
Både för den höga kostnaden och för att jag fått detta bud utan att ha godkänt det!
Trodde i min enfald att en sådan här budleverans skulle kosta 1000 - 2000 kr.
Ett till email från kundservice, SOM JAG HELLER INTE SÅG (ti 27 maj 15:03):
"Hej!
Budfirman ringer dig ang godset , dom står utanför dig .
Med vänliga hälsningar"
Då ringde jag deras vd och pratade länge med honom. Han blev klart nervös och sa flera gånger: "Jag hör dig" och "Jag hör vad du säger". Han sa också att han ville inte ta hela kostnaden för detta kundservicens misstag och jag svarade att jag var villig att stå för en del av budbilskostnaden. Vidare sa han att han skulle läsa våra email och ringa mig "imorgon", vilket han aldrig gjorde. Jag sa också till honom att om jag vetat om den höga kostnaden för budbil, så hade jag hellre bokat om rörmokaren än att välja budbil.
Allt detta sades helt verbalt utan några vittnen, förstås.
Sedan väntade jag på fakturan och följande emailkonversationer utspann sig
(ti 27 maj, 18:31):
"Hej NamnNamn,
Kan du skicka ett nytt email utan att bifoga tidigare konversationer?
Anledningen är att ibland alla dessa email hittar jag inte
den nya fakturan med det uppdaterade beloppet!
Eller du kanske ännu inte har skickat den?"
(sön 15 juni vid 22:01)
"Hej!
På Ordererkännandet står Betalningsvillkor 15 dagar netto.
I emailet står det: "Faktura skickas separat när försändelsen lämnat vårt lager."
Jag har fortfarande inte fått någon faktura och därmed inte heller något
bankgiro eller postgiro att betala till.
Ej heller har jag fått email med förklaring till dröjsmålet, så vad kan jag göra nu?"
Till svar fick jag nya fakturan på, fortfarande filtermassor,
2480kr, budbil 3900kr, moms 1 595,00kr, totalt 7975kr.
Jag betalade till bg 26 juni och skrev i meddeelanderutan:
"Betalar härmed ostridig del.produkter.2480kr.frakt.2000kr.moms.1120kr.totalt.5600kr."
JAG BETALADE ALLTSÅ LITE DRYGT HALVA BUDBILSKOSTNADEN och trodde att det var bra så.
Men nu har jag fått krav från inkassoföretag på 2375kr + 60kr i påminnelseavgift = 2448kr.
Alltså vill vd:n att jag ska stå för hela budbilskostnaden vilket känns gruvligt fel
för en tjänst jag aldrig godkänt.
Förfallodag var 2025-07-26 vilket jag inte såg i tid.
Fakturan kom inte förrän 21 juli så jag antog att jag hade lite mer tid.
Vill bestrida det.
Hur går jag bäst tillväga?
Det blev ett lite långt inlägg, men annars brukar det bli många frågor.😅
Hoppas ni orkar läsa.
Jag har råkat ut för en tvist med ett företag som levererade filtermassor till mitt järn/manganfilter.
Jag hade nu i maj emailkonversationer med detta företag som jag tidigare hade köpt mitt filter från och som då hade haft en mycket bra kundservice. Jag kände mig helt trygg med dem.
Nu hände det sig att jag skrev och sa vilket filter jag hade och bad dem skicka rätt sorts filtermassor, vilket de också gjorde. Där är det inget att klaga på.
TVISTEN GÄLLER SJÄLVA LEVERANSEN OCH FRAMFÖR ALLT KOSTNADEN FÖR DEN.
Här är första emailet, (må 26 maj, 18:15. Alla email är till och från deras kundservice.)
"Bifogat finner ni ert ordererkännande, vänligen svara på detta mail för att godkänna din order och dina uppgifter.
Faktura skickas separat när försändelsen lämnat vårt lager."
I detta email fanns en bifogad fil där det bl.a. stod summa filtermassor:
2480kr, frakt 276kr, moms 689kr, totalt 3445kr.
Ingen protest mot detta!
Mitt svar (må 26 maj, 23:13):
"Jag har ingen aning om vilka ingredienser som behövs för byte
av filtermassa, så jag får lita på att du vet vad du gör och
med det förbehållet godkänner jag ordern och ber att den ska
skickas med det snaraste.
Jag önskar ordern levererad till min bostad
och jag kommer att vara hemma under kontors/affärstid hela veckan.
PostNord brukar inte vara snabba med att meddela så var vänlig
säg till dem att det är bråttom!
Tack på förhand!"
Nu hör det kanske till saken att jag inte kollar min email på telefonen
(pga liten skärm), utan bara på datorn.
"Vi har dessvärre ingen möjlighet att lämna sådana önskemål, det finns ett alternativ att buda hem varorna, men då till en högre kostnad. Vill du att vi kikar på der så säg till .
Här trycker jag på att kundservice skrev: "VILL DU ATT VI KIKAR PÅ DET SÅ SÄG TILL".
"JA TACK!!!
(Här trycker jag på att jag ville ha varorna DEN HÄR VECKAN,
jag hade bokat rörmokare till veckan efter, ti 3 juni).)
Det kom ett svar SOM JAG INTE SÅG (ti 27 maj, 10:40):
"Hej!
Det kostar 3900kr och då kommer det idag.
Med vänliga hälsningar"
Inget svar från mig, eftersom jag inte ens visste att detta email kommit.
Någon gång under eftermiddagen skäller hunden vilket vanligen signalerar
att någon bil står utanför grinden. Ibland kommer bilar och vänder (bor vid återvändgata),
så jag väntade några minuter för att se om det var till mig. Det var en ljus sedan.
Ibland får jag paket levererade från inköp på internet så jag gick ut, krånglade med min rullator och tänkte att bilen kanske inte orkar vänta på mig. Men han väntade.
Frågade killen om hans namn vilket var ett arabiskt och jag tänkte att det kunde vara någon som ville sälja på mig något, så jag var på min vakt, men då sa han att han kom från en ort som stämde med varifrån filtermassorna skulle levereras fast företagsnamnet hade han missuppfattat.
DÅ FÖRSTOD JAG FÖR FÖRSTA GÅNGEN att de hade skickat mina filtermassor med bud utan att att jag hade godkänt detta!
Ja, det var ju bara att ta emot dem fast det inte alls var FULLT SÅ bråttom.
VISSTE ÄNNU INTE VAD KOSTNADEN FÖR DETTA VAR, hade ju ännu inte läst emailet!
Detta var som sagt en tisdag och fredag hade räckt, kanske t o m följande måndag hade räckt.
Då budet åkt läste jag emailet och blev helt chockad!
Både för den höga kostnaden och för att jag fått detta bud utan att ha godkänt det!
Trodde i min enfald att en sådan här budleverans skulle kosta 1000 - 2000 kr.
Ett till email från kundservice, SOM JAG HELLER INTE SÅG (ti 27 maj 15:03):
"Hej!
Budfirman ringer dig ang godset , dom står utanför dig .
Med vänliga hälsningar"
Då ringde jag deras vd och pratade länge med honom. Han blev klart nervös och sa flera gånger: "Jag hör dig" och "Jag hör vad du säger". Han sa också att han ville inte ta hela kostnaden för detta kundservicens misstag och jag svarade att jag var villig att stå för en del av budbilskostnaden. Vidare sa han att han skulle läsa våra email och ringa mig "imorgon", vilket han aldrig gjorde. Jag sa också till honom att om jag vetat om den höga kostnaden för budbil, så hade jag hellre bokat om rörmokaren än att välja budbil.
Allt detta sades helt verbalt utan några vittnen, förstås.
Sedan väntade jag på fakturan och följande emailkonversationer utspann sig
(ti 27 maj, 18:31):
"Hej NamnNamn,
Kan du skicka ett nytt email utan att bifoga tidigare konversationer?
Anledningen är att ibland alla dessa email hittar jag inte
den nya fakturan med det uppdaterade beloppet!
Eller du kanske ännu inte har skickat den?"
(sön 15 juni vid 22:01)
"Hej!
På Ordererkännandet står Betalningsvillkor 15 dagar netto.
I emailet står det: "Faktura skickas separat när försändelsen lämnat vårt lager."
Jag har fortfarande inte fått någon faktura och därmed inte heller något
bankgiro eller postgiro att betala till.
Ej heller har jag fått email med förklaring till dröjsmålet, så vad kan jag göra nu?"
Till svar fick jag nya fakturan på, fortfarande filtermassor,
2480kr, budbil 3900kr, moms 1 595,00kr, totalt 7975kr.
Jag betalade till bg 26 juni och skrev i meddeelanderutan:
"Betalar härmed ostridig del.produkter.2480kr.frakt.2000kr.moms.1120kr.totalt.5600kr."
JAG BETALADE ALLTSÅ LITE DRYGT HALVA BUDBILSKOSTNADEN och trodde att det var bra så.
Men nu har jag fått krav från inkassoföretag på 2375kr + 60kr i påminnelseavgift = 2448kr.
Alltså vill vd:n att jag ska stå för hela budbilskostnaden vilket känns gruvligt fel
för en tjänst jag aldrig godkänt.
Förfallodag var 2025-07-26 vilket jag inte såg i tid.
Fakturan kom inte förrän 21 juli så jag antog att jag hade lite mer tid.
Vill bestrida det.
Hur går jag bäst tillväga?
Det blev ett lite långt inlägg, men annars brukar det bli många frågor.😅
Hoppas ni orkar läsa.
Redigerat:
Jo, jag förstår ju att jag måste meddela inkassoföretaget,BirgitS skrev:
men hur gör man det bäst var frågan?
Är det bästa sättet att skriva bestrides över framsidan av fakturan och posta den?
Behöver jag i så fall datera och skriva under?
Behöver jag i så fall skicka det rekommenderat?
(De hänvisar i sin tur till mittarende.se där man lär ska kunna: se betalningsstatus,
visa fakturakopia, betala via Swish, ansöka om anstånd och göra upp betalningsplan.
Det känns lite som att det kan bli början på en rundgång.)
Är beredd att hålla med cpalm här. Du har en rejäl uppförsbacke.
Du måste ju se på telefonen ATT du fått mail/flera mail. Sen får du öppna å läsa på datorn.
Men att skylla på att du inte sett mailet, när du bett om snabba puckar. Nja.
Du måste ju se på telefonen ATT du fått mail/flera mail. Sen får du öppna å läsa på datorn.
Men att skylla på att du inte sett mailet, när du bett om snabba puckar. Nja.
Har du läst HELA mitt inlägg?C cpalm skrev:
Det fanns inte i min föreställelsevärld att en budbil skulle kosta nästan 4000.
Jag trodde den skulle kosta 1000-2000 och förväntade mig att få veta det
innan jag bestämde mig.
Det stod ju: Vill du att vi kikar på det så säg till.
Det är många som läst ditt inlägg, men du skriver ju själv:D dicliff skrev:
----------------------------------------------------------
"Vi har dessvärre ingen möjlighet att lämna sådana önskemål, det finns ett alternativ att buda hem varorna, men då till en högre kostnad. Vill du att vi kikar på der så säg till. Ni får ett spårningsnummer när era varor lämnat vårt lager, där har du möjlighet att välja dag och tid för leverans.
"JA TACK!!!
Så rent juridiskt när du använder detta ordvalet, i min fetmarkerade text, så har du skägget i brevlådan...
Om jag vore vattenreningskillen så skulle jag också skickat varorna med budbil enkom enligt din tråd.
Nej, min telefon är inte inställd på att ta emot mail alls, så jag kunde inte se något där.😞M MasMats skrev:
Jag hade också skrivit att jag ville ha leveransen "den här veckan", inte "idag".
Ja, jag skulle gärna ta en högre kostnad men inte hur hög som helst.Krilleman skrev:
Det är många som läst ditt inlägg, men du skriver ju själv:
"Vi har dessvärre ingen möjlighet att lämna sådana önskemål, det finns ett alternativ att buda hem varorna, men då till en högre kostnad. Vill du att vi kikar på der så säg till. Ni får ett spårningsnummer när era varor lämnat vårt lager, där har du möjlighet att välja dag och tid för leverans.
"JA TACK!!!
Så rent juridiskt när du använder detta ordvalet, i min fetmarkerade text, så har du skägget i brevlådan...
Om jag vore vattenreningskillen så skulle jag också skickat varorna med budbil enkom enligt din tråd.
Och jag trodde de skulle "kika på det" och återkomma med kostnad och leveranstid.🥹
Tänk om jag inte alls varit hemma?
De kan ju inte komma med ett bud utan att veta säkert att jag skulle vara hemma.
Även om jag skrivit att jag skulle vara hemma hela veckan så måste man ju åka
och handla, gå ut med hunden mm. Därför måste en tid avtalas.