Om du går ut i trappuppgången och tittar på anslagstavlan så finns resultatet från senaste obligatoriska ventilationskontrollen (OVK) där. Där ska stå vilket ventilationssystem du har och det fick funktionsanmärkningar. Är protokollet inte där så kontakta styrelsen/hyrevärden så får de se till att anslå detta, det är ett lagkrav.
Dina filmer och beskrivning tyder på att du har fläktdriven frånluft och passiv tilluft. Du borde inte ha stort undertryck i din lägenhet men det kan vara så att systemet är felbalanserat. Ett sätt detta kan uppstå är om grannarna har stängt sin tilluft, kanske fryser de?