1 712 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Kan servitutsavtal sägas upp eller börja kosta pengar?
Sida 1 av 2
En granne ska sälja sitt hus och det lutar åt att jag får köpa det innan besiktning och riktig visning, det gick iväg till mäklare lite av bara farten men vi ska komma överens om ett pris som jag lägger som bud och han accepterar.
Frågan är, går ett servitutsavtal att upphäva eller att det börjar kosta pengar, av det jag har läst mig till är det svårt men inte omöjligt att häva och det är inte heller lätt att tjänande fastiget kan börja debitera för ex markhyra.
Avtalet enligt nedan, maskat bort allt känsligt.
SERVITUTSAVTAL
Undertecknad Xxxxx Xxxxx upplåter härmed såsom servitut på fastigheten Yyyyyyy 10:1 i Zzzzzzzz församling, Wwwwww kommun rätt för fastigheten Yyyyyyy 10:2 att såsom plats för befintlig garagebyggnad och parkeringsplats mm. begagna fastighetens mark.
Området är rektangulärt och begränsas i väster av fastigheten Yyyyyyy 10:1, i öster av allmänna landsvägen. Området har samma bredd som fastigheten Yyyyyyy 10:2, ca 60 meter, och avståndet till allmänna landsvägen är ca 35 meter. Områdets yta är alltså ca 2100 m².
Servitutet får genast utövas och skall gälla i all framtid.
Till säkerhet för beståndet av förestående servitutsavtal medgiver jag laga inteckning i fastigheten Yyyyyyy 10:1.
1985-09-19
Xxxxxx Xxxxxx
Fru Xxxxxx
Vittnen: Okänd person 1, Okänd person 2
Frågan är, går ett servitutsavtal att upphäva eller att det börjar kosta pengar, av det jag har läst mig till är det svårt men inte omöjligt att häva och det är inte heller lätt att tjänande fastiget kan börja debitera för ex markhyra.
Avtalet enligt nedan, maskat bort allt känsligt.
SERVITUTSAVTAL
Undertecknad Xxxxx Xxxxx upplåter härmed såsom servitut på fastigheten Yyyyyyy 10:1 i Zzzzzzzz församling, Wwwwww kommun rätt för fastigheten Yyyyyyy 10:2 att såsom plats för befintlig garagebyggnad och parkeringsplats mm. begagna fastighetens mark.
Området är rektangulärt och begränsas i väster av fastigheten Yyyyyyy 10:1, i öster av allmänna landsvägen. Området har samma bredd som fastigheten Yyyyyyy 10:2, ca 60 meter, och avståndet till allmänna landsvägen är ca 35 meter. Områdets yta är alltså ca 2100 m².
Servitutet får genast utövas och skall gälla i all framtid.
Till säkerhet för beståndet av förestående servitutsavtal medgiver jag laga inteckning i fastigheten Yyyyyyy 10:1.
1985-09-19
Xxxxxx Xxxxxx
Fru Xxxxxx
Vittnen: Okänd person 1, Okänd person 2
Moderator
· Stockholm
· 57 841 inlägg
Förstår inte riktigt hur köpet av grannfastigheten hör ihop med frågan om servitutet?
I princip så går det inte att upphäva ett serrvitut såvida inte båda fastigheterna är med på det. Och inte ens då i alla fall.
Och det går inte heller att i efterhand föra in krav på ersättning för servitutsrätten. Såvida inte båda parter är med på det. Men sådant bör man vara väldigt försiktig med att föra in. Just för att det inte går att få bort i efterhand. Så betalningsskyldigheten kan komma att vara fortsatt giltig även om 300 år när skälet för servitutet sedan länge är helt inaktuellt.
I princip så går det inte att upphäva ett serrvitut såvida inte båda fastigheterna är med på det. Och inte ens då i alla fall.
Och det går inte heller att i efterhand föra in krav på ersättning för servitutsrätten. Såvida inte båda parter är med på det. Men sådant bör man vara väldigt försiktig med att föra in. Just för att det inte går att få bort i efterhand. Så betalningsskyldigheten kan komma att vara fortsatt giltig även om 300 år när skälet för servitutet sedan länge är helt inaktuellt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 651 inlägg
Kan du förklara det här? Har Mr och Mrs XX fått pantbrev som är uttagna för fastigheten Yy av den som ägde fastigheten 1985, som säkerhet för att Mr* Yys fastighet ska få disponera över 2 000 kvadratmeter av den tjänande fastigheten Xx? Fast varför skulle Mr och Mrs Xx behöva medge att Mr Yy tar ut pantbrev på sin fastighet Yy och överlämnar till paret Xx...? Eller avser "inteckning" något helt annat?Gimp skrev:
Är servitutstexten kanske ett gammalt hederligt avtals-hempuleri...?
*ursäkta om jag felkönar vederbörande, men jag har oerhört svårt att tänka mig att ett fruntimmer år 1985 skulle tillskansa sig drygt 2 000 kvadratmeter mark av en granne med servitutsrätt. Och dessutom bygga garage och anlägga parkering där.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Nej, de har upplåtit en rätt i sin fastighet och som garanti för att rätten ska respekteras hsr de lämnat ifrån sig en inteckningsrätt i sin fastighet.SågspånPappspikEternit skrev:
Jag skylle gissa att XX fastighet är en jordbruksfastighet och att de 2.100 kvadratmetrarna mellan grannfastigheten och vägen närmast är stt betrakta som impedimentsmark.
Skogsägare
· 23 260 inlägg
Är det 10:2 du ska köpa och du är orolig att bli av med servitutet och därmed betalar för mycket för fastigheten?Gimp skrev:
Det som talar mot att servitutet skulle hålla är att det låter som om 10:2 fått full rådighet över ett stycke av 10:1. Sådant får man inte göra med servitut (rätt väg är snarare fastighetsreglering). Detta framgår (om än otydligt) av 14 kap. 1 § jordabalken.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 651 inlägg
Jag är med fram till "lämnat ifrån sig en inteckningsrätt". Kan du hjälpa mig ut ur denna kunskapslucka och förklara vad "inteckningsrätt" innebär i detta fall?Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 260 inlägg
Kort och gott är en inteckningsrätt ett pantbrev.
I praktiken skulle jag alltså anta att grannen fått en ekonomisk garanti om en viss summa och att denna garanteras genom pant i egendomen.
Jag har aldrig hört att någon gör så, men det är så jag läser texten. Kanske var det vanligare förr.
I praktiken skulle jag alltså anta att grannen fått en ekonomisk garanti om en viss summa och att denna garanteras genom pant i egendomen.
Jag har aldrig hört att någon gör så, men det är så jag läser texten. Kanske var det vanligare förr.
Inte alls egentligen, bara det att köpet är intressant eftersom det ligger väldigt nära och till bra pris, men jag är osäker kring servitutet.H hempularen skrev:Förstår inte riktigt hur köpet av grannfastigheten hör ihop med frågan om servitutet?
Ingen ersättning är överenskommet, dessutom antar att det i så fall måste vara inskrivet för att gälla
10.1 är en stor gård där en lite plätt av deras åker ligger mellan huset och vägen, eftersom ägare av gården och frun som bodde i huset 10.2 var syskon "fick" hon den plätten gratis, för att slippa stycka av eller flytta tomgränsen skrev dom servituet gissar jag.SågspånPappspikEternit skrev:
Kan du förklara det här? Har Mr och Mrs XX fått pantbrev som är uttagna för fastigheten Yy av den som ägde fastigheten 1985, som säkerhet för att Mr* Yys fastighet ska få disponera över 2 000 kvadratmeter av den tjänande fastigheten Xx? Fast varför skulle Mr och Mrs Xx behöva medge att Mr Yy tar ut pantbrev på sin fastighet Yy och överlämnar till paret Xx...? Eller avser "inteckning" något helt annat?
Är servitutstexten kanske ett gammalt hederligt avtals-hempuleri...?
*ursäkta om jag felkönar vederbörande, men jag har oerhört svårt att tänka mig att ett fruntimmer år 1985 skulle tillskansa sig drygt 2 000 kvadratmeter mark av en granne med servitutsrätt. Och dessutom bygga garage och anlägga parkering där.
Så X är brodern och hans fru som har skrivit på.
Det är korrekt.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, de har upplåtit en rätt i sin fastighet och som garanti för att rätten ska respekteras hsr de lämnat ifrån sig en inteckningsrätt i sin fastighet.
Jag skylle gissa att XX fastighet är en jordbruksfastighet och att de 2.100 kvadratmetrarna mellan grannfastigheten och vägen närmast är stt betrakta som impedimentsmark.
10.2 är den vi ska köpa och ja, om jag måste betqla hyra eller blir av med plätten är jag inte lika sugen på att köpa längre.Nötegårdsgubben skrev:
Är det 10:2 du ska köpa och du är orolig att bli av med servitutet och därmed betalar för mycket för fastigheten?
Det som talar mot att servitutet skulle hålla är att det låter som om 10:2 fått full rådighet över ett stycke av 10:1. Sådant får man inte göra med servitut (rätt väg är snarare fastighetsreglering). Detta framgår (om än otydligt) av 14 kap. 1 § jordabalken.
Antar att dom gjorde en specialare eftersom dom var syskon, systerns man som äger nu eftersom systern har gått bort.
Såg precis nu att på hitta.se står åkern som 10.11, så den verkar ha blivit avstyckad från 10.1 efter 1985.
Undrar hur det påverkar?