Ja, då förstår man problemet bättre. Någon har retat sig på att du alltid parkerar så slarvigt och klagat hos styrelsen och ingen har fattat att det beror på 2:an. Skönt det löste sig.

Okej nu är de dags igen! Träffade ordförande i källaren idag och då kom parkeringsfrågan upp igen. Påtalade igen att jag ska prova en annan parkering för att de är bökigt att ta sig ut. Jag har bott i lägenheten i 5år och haft samma p-plats hela tiden och har inte varit problem innan.
Men sedan vi fick en ny ordförande så har hon tydligen hittat nya problem. Hon vill även att jag ska ställa mig längst in på gården vilket är de sämsta p-platserna.
Frågade varför inte ägaren på p-plats nr2 ska byta pga. att de är han som skapar problemet. Då svarar hon att han har redan fått byta en gång för han sprutade ner alla bilar med grus när han gjorde rivstarter, därför fick han en parkering näst längst ut!
Börjar bli riktigt trött på de här fasonerna nu. Tänker begära allt de här tramset skriftligt och vända mig till hyresnämden.

De har inte fyllt i hur många månader som uppsägningstiden är så vad gäller då? Kan hoppas att de glömmer säga upp den skriftligt innan den 30/3 då kan de ju inte göra nått för då löper avtalet ett år till.

Någon som har några förslag?

Mitt förslag är byt styrelse/ordförande. Som det låter så fokuserar hon på att lösa symtomen och inte problemen, vilket inte är så bra (Fixar hinkar och skiter i att ringa en rörfirma när det är vattenläcka?). Jag skulle nog vara så fräck att fråga hur ska jag missköta mig för att få behålla min parkeringsplats? Räcker det att jag rivstartar eller måste jag göra något mer?

Detta är en klassiker någon i styrelsen eller deras närmre vänner som och är med i föreningen, vill ha platsen för sin egna bekvämlighet.
Om det är plats #2 som dessutom sprutar ner bilar med grus och ej kan parkera så det han som ska sägas upp inte du som haft din plats i 5 år.
Begär allting skriftligt.

Vad mer ska jag begära skriftligt än anledningen till byte av p-plats? Ska jag begära ut ritningen på parkeringen? Mått på parkerings rutorna? Stadgar för p-platserna? För de står inget om p-plats i de vanliga stadgarna.

Det låter ju inte som om de är på krigsstigen, vare sig när man läser brevet elelr när man ser diskussionen de återger, utan de vill försöka hitta en fungerande lösning på ett problem. Ditt bästa sätt att vinna är alltså att själv fundera ut en fungerande lösning som gör alla så nöjda som möjligt. Att du tar plats nummer tre borde (om numreringen är logisk) inte ge dig mer än 3-4 meter längre att gå, samtidigt som någon med en pluttbil kan ta din plats och rymmas i rutan trots att 2:an inkräktar på den. För uppenbarligen är person 2 ett problem och man kan ju gissa att h*n inte accepterar att inte få någon plats alls, vilket ju vore den rimligaste lösningen egentligen, då 2:an brytit mot parkeringsreglerna i 5 år.

Att bli rättshaverist vinner man inget på i längden, det ger bara ovänskap.

Anna_H: Jag förstår inte hur du kan kalla mig rättshaverist?
Jag har haft samma p-plats i 5år och de har aldrig varit något problem innan. Samma människa som är ordförande nu har klagat lite innan på våra STORA bilar, som i själva verket är normalstora, och nu när hon har blivit ordförande missbrukar hon sin position och driver egna frågor. Tycker du själv att de är okej?

Parkeringen är väldigt trång, husväggen är bara någon meter ifrån bilarna så de är en väldans massa backande och omtag innan de övriga kan parkera sina bilar. Så jag förstår att min parkeringsplats som är längst ut mot gatan är "eftertraktad".

Är det inte så att den som missköter sig som skall avhysas, och klarar man inte av sin då troligtvis förstora bil så får man ta konsekvens av det. inte f-n kan man begära att andra skall göra det.Så jag skulle nog ligga lågt överhuvudtaget inte engagerat mig utan låta mupparna hålla på för han är väl rädd om sin fina bil. Vid nästa föreningsmöte skall du tillse att frågan lyfts och då får du svart på vitt hur det skall lösas.

Det låter som en väldigt krånglig parkeringslösning (och jag skulle hålla hårt i den yttre platsen om den var min;-) Borde det inte gå att underlätta samtligas parkerande genom att vinkla platserna lite snett, det borde bli betydligt lättare att köra in och backa ut då. Men, ni tappar kanske en plats då ...

Som sagt, när jag läser det du skriver att de sagt ser jag inte en maktgalen ordförande utan en konflikträdd ordförande. Hon ber hellre lite snällt att du byter från palts 1 till plats 3 än att ta striden igen med en person de bråkat med i fem år.

Men du frågar bara efter vilka paragrafer du kan hänvisa till, inte hur man smidigast löser problemet.

Idag sa hon att jag skulle ta plats nr 6 vilket är näst längst in. Hade hon haft en trevligare framtoning hade de kanske sett lite annorlunda ut, men hon lägger inte fram de på ett schysst sätt tycker jag.

Nä, då är det ju nåt helt annat, det håller jag med om!
Ta upp det på årsmötet under "Övriga Frågor", det är väl när som helst nu?

Ja de är i Maj. Tänker iaf stå på mig. Jag ska inte bli drabbad utav de här tycker jag

Du ska begära ut reglerna för P-platserna, det måste ju finnas t.ex. köregler och liknande?

Sen ska du dokumentera hur det brukar parkeras på de olika platserna.

Du kan ju alltid börja backa dåligt, parkera snett och göra rivstarter själv..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.