Simonstina Simonstina skrev:
Jag förstår om ni ger upp efter halva läsningen, men jag förstår verkligen inte de nya elavtalen. Det håller på att ta knäcken på mig.

Jag läser på olika elbolags hemsidor för att försöka få något grepp om rörligt vs timavtal och effektavgift. Jag blir inte klokare för det.
När mitt fasta avtal gick ut den 1/12-24, blev jag föreslagen att ta timavtal. Men efter två veckor i december fick jag skrämselhicka. Nu har jag ändrat till rörligt pris (efter försäljarens förslag) och kan ändra till timpris när sommaren kommer. Jaha? Och?

Vi har luft/vattenpump och kan inte påverka så mycket där. Vi har när det blir minusgrader mellan 17° till 19° inne. Förra vintern hade vi 9°(!) inne. Vi kan inte dra ner på värmen. Vi har ledlampor överallt, ingen elbil eller motorvärmare. Så inget att spara där. Det är värmepumpen från 2019 som drar mest ström.

Ellevio är nätägare (omr 3). De har börjat med effektavgift. Hur fungerar det? Om jag använder diskmaskin och samtidigt lagar mat och värmepumpen försöker värma huset, så ska det bli dyrare enligt Ellevio, än om jag först diskar och sedan lagar mat? Hur då? De drar ju lika mycket ändå.
Helst ska allt ske efter kl 22, men inte vill jag vara uppe hela natten för att disken eller tvätten ska bli färdiga. Jag behöver ju även vara vaken när jag bakar...

Hos Ellevio - verkar det så att om det är svinkallt i en månad så "straffas vi" för det under de kommande månaderna, med ett högre månadspris? Vad är det jag inte förstår?
Elnätspriset är 142,38 öre/kWh (utan moms)

Fortum rörligt, ingen bindningstid. Det står "Elpris 23,28" är det verkligen rörligt? Eller är det detta det utgår från? Vi hade fast förut där vi betalade 48 öre/kWh. Har vi fått ett billigare avtal?
När jag pratade med försäljaren sa han något om 93 öre, men jag finner inte den siffran någonstans. Förstod inte mycket av vad försäljaren sa när jag ringde Fortum. Det lät så bra... fast var det?

Får meddelande i appen "i morgon är det extra högt pris" etc. HUR påverkar det mig om jag använder tvättmaskin eller bakar en sån dag? För om det inte påverkar när jag har rörligt, varför finns då timpris?

Vi är två personer, äldre resp äldreäldre i huset och är hemma om dagarna och vi föredrar att sova på nätterna.
Kan någon förklara enkelt vad alla dessa avtal verkligen innebär, konkret?
Tack för en bra tråd och många bra svar! Tror äntligen att jag börjar förstå hur allt hänger ihop. 🤣

D
Simonstina Simonstina skrev:
Blir inte klokare på elbolagen hur jag än försöker. Bara att betala och dra in på annat.
Att ellevio dessutom menar att genom att ”bara” räkna genomsnittet av de tre högsta topparna per månad gör det billigare är en omöjlighet. Det kan aldrig bli billigare än genomsnittet av totalen. Har nu räknat på min totaleffekt dag för dag sen de började med detta och kan bara konstatera, nej, det blev varken mer rättvist eller billigare. Nätavgiften, den jag inte kan göra något åt, är klart den dyraste )plus momsen på skatten, vilken jag aldrig kommer kunna acceptera).
Jag kan inte annat än hålla med dig.

Effektavgiften är inget annat än en dold prishöjning.

De som håller på att yla om att nätbolagen måste förstärka sina nät och måste ha kapital för att kunna göra det, kan kanske också svara på vart pengarna vi konsumenter har öst in i deras kassor genom åren har tagit vägen?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Peter__1 skrev:
Har Du läst på hur vår expertmyndighets kritiska granskningar fungerar i praktiken?
Gör Du det kommer Du snabbt fram till att deras bedömningar/analyser är på en 5 årings nivå.
Så glöm det att Du kan få en sänkt avgift det är ju ganska självklart att det inte blir så.
Hur kan jag komma med ett sånt påstående rakt av bara kanske Du tänker?
Jo det är nämligen så att effekttariffen stoppar kunderna på den "s.k. fria marknaden (Nordpool)" oss ifrån att handla el när det är billigt. Jag gör ett enkelt exempel för att alla ska vara med på banan.
Låt oss säga att Du har effekttoppar som är på 5 KW/h och får således betala effekttariff för 5 KW/h.

Är Du då "smart" och vill köpa/förbruka el när den är billig, d.v.s. när den finns tillgänglig i överflöd och Du teoretiskt skulle kunna tvätta din tvätt i tvättmaskinen t.ex. Men då hindras Du ifrån att göra detta ifall du totalt förbrukar mer än effekttoppen på 5 KW/h. Förbrukar du denna timmen t.ex.10 KW/h får Du äta upp detta duktigt i effekttariffen då denna ju blir 10 KW/h.
Detta begränsar ju våran möjlighet att handla el när den är billig. Systemen arbetar ju emot varann.
Det innebär samtidigt att ingen kan köpa mer än en begränsad mängd el under den billiga perioden. Om vi inte kan köpa när elen är billig blir konkurrensen om den övriga elen på övrig tid än värre. Då hamnar vi alltså i en spiral där allt spårar ur ganska fort och elpriserna skenar.
Detta är inte Ei (Energimarknadsinspektionen) kapabla att räkna ut trots att jag informerat dom om det. Då kommer ju en naturlig följdfråga. Är dom köpta eller är dom så obegripligt dumma så dom inte kan räkna ut att det blir som jag skrev ovan trots att dom får informationen kastat i ansiktet.
Nä så dumma kan dom ju inte bara vara eller hur? Men då finns det bara en logisk möjlighet kvar att dom är köpta.
Hej Peter__1
Som du skriver så hanterar du ju inte debiteringen för elnätet helt oberoende av debitering för köpt elenergi

Varje elnätsföretag ansvarar för att debitera de som är anslutna så att de bekostar elnätet

Effektavgiftens mål är att på ett enkelt sätt debitera elanvändare så att det blir ett jämt effektflöde i elnätet så att kostsam ombyggnad/utbyggnad av de befintliga elnäten undviks.

Dvs att undvika onödiga kostnadsökningar för som skall debiteras framöver på de som är anslutna till elnätet

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Som du skriver så hanterar du ju inte debiteringen för elnätet helt oberoende av debitering för köpt elenergi

Varje elnätsföretag ansvarar för att debitera de som är anslutna så att de bekostar elnätet

Effektavgiftens mål är att på ett enkelt sätt debitera elanvändare så att det blir ett jämt effektflöde i elnätet så att kostsam ombyggnad/utbyggnad av de befintliga elnäten undviks.

Dvs att undvika onödiga kostnadsökningar för som skall debiteras framöver på de som är anslutna till elnätet
Det handlar inte bara om Sverige. Eller Sverige och dess olika elområden- olika elnät.
Numer är vi (som du vet) inne i ett spindelnät- kabelnät i "Europa", som får leveranser från Finland, Norge, Polen osv... whatever... Likaledes leverar vi till olika länder i EU.

Man kan undra hur detta skall utveckla sig? Det bara ökar. Det finns ju redan nu bolag med en enda sak i bagaget- en kabel mellan två länder. Självklart med miljardomsättning.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Det handlar inte bara om Sverige. Eller Sverige och dess olika elområden- olika elnät.
Numer är vi (som du vet) inne i ett spindelnät- kabelnät i "Europa", som får leveranser från Finland, Norge, Polen osv... whatever... Likaledes leverar vi till olika länder i EU.

Man kan undra hur detta skall utveckla sig? Det bara ökar. Det finns ju redan nu bolag med en enda sak i bagaget- en kabel mellan två länder. Självklart med miljardomsättning.
Hej styren

Effektavgiften, den betalar vi specifikt till det elnätsbolag, av de ca 150 som finns i Sverige, där vi är anslutna. Många av dessa elnätsbolag är samtidigt de som beskattar oss, vilket innebär att eventuella överskott i elnätsavgifter hamnar i samma kassa som skatten.

• Gilla
styren
  • Laddar…
Fairlane
D Danne824 skrev:
Effektavgiften är inget annat än en dold prishöjning.
Är det därför som EON till exempel är emot effektavgift? De vill inte ha en dold prishöjning?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu kanske det är dax att se vad det med effektavgiften är och vad det betyder för gemene konsument. Och inte gå in på olika varianter av underhåll eller annat, som en del har som något enda argument att skriva om i olika trådar på BH. Att det kanske behövs en upptaterng av något, kan vara sant. Men att konsekvent alltid skriva samma sak och repetera något, i varende tråd på BH är inte bra. Som något försvar för nätbolagens arbeten om förstärkning, som ska ge mer inkomster till dom och allt i något som EU tagit fram som bra.
Jag är varken till eller ifrån dess avseende, men kan inte gelika mig det spann som är mellan olika nätägare.
Nästan som att dom vill ha fler anslutna till sig, men går ju inte, då det är monopol på konsentionsområderna.

S styren skrev:
Storförbrukare, slösare- bortåt 25.000 kwh och mer. Detta har jag ( vi?🙄) redan konstaterat.
Ett system byggt för slösare i stora lyxvillor, gärna flera elbilar i garaget. Detta är vinnarna.

Tycker Peter__1 förtjänar en eloge för att han försöker hitta bättre lösning på totala problemet. Något är fel i effektavgifterna. Men EI tar väl in hela EU i sin analys- kablarna däremellan osv.

Mern till att börja med så kunde man ju överväga att alla ellev. -bolag skall ha samma effektavgift.
Och till dem hör inte jag. Storförbrukarna alltså.

Fairlane
J jonaserik skrev:
Men att konsekvent alltid skriva samma sak och repetera något, i varende tråd på BH är inte bra.
Precis. Det är hopplöst när folk går in och repeterar i tråd efter tråd att familjer kommer krossas, att matlagning måste ske mitt i natten etc.

Så länge folk kommer med felaktiga påståenden så är det naturligt att man upprepar korrekt information.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Precis. Det är hopplöst när folk går in och repeterar i tråd efter tråd att familjer kommer krossas, att matlagning måste ske mitt i natten etc.

Så länge folk kommer med felaktiga påståenden så är det naturligt att man upprepar korrekt information.
Du är inte långt efter, utan är en av dom som upprepar sig och skönmålar lite det med effekttaxorna. Kan läsa liksom mellan radena på dina inlägg att du inte är bekväm med dom.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Du är inte långt efter, utan är en av dom som upprepar sig och skönmålar lite det med effekttaxorna.
Som sagt, jag tvingas upprepa mig för att du och andra kommer med felaktigheter.

Häromdagen kom då återigen med rena felaktigheter angående Fortums modell där du räknade med halverat belopp mellan 22 och 06, istället för halveras förbrukning. Under vissa specialfall skulle det kunna bli samma resultat, men vanligtvis inte, varför vi åter fick korrigera.
J jonaserik skrev:
Kan läsa liksom mellan radena på dina inlägg att du inte är bekväm med dom.
Jag är inte obekväm att förklara hur det fungerar, men visst är det lite tröttsamt att man måste förklara samma sak 50 ggr.

• Gilla
Simonstina
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fortums modell
Dr var väl Ellevios modell som jag skrev om. inte Fortums, men i stort sätt lite lika. Är det fel eller inte att få mer kW under natten till samma pris som på dagen då som har högre avgift.

Fairlane
J jonaserik skrev:
Dr var väl Ellevios modell som jag skrev om. inte Fortums, men i stort sätt lite lika. Är det fel eller inte att få mer kW under natten till samma pris som på dagen då som har högre avgift.
Ellevios ja.

Modellen är att man räknar delar förbrukningen med två för att beräkna värdet för den timmen, om det är mellan 22 och 06, inte att man halverar priset. Det kan tyckas gå på ett ut och det gör det under specialfallet att högst förbrukningen under natten mer än (eller exakt lika) dubbel så stor som högsta topp under dagen. Om nattens topp är högre än dagens, men inte dubbelt så hög så fungerar det inte att räkna med halva beloppet.

Har man en topp under dagtid på 2 kW så kommer en topp på 3 kW under natten inte räknas som dygnets högsta eftersom 3/2 = 1,5 kW som är mindre än 2.
Ska man dessutom hitta de 3 dygn med högst toppar så blir det väldigt fel att räkna med halvt belopp. Det är så mycket enklare att räkna ut dygnets topp istället.

J jonaserik skrev:
Hej jonaserik

Du bör i dina inlägg tydliggöra att det är två olika kostnader, som tas ut av två olika företag, för två olika produkter, som du sedan skall betala till var och en.

Vad summan blir beror på hur dessa företag prissatt sin vara och hur du väljer agera utifrån detta.

Arbetet (elenergin, antalet kWh) du köper, för att driva dina maskiner, värma ditt hus eller driva din belysning, det betalar du till elhandlaren.

Transporten av detta arbete hem till dig betalar du till elnätsbolaget som sätter sina avgifter oberoende av hur mycket det arbete (elenergin, antalet kWh) du köper, kostar för varje tidsperiod.

Det är utmärkt om din kostnad blir så låg som möjlig men elnätsbolagens priser styrs inte av när (elenergin, antalet kWh) är dyrare eller billigare utan utifrån att finansiera kostnaden för transporten i elnätet.

Effektavgiftens mål är där att på ett enkelt sätt debitera elanvändare så att det blir ett jämt effektflöde i elnätet så att kostsam ombyggnad/utbyggnad av de befintliga elnäten undviks.

Beställer du hem varor från ett företag med hemkörning från ett annat företag, så är det inte säkert att själva hemtransporten är billigast när varan har sitt lägsta pris..

Redigerat:
  • Gilla
Hemingway
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Är det därför som EON till exempel är emot effektavgift? De vill inte ha en dold prishöjning?
Det var väl någon som skrev här i tråden just om EON?

Det krävs att de måste investera ganska rejält för att kunna börja debitera effektavgiften, vad jag förstått.

Att någon elnätsbolag skulle göra något bra medvetet för oss konsumenter kanske man kan inbilla sig, men tyvärr så tillhör inte jag den skaran.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.