Jag vill ersätta den golvstående toaletten med en vägghängd, men utrymmet är litet och jag vill att den bygger ut så lite som möjligt från väggen. Tanken är att byta ut översta stosen med en excentrisk för att komma lite närmare väggen. Men stosen har suttit där sen 1972 och är fast besluten att fortsätta med det!
Jag har smörjt, dragit, vridit och förbannat den, men den låter sig inte rubbas. Är det möjligt att få loss den om jag sågar upp sidan så långt ned jag kommer eller riskerar jag bara att skada nästa rör? Röret som sticker ut till höger är ren ventilation, röret som går till vänster har gått till en golvbrunn och den tänker jag skarva om till handfatsavlopp. Vet inte om det är relevant, men nämner det ändå...
Jag har smörjt, dragit, vridit och förbannat den, men den låter sig inte rubbas. Är det möjligt att få loss den om jag sågar upp sidan så långt ned jag kommer eller riskerar jag bara att skada nästa rör? Röret som sticker ut till höger är ren ventilation, röret som går till vänster har gått till en golvbrunn och den tänker jag skarva om till handfatsavlopp. Vet inte om det är relevant, men nämner det ändå...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du kanske kan borra två hål på motsvarande sidor och köra igenom något långt så du får en bra hävstång att vrida med? Kräver kanske att rören i golvet håller eller att de kan förankras med en skruv på sidorna eller något så du inte sliter isär saker på fel ställe dock.
Jag skulle gärna byta, hade förenklat betydligt, men detta är på övervåningen. Om jag ska byta röret måste jag kanske riva i badrummet som ligger rakt under, och det är fortfarande fräscht, så det vill jag till varje pris undvika.
@MultiMan, jag skulle trott att lim hade trängt ut i skarven om den var limmad, och något sådant har jag inte kunnat upptäcka?
@MultiMan, jag skulle trott att lim hade trängt ut i skarven om den var limmad, och något sådant har jag inte kunnat upptäcka?
Redigerat:
Så här såg röret ut när badrummet på undervåningen renoverades 2014. Jag blev övertalad att lämna det jobbet till hantverkare, så jag vet inte i detalj vad som byttes, men är tämligen säker på att denna del av röret är "färsk".
Det är självklart lockande att försöka dra upp hela det gamla röret, men jag är osäker på om jag 1) kan få bort det utan att skada nånting och 2) kan bottna ett nytt rör eller om det bara kommer fjädra. Om jag ska hålla emot måste det ske uppifrån eftersom allt på nedvåningen ligger bakom tätskikt och kakel idag.
Det är självklart lockande att försöka dra upp hela det gamla röret, men jag är osäker på om jag 1) kan få bort det utan att skada nånting och 2) kan bottna ett nytt rör eller om det bara kommer fjädra. Om jag ska hålla emot måste det ske uppifrån eftersom allt på nedvåningen ligger bakom tätskikt och kakel idag.
Ja, de rören är "nya".FemTummar skrev:
Så här såg röret ut när badrummet på undervåningen renoverades 2014. Jag blev övertalad att lämna det jobbet till hantverkare, så jag vet inte i detalj vad som byttes, men är tämligen säker på att denna del av röret är "färsk".
Om nån råkar hamna här kanske det kan vara kul att veta hur det gick:FemTummar skrev:
Efter lång tid av vånda och efterforskningar upptäckte jag längre bort på det gamla röret (som via kattvinden löper ut på taket -- ett avluftningsrör) spill av lim vid en skarv och drog slutsatsen att allt var limmat, men tvivlade på att man gjort sig det omaket när man anslutit det nya röret underifrån, vid renoveringen av underliggande badrum.
Jag tog därför ett djupt andetag, kapade röret på vardera sidan av grenröret och fann till min lättnad att jag hade haft rätt. Det var en enkel sak att vrida upp det gamla röret ur det nya.
Klicka här för att svara