9 142 läst ·
71 svar
9k läst
71 svar
- Kan man mata 2-fas över endast EN säkring?
Det finns ju andra änden av sladden, där kan man koppla om till rätt faser...om vi antar att alla tre faserna finns i perilexuttaget i väggen...E T L skrev:
Gruppförteckningen är "felskriven" i kolumnerna "gruppnummer" och "modulnummer".
Det som idag står i "gruppnummer" ska egentligen stå i "modulnummer".
En flerfasgrupp "ska" ha samma gruppnummer på alla modulerna som betjänar flerfasgruppen.
Såhär har jag gjort vår gruppförteckning,
Edit:
Såhär ser det ut i verkligheten,
Modulplatserna 5-7 innehåller en trefas dvärgbrytare, 11-12 & 38-39 var sin tvåfas dvärgbrytare till var sin tvåfasgrupp med enfasuttag, 31-33 har tre enfas dvärgbrytare fastän de betjänar en trefasgrupp (häll & ugn).
Det som idag står i "gruppnummer" ska egentligen stå i "modulnummer".
En flerfasgrupp "ska" ha samma gruppnummer på alla modulerna som betjänar flerfasgruppen.
Såhär har jag gjort vår gruppförteckning,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit:
Såhär ser det ut i verkligheten,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modulplatserna 5-7 innehåller en trefas dvärgbrytare, 11-12 & 38-39 var sin tvåfas dvärgbrytare till var sin tvåfasgrupp med enfasuttag, 31-33 har tre enfas dvärgbrytare fastän de betjänar en trefasgrupp (häll & ugn).
Redigerat:
Det finns mängder av anläggningar där det sitter tre enpoliga säkringar som driver 3-fasgrupper som innehåller både 230V pch 400V laster. Inte minst vid diazed-centraler.tommib skrev:
Jag håller såklart med dig. 3-poliga säkringar är att föredra helt klart i detta fall.
Men det är inte förbjudet att använda 1-poliga.
Riskerna med det kan diskuteras till absurdum, men man kan säga att det inte behöver bli någon diskussion om risker i detta avseende öht. om man väljer 3-polig säkring.
Ja visst, men det är samma som innan. När du tidigare skrev att säkring #28 bryter hela hällen så var det alltså inte sant. Det såg bara så ut för att elektroniken som styr hällen drivs via #28.E T L skrev:
Ingenting har förändrats i praktiken för att tredje fasen har kopplats in i Perilex-uttaget. Den används ju inte.
Eller har jag missuppfattat?
Det är nog mig du menar och jag vidhåller att det är dumt att vara så säker på att det är på ett visst sätt när det finns andra som är möjliga.pacman42 skrev:
Nu hade du rätt i detta fallet, hällen verkar gå att koppla in på två faser. Det är dock konstigt låg anslutningseffekt i den vid en sådan inkoppling.
Edit: Dessutom tycker jag inte att jag idiotförklarade dig, jag tycker att jag på ett ganska neutralt sätt ifrågasatte hur du kunde vara så säker.
Redigerat:
Utan fungerande mätinstrument och med endast ett felmärkt säkringsschema så hade jag till en början inte så mycket att gå på. Nu när båda dessa är uppfyllda SAMT att det slarvigt monterade VU’t både är reparerat OCH uppgraderat till äkta 3-fas så har du nästan rätt - att ingen annat i praktiken förändrats än att jag nu VET mycket mera. SKULLE man tillfälligt behöva använda 3-fas till något annat så är det ju inte så dumt att ha ett fungerande uttag i huset, alltid något sa han som såg Åmål! 😎Nicke Nyfiken skrev:
Ja visst, men det är samma som innan. När du tidigare skrev att säkring #28 bryter hela hällen så var det alltså inte sant. Det såg bara så ut för att elektroniken som styr hällen drivs via #28.
Ingenting har förändrats i praktiken för att tredje fasen har kopplats in i Perilex-uttaget. Den används ju inte.
Eller har jag missuppfattat?
Att jag dessutom också lärt mig vad TS betyder är ju alldeles, alldeles,… 😻
Hej alla!tommib skrev:
Det är nog mig du menar och jag vidhåller att det är dumt att vara så säker på att det är på ett visst sätt när det finns andra som är möjliga.
Nu hade du rätt i detta fallet, hällen verkar gå att koppla in på två faser. Det är dock konstigt låg anslutningseffekt i den vid en sådan inkoppling.
Edit: Dessutom tycker jag inte att jag idiotförklarade dig, jag tycker att jag på ett ganska neutralt sätt ifrågasatte hur du kunde vara så säker.
Som TS kan jag bara bekräfta hur det lätt blir fel när man är stressad och frustrerad över nåt man inte förstår eller över konsekvenserna av (andras?) slarv. Ett djupt andetag kryddat med lite självironi och humor KAN lösa en del och går inte det så får man pudla.
Tack igen alla för delade erfarenheter och inlyssnande! Det är ju fantastiskt så mycket kunnande och generositet som finns därute!
Det MÅSTE ju bara bli världsfred snart, eller hur?? 🤩
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mäta elförbrukning äldre NIBE-bergvärmepump samt ugn, utan elektriker?
Villalarm & Hemautomation -
Fuktmätare Krypgrund - Källare
Byggmaterial & Byggteknik -
Några frågor kring dragning och inkoppling av VVB, 400V 2-fas
El -
Mätarskåp utanför min tomtgräns - Vems ansvar
El -
Mäta elförbrukning på 2-fas vv beredare.
El