Har problem med ventilationen hemma. Köksfläkten låter överdrivet mycket även om jag inte har vridit på den. Har alla mina spaltventiler öppna till max ovanför alla fönster. Hur kommer det sig att jag får sånt jävla undertryck i lägenheten ändå från trapphuset? Känns som att jag får in alla grannars skit i mitt hem

 
Claes Sörmland
Om du går ut i trappuppgången och tittar på anslagstavlan så finns resultatet från senaste obligatoriska ventilationskontrollen (OVK) där. Där ska stå vilket ventilationssystem du har och det fick funktionsanmärkningar. Är protokollet inte där så kontakta styrelsen/hyrevärden så får de se till att anslå detta, det är ett lagkrav.

Dina filmer och beskrivning tyder på att du har fläktdriven frånluft och passiv tilluft. Du borde inte ha stort undertryck i din lägenhet men det kan vara så att systemet är felbalanserat. Ett sätt detta kan uppstå är om grannarna har stängt sin tilluft, kanske fryser de?
 
  • Gilla
Twilight81 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.