Dra ut perilex ur väggen och öppna upp stickproppen så ser du hur många ledningar/faser som är kopplade.
Om det är två faser kopplade där får du kolla i hällen om som är kopplade även där.

tommib
Det här är en Hager MCS316
Kretsbrytaren Hager MCS316 med fyra poler och märkström B16, används i elanläggningar för att bryta strömmen till spismatning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är vad som borde sitta där på din spismatning. Det är en säkring. Således skulle man kunna bryta bort alla fasledare med en säkring.

Du har sannolikt tre stycken enpoliga säkringar som jag skrev. Det är en vanlig genväg eftersom det kostar ca 150 kr istället för 300 kr. Det är dock tveksamt ur säkerhetssynpunkt. Speciellt när man matar häll och ugn separat.

Din häll använder med allra största sannolikhet bara en fas så att den dör helt av att du bryter en av tre säkringar är väntat. Även med en häll som drivs av två faser skulle man kunna tänka sig att den dör helt av att bara bryta en säkring eftersom kontrollpanelen sannolikt bara har en enkel matning från endera halvan. En bättre konstruerad häll skulle i ett läge där ena fasen saknas och halva hällen således är spänningslös larma, men givet hur mycket dåligt konstruerad elektronik det finns så skulle jag inte lita på det.

Ord är viktiga. Genom att använda rätt begrepp så ökar förståelsen för det man vill beskriva.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
E T L E T L skrev:
EN säkring bryter hela hällens samtliga ”plattor” så det är det där med 2 faser som förvirrar mig som saknar kunskaper utanför 1-fasområdet.
1 av 3 ja, men de andra 2 då? Vad händer med hällen om du stänger av dom? En häll som är korrekt 2-faskopplad lär ju inte fungera bra om bara 1 av faserna är igång.

tommib
pacman42 pacman42 skrev:
Bara för att vara lite petimäter, det är två faser från ett trefassystem då ett tvåfassystem är något helt annat.

Spishällen kan dock supporta två separata faser med nolla, men det finns oftast omkopplingsbleck i dessa som gör att de arbetar med en eller två faser om 230V var.
Titta på beskrivningen av hällen i trådstarten. Det är med största sannolikhet en ren enfasprodukt med begränsad tillgänglig effekt i vårt trefassystem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är hällen induktion eller halogen?

tommib tommib skrev:
Titta på beskrivningen av hällen i trådstarten. Det är med största sannolikhet en ren enfasprodukt med begränsad tillgänglig effekt i vårt trefassystem.
Varför då, min spishäll är kopplad till en fas, men har internt två sektioner som kan kopplas till två faser. Jag skall vilket år som helst åtgärda detta, men då det fungerar bra för det mesta så skjuter jag det framåt hela tiden (jag behöver i mitt fall då dra fram en fas till).

Internt i min häll så är det ett metallbleck som kopplar ihop L1 och L2 i dagsläget, om jag får en fas till i väggen så kommer detta bleck att tas bort och L1/L2 separeras.

Detta är hur de flesta hällar fungerar nuförtiden.

• Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
1 av 3 ja, men de andra 2 då? Vad händer med hällen om du stänger av dom? En häll som är korrekt 2-faskopplad lär ju inte fungera bra om bara 1 av faserna är igång.
En induktionshäll är ofta uppdelad så att hälften av zonerna går på en fas och den andra hälften på en annan fas, enfas med nolla
Bryter man en av säkringarna fungerar den andra hälften fortfarande.

pacman42 pacman42 skrev:
Varför då, min spishäll är kopplad till en fas, men har internt två sektioner som kan kopplas till två faser.
TS häll är väl en sån där Bosch gjord för Europa med enfas..

TS sa att installatören beskrev hällen som gjort för två faser, inget konstigt med det. Se tidigare inlägg.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Dilato skrev:
TS häll är väl en sån där Bosch gjord för Europa med enfas..
inte bara europa.........finns gott om enfaslägenheter i stockholm.

pacman42 pacman42 skrev:
Internt i min häll så är det ett metallbleck som kopplar ihop L1 och L2 i dagsläget, om jag får en fas till i väggen så kommer detta bleck att tas bort och L1/L2 separeras.
Jo det är vanligt. Men det verkar finnas en del rena enfashällar, som inte går att enkelt koppla om till tvåfasdrift.

H hempularen skrev:
Jo det är vanligt. Men det verkar finnas en del rena enfashällar, som inte går att enkelt koppla om till tvåfasdrift.
Jo, men nu skrev ju TS att det var en häll för två faser - enligt installatören

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
E T L E T L skrev:
Hej alla kloka och särskilt du/de/ni som ligger bakom spisbibeln!
Noterade att den nyligen uppdaterades - FANTASTISK info-källa!!

Nå, upptäckte nyligen att säkringsschemat i vår nybyggda (2023) Brf-parhuslägenhet inte är h e l t kurant.
Schemat anger att spishällen matas över tre säkringar á 16 A, 2,5 mm2 vilket ju såg förtroendeinjagande ut.

Efter lite trial-and-error visar det sig att hällen (stickpropp Perilex 4+1 pinne) endast går över EN säkring.
Visserligen markerad som "Ugn" men DET är ju ett mindre problem.
Ugnen går över en annan säkring märkt "Häll"...osv

Installatören säger att "hällen är 2-fas och att vanligast är att L1 styr och matar två plattor samt att L2 tar resterande två".
Mina elkunskaper sträcker sig inte helt in i området flera faser än EN men att det skulle räcka med att med endast EN säkring mata 2-fas till spisen känns konstigt.
Kanske är det inte helt nödvändigt med en "riktig" 3-fasinstallation numera men Siemens-hällens märkeffekt 4600 W uppges kräva 20 A medan bruxen rekommenderar 3500 W om man inte har mera än 16 A. (Antal faser står det inget om.)
(HADE schemat stämt så att vi haft TRE faser fram till spishällen så hade vi ju kunnat hitta på annat kul med de ledningar som "blivit över" nu när det är AC på G! 😎🌞)

- Nån som kan reda ut främst frågan om "flera än EN fas per säkring"?

Tack på förhand!
Erik i Gladö kvarn, Huddinge
Elschemat är som sagt felaktigt men det går ju att korrigera (se bilderna). Huruvida den ensamma automatsäkringen #28 är en 1-fas eller annan kan jag inte avgöra men ingen annan 16 A-säkring än #28 bryter hällen så om det ÄR en 2-fashäll så matas den i varje fall INTE på annat sätt än via #28.

• Lista över elgrupper och säkringar med olika märkström och ledararea; grupp 28 markerad som ugn.
    Skapa konto
  • Handskriven lapp med schemanummer och verklighetskoppling för elektriska apparater som häll, ugn, och mikro.
    Skapa konto
D Dilato skrev:
Du har ju bara en fas kopplad till hällen så frågan är felställd.
Min fråga bygger på installatörens ord om att vi har en 2-fashäll. Jag har ställt frågan om 2-fas och en säkring till honom men inte fått svar, därav att jag vänder mig till Bygga hus-trusten! 😎

H hempularen skrev:
Det låter som du har korrekt kopplad spisanslutning, möjligen felmärkt. Men de har utrustat den nya lägenheten med en klen snikvariant av häll, som inte behöver mer än en fas.
Helt klart felmärkt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.